1

Onderwerp: Water/olielaag op mijn chocoladeganache!

Wie kan me helpen, heb net chocoladegenache gemaakt met pure chocolade en slagroom volgens recept maar er zit een rare water/olielaag op het mengsel.
Heb dit recept al meerdere keren gemaakt maar dit nog nooit gehad!

Gr,
Astrid

2

Re: Water/olielaag op mijn chocoladeganache!

misschien verkeerde chocolade? sommige merken maken chocolade met palmvet. bij verhitting lost de emulgator op en scheiden de cacao en het 'vreemde' vet zich. Bij duurdere chocolade zit meer cacao-vet en blijft daarom altijd een verbinding houden ook bij het smelten.

Enthousiaste groet, Maxime

3

Is het niet aan t schiften?

4

Misschien domme vraag maar hoe zou het kunnen gaan schiften? Tis trouwens duurdere chocolade dan degene die ik normaal gebruik en er staat bij de ingrediënten geen palmolie.
Heb de olie er maar af gegoten en nu maar hopen dat het te eten is want ik heb geen tijd meer om een nieuwe taart te maken  :nooo

5

Als je slagroom te ver afgekoeld is gaat t soms schiften met hele pure chocola..

6

Denk dat het aan de olie ligt die in de chocolade zit, heb het gebruikt om over de taart te gieten en er zitten nu allemaal witte olie stolsels op mijn taart. Bij deze dus noooit Jumbo eigenmerk chocolade gebruiken voor genach :(

Dit is heel simpel op te lossen door er  kleine hoeveelheden heet water door te mengen tot het glad  is en uit de schift.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

ik heb dit ook ooit gehad, maar dat had dus echt te maken met de kwaliteit van de chocolade. dus voor een ganache altijd dure chocolade kopen van goede merken (zwitserse, belgische)

Enthousiaste groet, Maxime

9

Tari schreef:

ik heb dit ook ooit gehad, maar dat had dus echt te maken met de kwaliteit van de chocolade. dus voor een ganache altijd dure chocolade kopen van goede merken (zwitserse, belgische)

Of die van de Lidl 81% (Duitsland, NL weet ik niet zeker)
kuverture 55%.
Deze lukken bij mij ook prima.

Ik heb ooit gelezen, dat het aandeel cacao bepalend is voor het lukken van ganache, dacht minimaal 50%

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij