1

Onderwerp: Roostaart

Hoi allemaal :)

In mei zijn mijn opa en oma 50 jaar getrouwd. Dan wil ik natuurlijk een mooie taart voor hen maken!

http://www.media.desicolours.com/2009/february/cakes28.jpg

Deze taart vind ik echt super dus wil ik graag maken. Nu dus nog even bedenken hoe.
- Zou dit gemaakt zijn op een blanda vorm en dan met heeeel veel rozenblaadjes?
- zijn de randjes van die blaadjes gedust voordat deze op de taart gingen of daarna?
- Hoe kan je het best dusten? (als arme student geen geld voor n workshop:( )
- We zijn met 10 personen, waarvan 5 taartmonsters en 3 kleine stukjes eters, kan ik het dan doen met een 20 cm blanda of is een grotere dan handiger?

bedankt vast allemaal!

2

Re: Roostaart

Het is wel een andere dan die in deze how-to, maar wellicht heb je er iets aan:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=93177

En een blanda 20 is goed voor ong. 10 personen, dus  het moet genoeg zijn voor 5 monsters en 3 dwergjes :D

Dusten is nog niet mijn sterkste punt, dus kan je daar weinig info over geven. Maar als je de zoekfunctie gebruikt, kom je een hoop informatie tegen.

3

Dankje!
Zou ik die blaadjes al van te voren kunnen maken? of zouden ze dan al teveel uitdrogen en niet goed genoeg vormbaar voor op de taart meer zijn?

wauw die is gaaf ik lees even mee want ben wel benieuwd of iemand weet hoe deze gemaakt is! ;)

5

Toch nog even een vraagje, hoe zou ik de blaadjes het best kunnen maken? Losse roosjes maak ik met ronde uitstekers, maar dat lijkt me niet echt heel handig hierbij.
Welke uitstekers zouden voor deze blaadjes het best werken?
http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … p-138.html
of
http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … -2749.html

En ik denk na het uitsteken de blaadjes nog dunner maken door er met een baltool oid over heen te gaan?

Bedankt alvast!

6

LisaM schreef:

Dankje!
Zou ik die blaadjes al van te voren kunnen maken? of zouden ze dan al teveel uitdrogen en niet goed genoeg vormbaar voor op de taart meer zijn?

als je ze van te voren uit steekt, dan moet je ze goed luchtdicht wegleggen, in bv van die L-mapjes.

Succes met je klus, het is een erg mooie taart!

Groetjes, Dorothea.

7

Ben benieuwd hoe je eidresultaat gaat worden. Wow

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

8

Haha ja ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat  :shh: 

iemand nog ideeen over de uitstekers? Welke ik het beste kan kopen? Of beter gewoon met ronde uitstekers?

9 Laatst bewerkt door muffinandmore (22-02-2012 08:21)

Lastig te zeggen welke je moet gebruiken.... zelf heb ik de andere roos van de howto gemaakt en heb er eerst een op een dummie uitgeprobeerd, vond ik heel handig want toen ik voor het echie ging kon ik alle verbeterpuntjes toepassen! Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat!

Met de grote roostaart (ja ja het gaat weer dagen....) heb ik ovale uitstekers gebruikt. Je zou hier zeker de ronde kunnen gebruiken!

10

wat het dusten betreft, daar hoef je echt niet bang voor te zijn, er kan weinig mis gaan...

Beste is om dit te doen wanneer de taart al in elkaar gezet is, want dan kan je met het dusten een natuurlijk effect geven.
Je gebruikt hiervoor best een plat schilderkwastje en een velletje keukenrol. Het kwastje in het dustpoeder en dan even afstrijken op de keukenrol, en dan aan de rand van de blaadjes. Als je wat teveel erop hebt, gewoon ff blazen.
Ik gebruik altijd een foto van een echte bloem, dan kan je het effect proberen na te maken.

Hele mooie taart, overigens! Succes ermee :)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

Bedankt voor jullie antwoorden! Binnenkort op deze manier maar eens een proeftaartje in t klein maken (A)
nu nog even bedenken hoe ik hem ga meenemen/bewaren, we gaan op vrijdag weg (dus donderdagavond moet ie uiterlijk af zijn) en maandag wordt de taart pas opgegeten, iemand suggesties? Invriezen is waarschijnlijk de enige manier?