Onderwerp: Pepermunt extract: welke?

Hallo allemaal,
In een kookboek van Nigella Lawson kwam ik heerlijke chocoladekoekjes met een muntchocoladesaus tegen. Die wil ik graag maken (een suikervrije versie). Daarvoor is o.a. pepermuntextract nodig. Dat kocht ik, maar vraag me nu af of deze soort wel is wat ik zoek. Deze bevat namelijk 95% alcohol! Ik had verwacht dat er alleen pepermuntextract in zou zitten, verder geen toevoegingen.
Nigella gebruikt zelf Boyjian Natural Peppermunt Flavour, die volgens mij puur pepermunt is (maar dit merk kan ik in NL niet vinden).

Wie heeft hier verstand van en kan me advies geven?

2 Laatst bewerkt door Carien (22-02-2012 15:34)

Re: Pepermunt extract: welke?

geen idee :o , maar dit hoort toch niet onder bekleden :think:

ik heb je effe gemeld, dan wordt je topic evt vanzelf verplaatst :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Het maken van een extract gebeurt door een vaste stof (evt fijngemalen) in een vloeistof te doen, zodat deze vloeistof de geur en smaak van de vaste stof opneemt. Alcohol is hiervoor, zeker bij voedsel veel gebruikt.

Als je bezwaar hebt kan je ook kiezen voor een kunstmatige smaakstof of bijv. de olies van LorAnn.

4

Ik heb via internet op roeldelicatessen punt nl een flesje extract besteld. Die kon ik toevallig bij de biologische winkel bij ons in Ede afhalen waardoor het financieel wel te doen was.

Via Google ontdekte ik trouwens dat in Boyajian Natural Peppermint Flavour ook gewoon (pure) alcohol zit. Ik heb er geen verstand van, maar persoonlijk ga ik liever voor een natuurlijke smaakstof met alcohol dan een kunstmatige.

En de peppermint van Nielsen-Massey is echt heel lekker! Heerlijk frisse smaak.  :9

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb precies die extract gekocht die genoemd wordt. Goed dat je zegt dat die lekker is, dan ga ik 'm gewoon proberen en niet terugbrengen. Het is inderdaad nogal prijzig, maar ik denk dat je er lang mee kan doen. Ik ben erg benieuwd en zal laten weten wat ik ervan vind.

6

Ben benieuwd wat je er van vind.  :Y  Ik gebruik het wel met een pipet, want met het flesje gieten is (vind ik) lastig en dan drupt 't ook langs de zijkant. Met zulk duur spuk vind ik dat ook gewoon zonde :P

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl