1

Onderwerp: Hoeveel fondant gebruiken?

Waarschijnlijk staat het ergens anders al beschreven, maar weet nog niet echt waar ik alles zoeken moet. Daarom een vraag, waar ik steeds mee worstel.
Ik bekleed mijn taarten met fondant, echter scheurt sinds kort mijn fondant erg snel, zodra ik het op mijn taart leg. Volgens mij gebruik ik te weinig fondant (1 pakje funcakes fondant op 1 taart van 20 cm). Kan ik misschien ergens vinden, hoeveel fondant ik nodig heb voor:
15 cm taartje, 20 cm taart, 25 cm taart? Want in mijn taartboeken staan vaak zulke grote hoeveelheden in...

Hartelijk bedankt alvast voor het antwoord :)

2

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Ik houd het schema van felicitaartjes aan.
Er is verschil tussen hoeveel je nodig hebt om uit te rollen en er echt op de taart zit. Hangt er troewens ook vanaf hoe hoog je taartje is....
Misschien dat er daarom zulke grote hoeveelheden staan...

3

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

volgens mij staat er op een pakje van funcakes van 250 gr. dat het goed is voor een taart van 24 cm..(maar weet het niet meer zeker, gebruik nu namelijk alleen kiloverpakkingen..is makkelijker, want ik weet altijd zeker dat ik genoeg heb voor een taart van verschillende afmetingen)

4

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Heb nog even gecheckt. 20 cm, 400g staat daar....

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

je kunt ook hier http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen
kijken. ik gebruik tegenwoordig wat minder. maar in ghet begin hield ik dit ook aan.

voor de glutenvrije taarten!

6

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Mij is verteld door taartwinkel in Ridderkerk als je 24 cm taart heb heb je 500gr fondant nodig zodat je zeker weet dat je helemaal kan netjes bekleden. En restanden bewaar je in afgesloten trommel

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

ongeveer 100 gram per ei. maar dat is een gemiddelde, de een rolt dikker of dunner dan de ander

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Dank jullie wel, ik ga eens kijken in de tabel van hier, misschien dat ik het gewoon te dun uitrol... Ik ga eens aan de slag met de tips!

9 Laatst bewerkt door ireen123 (25-02-2012 12:05)

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Ik heb gisteren als beginneling, voor een taartje van 18 cm 2*250 gram fondant gebruikt ( 2 kleuren, als vlecht door elkaar gedraaid) en had genoeg voor de bekleding en de decoraties.
Nou was het wel een hoge van 10 cm.

Als uitrolafmeting van de fondant en heb je de diameter nodig+ 2x de hoogte.
Voor mij was dat 18cm diameter+ 2x 10 cm hoogte=38 cm+ 2 cm wat extra om te schuiven ;)
Ik moest dus een lap van +/- 40 cm uitrollen.
Tenminste dat heb ik gedaan.

Ook heb ik gelijk wat rijstolie erdoorheen gedaan, tegen scheurtjes
Eigenwijs als ik was gelijk begonnen met uitrollen.
Na verloop van tijd merk je dat de olie iets in ingetrokken en het uitrollen beter gaat.

Kortoom, het moet eerst wat intrekken.

Ik had Jamin fondant, is wss Funcakes, volgens de winkel.


Mss heb je er wat aan, succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

10

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Dank je wel Ireen123. Kun je die rijstolie gewoon bij de winkel krijgen? Ik ga eens letten op je tip met het uitrollen :)

11

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Rijstolie?  :think: waarom niet gewoon crisco?

12

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Ow Crisco kan ook? Perfect want die heb ik wel in huis. Hoe werkt dat dan? Hoeveel moet ik eronder kneden?

13

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Karin09 schreef:

Rijstolie?  :think: waarom niet gewoon crisco?


Omdat Crisco soya bevat.
Mijn darmpjes vinden dat niet zo leuk.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

ireen123 schreef:

Als uitrolafmeting van de fondant en heb je de diameter nodig+ 2x de hoogte.
Voor mij was dat 18cm diameter+ 2x 10 cm hoogte=48 cm+ 2 cm wat extra om te schuiven ;)
Ik moest dus een lap van +/- 50 cm uitrollen.

Dat is dan toch 18 + 10 + 10 = 38? Dan heb je aan een lap van 50 cm zeker genoeg  :lol:
Zonder gekheid: Ik gebruik altijd 400gr tot 500gr voor 20 cm. Als je fondant scheurt kan je hem ook langer kneden.

15

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

taartjesdroom schreef:
ireen123 schreef:

Als uitrolafmeting van de fondant en heb je de diameter nodig+ 2x de hoogte.
Voor mij was dat 18cm diameter+ 2x 10 cm hoogte=48 cm+ 2 cm wat extra om te schuiven ;)
Ik moest dus een lap van +/- 50 cm uitrollen.

Dat is dan toch 18 + 10 + 10 = 38? Dan heb je aan een lap van 50 cm zeker genoeg  :lol:
Zonder gekheid: Ik gebruik altijd 400gr tot 500gr voor 20 cm. Als je fondant scheurt kan je hem ook langer kneden.


:D  :o  :D
rekenfoutje

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

16

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Rylke84 schreef:

Dank je wel Ireen123. Kun je die rijstolie gewoon bij de winkel krijgen? Ik ga eens letten op je tip met het uitrollen :)


Rijstolie is gewoon bij AH+Jumbo te koop

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

17 Laatst bewerkt door denise1968 (23-05-2013 13:27)

Re: Hoeveel fondant gebruiken?

Wat ik ook wel eens heb gedaan als je tekort komt is in het midden van je lap een extra stuk fondant leggen. Dit mee uitrollen. Er staat een filmpje op youtube hierover. Erg handig. En aangezien het extra deel aan de binnenkant zit zie je er niets van.

En de fondant met uitrollen iets dikker laten voorkomt scheurtjes heb ik gemerkt.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam