1

Onderwerp: help!! mijn biscuitdeeg mislukt altijd!

Wie kan mij helpen met mij mysterie???

Ik volg alle aanwijzingen van het zakje goed  (funcakes biscuitdeegmix)
alle producten zijn op kamertemperatuur. de oven is voorverwarmd. hij rijst zn springvorm uit in de oven en krijgt een mooi goudbruin kleurtje maar dan... als ik m uit de oven haal nadat ik met een sateprikker heb gekeken of hij gaar is.. en ja hij komt er droog uit..

en ik leg m lekker op zn rekje om af te koelen ziet het er nog prima uit.. vervolgens stort hij compleet in.. tot ongeveer de helft van wat hij was. maar nog steeds ziet hij er lekker uit.. dan snijd ik m afgekoeld en wel  door om te gaan vullen en dan is de onderste laag kleverig alsof hij toch niet goed gaar is,..  ik heb al geprobeerd langer te bakken of even in de oven te laten staan maar het haalt niks uit.  ik blijf het probleem van de onderste laag houden.. de bovenste laag smaakt overigens altijd heerlijk.. haha

nu heb ik een elektrische oven en heb ik al gehoord dat t lastig is maar niet onmogelijk...

wie o wie heeft tips???

2

Re: help!! mijn biscuitdeeg mislukt altijd!

Ik heb ook een elektrische oven, maar gelukkig hier nooit last van,

Ik doe het volgende,

Voor een taart van 20cm (met funcakes beslag)
Het beslag goed lang laten kloppen tot het mooi licht is,

Mijn oven op 160-170 (ligt aan je oven) graden zetten (ik heb de goedkoopste ikea oven die het geeft). Boven en onder verwarming aan. het rooster in het midden.

Mijn beslag in de vorm,(nooit meer als 70% vol, want ik houd er niet van dat hij boven de vorm uitkomt) die goed ingevet is, en dan op het rooster in het midden van de oven 20-30 minuten bakken. dan kijk ik even door het raampje of mijn taart er goed uitziet. Als dat zo is, maak ik de oven open om even aan de bovenkant te voelen. Veert het mooi terug, is hij klaar. ik zet de oven gewoon uit, en laat hem dan nog zeker een 15 tot 20 min in de oven staan. ik denk dat ik misschien 1 op de 20 taarten niet goed heb, maar dat komt enkel voordat ik de vorm dan niet goed ingevet heb.

Daarna haal ik pas mijn vorm eruit, en bij mij lukt het altijd!! Gisteren zelfs een taart van 35cm gebakken, die helemaal geweldig gelukt is, heb er een xbox taart van gemaakt,

Ik moet wel zeggen dat ik alleen PME en Wilton decorator prefferd pannen gebruik, die bakken hem altijd goed.

Suc6 ermee, hopelijk heb je hier iets aan!

Groetjes,

Chantal

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

3

Koop eens een oven thermometer en meet hoe warm je oven werkelijk is. Het lijkt er op dat je biscuit nog niet gaar is, dus dat de temp. te laag staat...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

mysterie was opgelost.. ik las dl ipv ml . dus ik heb te veel water gebruikt! inmiddels lukken ze goed!

bedankt voor jullie tips!

:think: dat snap ik niet, want bijv 25 dl is 2,5 liter, dus dan zou je biscuit er toch nooit droog uit kunnen komen?

I never met a calorie I didn't like....

6

25 dl is 250 ml.
En als je gewone cakemixen gewend bent is dat dus helemaal niet zo'n gekke hoeveelheid.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

nou had je mij toch even in verwarring gebracht, maar:

http://www.receptentabel.nl/keukenkenni … _en_wegen/

1 dl = 100 ml dus 25 dl is toch echt 2,5 liter

I never met a calorie I didn't like....

8

Oh wacht, zit nog centiliter tussen. Excuus!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

9

geeft niks ik snapte er ook niks van hoor ik had ipv 33ml 330 gedaan...  maar het stokje kwam er droog uit..

zo bizar.. ik stond de verpakking toen nog s te lezen en toen realiseerde ik me dat ik te veel water had gebruikt..
ja en toen de keer erna kwam hij er superluchtig uit! hihi

t bakvirus heef tmij ook te pakken!

10

Hallo allemaal,
Ik ben echt nog maar een supergroentje op dit gebied.
Heb net voor het eerst een biscuit van 20 cm gebakken.
Mijn vraag is: als hij uit de oven komt hoe lang moet hij
afkoelen voordat ik hem uit de vorm haalt?
Toen ik hem eruit haalde was hij mooi gerezen, ik heb
hem 10 minuutjes af laten koelen, omgedraaid om hem op
het rooster verder af te koelen maar hij kwam er niet goed uit
en de bovenkant was nog een beetje drap.
Wat doe ik verkeerd, wie o wie kan me helpen???
Ik bak met mix van FunCakes in een hete lucht oven...

11

Ik haal hem altijd direct uit mn vorm laat m dan eerst 2 a 3 minuutjes afkoelen en draai hem dan om zodat hij nog verder kan afkoelen.  Maar chantal had ook een prettige manier gevonden dat staat in een van de reacties hierboven.