1

Onderwerp: Taart biscuit bakken

Ik heb al een paar keer een taart gebakken maar telkens gaat er volgens mij iets fout

In de oven ziet hij er eerst heel glad uit aan de bovenkant en a ongeveer 30 min gaat hij bollen aan de bovenkant net een enorme luchtbel.
Wanneer de taart bijna klaar is zakt hij plotseling in en gaat hij rimpelen???? Iemand enig idee hoe dit kan

Als ik hem daarna wil bekleden met fondant moet veel er boven vanaf snijden zodat hij boven en onder recht is.

2

Re: Taart biscuit bakken

Dag Johannagerrits,

Als hij inzakt dan is hij niet helemaal gaar. Heb je al geprobeerd om de temperatuur geleidelijk op te hogen? Ik doe meestal 10 minuten op 150 daarna 10 minuten op 165 en de laatste kwartier op 180. Daarna nog even checken met een satéprikker of die er droog uitkomt. Zo niet laat hem dan nog 5 minuten in de oven. Als je hem eruit haalt omgekeerd op een rooster laten afkoelen.
Je hoeft er dan als het goed niks vanaf te snijden.

Succes en als er nog vragen zijn stel ze gerust :Y

gr,
Filiz

3

een biscuit is gaar, wanneer je bij zacht drukken aan de bovenkant geen lucht meer voelt, maar tegendruk en wanneer de zijkanten loslaten van de vorm.

Zo'n hoge bel lijkt mij een gevalletje te hoge temperatuur. Probeer eens met 10 graden lager te bakken. Kan wel zijn dat je dan iets langer moet bakken totdat ie gaar is.
Effe uitvogelen hoe jouw oven werkt; elke oven is anders (ik doe continu 140-150 hetelucht).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4 Laatst bewerkt door johannagerrits (21-02-2012 22:48)

De taart is altijd wel gaar, doe hem 50 min op 180 graden en dan is die van binnen perfect, alleen de bovenkant komt een luchtbel op die na 40 min weer inzakt. De taart zelf zakt niet in die blijft wel goed alleen de luchtbel die er boven op komt zakt na beneden, waardoor de buitenrand van de taart net iets hoger is dan het midden

5

ietsje lagere temp bakken :Y

6

Je oven staat inderdaad te hoog...

7

hoe grote taart is het? 50 minuten op 180 graden is te lang en te heet.
mijn taarten gaan zo rond de 35 minuten op 150 graden.

24cm rond
Als ik hem korter erin doe is die niet gaar vanbinnen

Misschien ligt het aan het recept

5 eieren
150 gr suiker
125 gr bloem
25 gram maizena
Zakje vanillesuiker
Zout

Ikweeg alles af met een afgestreken eetlepel

9

minder warrum...

10

Ik doe deze in totaal  45 min in de oven en dan verspreid over de graden, de eerste 15 min. op 150 en de laatste 10 min zet ik hem op 180 graden.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

11

Minder warm zetten en dan langer in de oven. Je oven staat gewoon veel te heet. Ik bak altijd op 150/160 graden in mijn heteluchtoven, 45 minuten. Geen problemen met luchtbellen e.d.

Oke, als k weer een taart ga bakken probeerik het uit !
Hopen dat de bovenkant dan wel goed word  :D

13

Ik weet zeker dat dit beter gaat!