1

Onderwerp: HELP! Gumpaste is hard!

Ik wil de mooie bloem van de how to van Etspaghet gaan maken en heb daarvoor gumpaste besteld. Ik heb dit nog nooit gebruikt en haal hem net uit het emmertje maar hij is knoer en knoer hard!!

Wat moet ik nu doen? Moet hij een beetje opwarmen en wordt hij daardoor soepeler?

Kijk ook eens op mijn facebookpagina;
www.facebook.com/bakeanddeco

2

Re: HELP! Gumpaste is hard!

Beetje water aan je handen en kneden?

3

even in de magnetron en dan goed doorkneden

Taart groetjes Ellen

4

en crisco werkt ook erg goed. heb je dat niet in huis, kun je ook een klein beetje vloeibare boter gebruiken :Y

5

:nooo  Nooit vloeibare boter door gumpaste of fondant kneden

Even in de magnetron.. maar niet langer dan een paar seconden. Het liefst gewoon je handen even vochtig maken en kneden..

Met dit weer kan het zijn dat het emmertje erg koud heeft gestaan (bijkeuken of kamertje waar de verwarming erg laag staat) Even in de woonkamer met emmertje en al (deksel dicht laten) op de CV radiator zetten werkt ook goed  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

en waarom mag vloeibare boter niet?

Ik heb ergens op youtube een filmpje gezien van iemand die gumpaste zelf maakte en dan bewust het in bolletjes hard liet worden om het te bewaren. En wanneer ze het nodig had ging ze het doorkneden en werd het weer zacht. Ze gebruikte hier geen water voor, gewoon alleen kneden.

8

Yvon365 schreef:

en waarom mag vloeibare boter niet?

Omdat dat ingrediënten zijn die niet 'eigen' zijn voor gumpaste, water, crisco en poedersuiker zijn dat wel..

Daarnaast is vloeibare boter bevattelijk voor bederving buiten de koelkast..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb ergens op youtube een filmpje gezien van iemand die gumpaste zelf maakte en dan bewust het in bolletjes hard liet worden om het te bewaren. En wanneer ze het nodig had ging ze het doorkneden en werd het weer zacht. Ze gebruikte hier geen water voor, gewoon alleen kneden.

Ik krijg fondant +tylose al niet meer zacht na een paar uur, ondanks het goed kneden....

Esther68 schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Ik krijg fondant +tylose al niet meer zacht na een paar uur, ondanks het goed kneden....

Ik heb het net geprobeerd en het gaat wel kost wel even tijd, maar het lukt.

11

Even een ander vraagje: Weet iemand hoelang zelfgemaakte gumpaste houdbaar is?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

12

Klopt hoor. Hard geworden restjes fondant daar kan ik niets meer mee beginnen, maar als ik per ongeluk een stukje gumpaste open op tafel heb laten liggen en het is hard dan kan ik het gewoon goed doorkneden en weer gebruiken.

Dat is dan de gumpaste van satinice trouwens, geen idee hoe het met zelfgemaakte of met andere merken werkt. Bij mij is de inhoud van de emmer ook altijd hard mdat het vrij koud staat. Ik snij altijd gewoon een klein stukje af en kneed dat goed door. Veel makkelijker dan een groot stuk en vaak heb je toch niet zo heel veel nodig.