1

Onderwerp: Goed cake recept spoed!!

Help, 5 keer geprobeerd een cake te bakken en niet 1 keer gelukt... ik geloof dat ik gek wordt!!
Wie heeft er het ultieme basisrecept voor een gewone keek!!

2

Re: Goed cake recept spoed!!

Ben ik ook opzoek naar, hier mislukken ze altijd en geen idee waarom  :nooo

3

Hopelijk kan iemand ons helpen Twixie!!

De ene keer stort hij helemaal in, de andere keer is het een baksteen, weer een andere keer lijken er nog boterstukken in te zitten en als ik dan denk dat hij wel goed gelukt is en ik ga hem snijden, dan is hij vanbinnen niet gaar!!
Schiet mij maar lek!

4

als gewone cake heb ik altijd eht recept uit een kinder-bakboekje!!

je weegt de eieren (met dop)
zelfde gewicht van de eieren(met dop) doe je zelfrijzend bakmeel erbij
zelfde gewicht van de eieren(met dop) aan boter erbij
en zelfde gewicht aan suiker erbij.
een heeeel klein beetje zout,
en een theelepeltje met citroenrasp, of wat druppen citroen aroma.

volgens mij ben ik niks vergeten.
bevalt hier heel goed.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

oja, en hetelucht staat dan altijd op 150 graden, en bak hem ongeveer 75 minuten. als hij erg bruin wordt bovenop dan leg ik er even wat folie overheen na ongeveer een uur.

gewone oven staat erbij met 175graden en 80minuten.

6

rorico schreef:

bevalt hier heel goed.

Welke diameter vorm kan ik daarmee vullen? Ga hem zeker uitproberen. Dacht altijd dat je alles 1-1-1 moest nemen. Maar je hebt dus iets wat minder ei nodig?

7

BrigitteA schreef:

Hopelijk kan iemand ons helpen Twixie!!

De ene keer stort hij helemaal in, de andere keer is het een baksteen, weer een andere keer lijken er nog boterstukken in te zitten en als ik dan denk dat hij wel goed gelukt is en ik ga hem snijden, dan is hij vanbinnen niet gaar!!
Schiet mij maar lek!

Ja hier dus ook, iedere keer is er wel iets anders mis en ik baal er zo van! Heb ook wel eens, als je net het bovenste laagje eraf snijdt, dat daaronder harde kringen zitten in het deeg. Zou dat zijn omdat de boter niet goed gemengd is? Was trouwens wel met cakemix van funcakes. Vind funcakes wel echt heel lekker voor de cupcakes maar kan er echt geen (hoge) cake mee bakken.

8

daar komt ie dan

*240 gr zachte boter

*200 gr FIJNE kristalsuiker, plus extra om over de cake te strooien

*geraspte schil en sap van 1 citroen (ev vervangen door dr oetker       
citroen uit een potje)

* 3 grote eieren (dus 3,5 mt M) (OP KAMERTEMPERATUUR)

* 210 gr zelfrijzendbakmeel, gemengd met de bloem van hieronder

* 90 gr bloem

* normale rechthoekige cakevorm, ingevet en met bakpapier bekleed
(taart wordt nl niet omgekeerd vw suikerlaagje, dus bakpapier onder de cake doorleggen zodat het aan de 2 brede kanten uitsteekt)

----------------------------------------------------------------------------
verwarm de oven voor op 170gr, gasoven 3, hetelucht 155

Mix de boter tot hij wit wordt en voeg de suiker erbij. Mix tot romig is. Dit duurt een paar minuten. Voeg 1 voor 1 de eieren toe, afgewisseld met een lepel bloem. Zorg dat het ei goed is opgenomen voor je de nieuwe toevoegt.  SPATEL dan de rest van de bloem erdoor (niet roeren of mixen) en tenslotte de citroen.
Doe het beslag in de vorm en strooi er vlak voor je het in de oven zet 2 eetlepels suiker overheen.

Bak de cake 1 uur of tot hij gaar is (duurt bij mij vaak net iets langer)  Laat de cake in de vorm afkoelen en til hem dan aan het bakpapier uit de vorm.

Dit vind ik echt een heerlijk recept. Is anders als de normale verhouding die je vaak ziet, en daardoor smaakt hij echt beter (vind ik) Ik hoop dat het je lukt.

De truc zit hem echt in op kamertemp hebben van alles, de boter goed romig mixen en de bloem er doorheen spatelen ipv mixen.
Gewoon voorzichtig spatelen en als het gemengd is ook stoppen, niet overmengen dus. Dan moet de structuur goed blijven.

9 Laatst bewerkt door rorico (24-02-2012 14:52)

Twixie schreef:
rorico schreef:

bevalt hier heel goed.

Welke diameter vorm kan ik daarmee vullen? Ga hem zeker uitproberen. Dacht altijd dat je alles 1-1-1 moest nemen. Maar je hebt dus iets wat minder ei nodig?

ligt eraan hoeveel eieren je gebruikt. 3 eieren is een 20cm cakevorm geloof ik, weet ik niet helemaal zeker eigenlijk. die vul ik dan tot de helft.

recept van kaatje, die gebruikt m'n moeder ook altijd. (maar ik ben meer van het snellere alles bij elkaar in en mixen maar,haha)

wbt die harde kringen, dan is hij te hard gegaan en gedeeltes niet gaar geworden.

10 Laatst bewerkt door PimvdHeuvel (24-02-2012 18:05)

Ik zelf gebruik altijd 1-1-1-1.
1 deel ei, 1 deel patentbloem, 1 deel suiker (witte basterdsuiker) en 1 deel boter. Hierbij doe ik dan altijd een beetje citroenrasp en zout.

Je hebt 2 methodes: een warme en een koude methode (de koude kan garnituur dragen de warme niet)

Werkwijze warme methode.

Smelt de boter in een pannetje.
Klop de eieren met de suiker en zout (citroenrasp) luchtig.
Als de eieren luchtig zijn voeg je al kloppent de boter toe. Met een klein straaltje (doe je dit te snel treed er schiften op) (schiften is het schijden van vet en water)
Als laatste voeg je je bloem toe. (het beste met zijn 2e eentje doet de bloem er beetje voor beetje bij en de andere roert)
Hierna de cakevorm vullen en dan 1 uur bakken op 180 C
Steek er met een mesje in en als die schoon eruit komt dan is hij gaar.

Werkwijze koude methode (kan vulling dragen)
Je draait je boter + suiker en zout (citroenrasp) luchtig.
Je voegt je ei (op kamertempratuur) toe in 6 delen. (teveel in een keer treed schiften op) (laat de machine draaien als je je ei toevoegt, als het ei is opgenomen door de vetstof kun je weer een nieuw deel ei toevoegen)
Als als al het ei erin zit voeg je in bloem toe.
En als laatste voeg je je garnituur toe (bakvaste chocolade, nootjes, rozijnen enzovoort).
Deze doe je dan ook in een cakevorm en bak je ook 1 uur op 180 C.

Als er een scheur boven op je cake komt dan bakt die spattend.
Er is teveel suiker tegevoegt (dus verkeerd afgewogen)
Of je bovenkant van de oven is te heet.

Hoop dat je nu vooruit kan.

Laat me weten of het gelukt is :)

Gr, Pim.
Graag bericht als ik een dagje met je mee mag lopen :)

11

Dit is het basisbeslag wat ik altijd gebruik voor mijn standaard cake:

185 gram bloem (niet zelfrijzend)
1 el bakpoeder
180 gr zachte boter (ik gebruik zelf de vloeibare boter uit een fles, handig en gelijk te mixen)
150 gr fijne kristalsuiker
3 eieren
1 tl vanillearoma
2 el melk.

de bloem en bakpoeder zeven, de boter (mits vloeibaar), suiker eieren en aroma toevoegen. mixen tot een glad mengsel. Niet langer.
Voeg dan de melk toe en mix op lage snelheid tot de melk er in is opgenomen.

Dit is genoeg voor een vorm van 20 cm.

Je bakt hem op 180 graden (in een gewone over) voor zo'n 30 min.

Als ik mijn cake iets hoger wil hebben dan doe ik er meestal een beetje extra bakpoeder bij.

het is super lekker en nog nooit mislukt.

12 Laatst bewerkt door BrigitteA (24-02-2012 17:19)

Bedankt voor alle recepten, ga ze denk ik maar gewoon opslaan en elke week een nieuwe uitproberen! ;)
Hihi dat zullen ze vast niet erg vinden... nu alleen nog 5 cakes zien te slijten die wel te eten zijn, maar er niet uitzien ;) En ik ga ze toch echt niet allemaal zelf opeten!

Heb voor morgen nu maar gewoon cakes gekocht, want zie het niet zitten om me nu nog druk te gaan maken...

13 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (24-02-2012 17:49)

BrigitteA schreef:

nu alleen nog 5 cakes zien te slijten die wel te eten zijn, maar er niet uitzien ;) En ik ga ze toch echt niet allemaal zelf opeten!

daarom hebben ze het decoreren enzo uitgevonden  ;)
laagje marsepein/fondant er over en je ziet er niets meer van  :D

ik gebruik meestal het 1:1:1:1 recept.
Dus per ei (M) 50 gram boter, cakemeel en suiker.

14 Laatst bewerkt door anja66 (24-02-2012 21:52)

Ik gebruik altijd het cakemeel van koopmans. Dus niet de mix, maar die pakken waar je verder alles nog zelf doorheen moet doen. Gebruik dan voor een cake

200 tot 250 gr meel
zelfde hoeveelheid suiker
zelfde hoeveelheid (room) boter
5 a 6 eieren
snufje zout
eventueel nog wat citroen(rasp) of vanille toevoegen.

Verder gewoon de aanwijzingen op het pak volgen. Is bij mij nog nooit mislukt.

15

anja66 schreef:

Ik gebruik altijd het cakemeel van koopmans

Die gebruik ik ook  :Y
Ik heb wel eens per ongeluk de mix meegenomen, lukte ook goed maar toch minder lekker dan met het cakemeel

16

PimvdHeuvel schreef:

1 deel ei, 1 deel patentbloem, 1 deel suiker (witte basterdsuiker) en 1 deel boter. Hierbij doe ik dan altijd een beetje citroenrasp en zout.

Je hebt 2 methodes: een warme en een koude methode (de koude kan garnituur dragen de warme niet)

Werkwijze warme methode.

Als de eieren luchtig zijn voeg je al kloppent de boter toe. Met een klein straaltje (doe je dit te snel treed er schiften op) (schiften is het schijden van vet en water)
Als laatste voeg je je bloem toe. (het beste met zijn 2e eentje doet de bloem er beetje voor beetje bij en de andere roert)

Je voegt je ei (op kamertempratuur) toe in 6 delen. (teveel in een keer treed schiften op) (laat de machine draaien als je je ei toevoegt, als het ei is opgenomen door de vetstof kun je weer een nieuw deel ei toevoegen)
En als laatste voeg je je garnituur toe (bakvaste chocolade, nootjes, rozijnen enzovoort).

180 graden is wel erg warm.. 160 is soms al te warm. En je boter moet pruttelen en niet gewoon smelten..
En bloem moet je door spatelen nooit in je machine erbij doen

17 Laatst bewerkt door djehr (25-02-2012 11:22)

De klassieke oma cake:
(zie net dat het hetzelfde recept is als van rorico en PimvandeHeuvel  :D )
voor een springvorm van 20 cm:
200 gram boter
200 gram fijne tafelsuiker
2 eetlepels melk
4 eieren
200 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn!!
Verwarm de oven voor op 160 graden (140 graden hetelucht)
Mix boter melk en suiker bijna wit (ongeveer 10 minuten) (kitchenaid stand 4)
Voeg 1 voor 1 de eieren toe (Kitchenaid stand 2). Voeg het volgende ei pas toe als het vorige ei helemaal is opgenomen. Mix aan het einde van iedere ei even 10 seconden op hoge snelheid. Spatel het bakmeel met het zout voorzichtig maar snel door het beslag. Doe het beslag over in de met springvorm en bak de cake in het midden van de oven op het rooster in 1 uur - 1 1/4 uur gaar.

Voor de snelle methode kun je alle ingrediënten in 1 keer in de kom doen en alles een minuut of 5 mixen totdat je een homogeen beslag hebt. Je cake wordt dan iets minder hoog en iets compacter maar net zo lekker.

18

etmc schreef:
PimvdHeuvel schreef:

Werkwijze warme methode.

180 graden is wel erg warm.. 160 is soms al te warm. En je boter moet pruttelen en niet gewoon smelten..
En bloem moet je door spatelen nooit in je machine erbij doen

160 bedoel ik ook.
En boter moet gesmolten zijn :) zo doe ik het altijd en bloem toevoegen kan ook via de machine. Alleen niet te lang draaien want dan krijg je teveel gluten. Zeg me dat het niet zo kan want doe het altijd al zo(A)

Gr, Pim.

19

Ja t kan wel zijn, heb ook klasgenoten die t gelijk bij hun ei gooien want dan gaat ie uit de schift maar als je t doorspatelt heb je iig niet voor niks je lucht erin zitten kloppen... Want t word n stuk minder luchtig als je t via je machine erin knikkert. En wat betreft die boter neem ik t maar gewoon aan van mn leraar, had iets te maken met de ideale temperatuur maar wat precies is me ontgaan.. volgens mij omdat t anders ms te snel stolt.

20

Haha doe jij het dan maar zo doe ik het op mijn eigen manier. Waarschijnlijk moet je boter zo warm zijn omdat je ei niet op kamertempratuur is.

Gr, Pim.

21

Nee mn ei is warmer dan kamertemperatuur.. doe ook gewoon een banketbakkersopleiding

22

Ik heb het toenstraks weer gedaan zoals ik het gezegt heb maar geen enkel probleem te zien :)

Gr, Pim.

23

Ik had ook het probleem dat mijn cake steeds inzakte.
Uiteindelijk bleek dat ik de melk eruit moest laten en de oven op de conventionele stand (met oven thermometer, want mijn oven bleek flink af te wijken). Met hete lucht lukken ze bij mij niet.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen door beslag te maken, mijn overbuurvrouw heeft een gedeelte in haar oven gebakken (cupcakes), die lukken bij haar altijd. Daarna mijn oven op de zelfde temperathuur ingesteld en dezelfde baktijd aangehouden. En jawel ze lukten. Als je iemand hebt waar ze wel bij lukken kun je dit misschien een keer proberen op een regenachtige dag.
Succes