Onderwerp: Chocolade slaat wit uit?
Hoi
Na het maken van een chocoladelolly is de dag erna de chocolade wit uitgeslagen, witte stipjes......het was gewone s
Chocolade ......weet iemand het probleem?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » Chocolade slaat wit uit?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoi
Na het maken van een chocoladelolly is de dag erna de chocolade wit uitgeslagen, witte stipjes......het was gewone s
Chocolade ......weet iemand het probleem?
ja, dan is er iets niet helemaal goed gegaan met de temperatuur van de chocola......
Volgens mij is het dan te warm/heet geweest........
Witte uitslag op chocolade kan twee dingen zijn.
Als je het te lang bewaart of blootstelt aan teveel temperatuurschommelingen kan de cacaoboter naar de oppervlakte komen. Je kunt dit voorkomen door de chocolade niet te ver te smelten, er moeten nog wat kleine klontjes inzitten. Of je gebruikt speciale voorgetempereerde smeltchocolade die ervoor bedoeld is.
Als je het te koud en vochtig bewaard, zoals in de koelkast, kan het vocht wat suiker oplossen en naar het oppervlak brengen waar het kristalliseert. Dit kun je voorkomen door te zorgen dat het goed droog blijft. Als je het even koel weg wilt zetten, verpak het dan eerst vochtdicht.
In beide gevallen is de chocola nog prima eetbaar, maar wel iets minder lekker. En het ziet er gewoon niet mooi uit, dat is nog het ergste. Als je nu een probleem hebt met een reeds gemaakt product kun je proberen er nog een nieuw laagje chocola omheen te doen.
En als niet meer helpt, gewoon witte chocola gebruiken want dan valt het niet zo op.
Bedankt!!!!! dacht al zoiets!!
Hier heb ik dus ook last van. Mijn chocolade bewaar ik nooit in de koelkast omdat chocolade niet in de koelkast hoort, vind ik. Verder smelt ik au bain marie 3/4 van de chocolade en roer de rest er van het vuur af doorheen. Dit zou, volgens mijn chcocoladeboek, precies de goede manier zijn. Maar mij lukt het nog steeds niet
Hier heb ik dus ook last van. Mijn chocolade bewaar ik nooit in de koelkast omdat chocolade niet in de koelkast hoort, vind ik. Verder smelt ik au bain marie 3/4 van de chocolade en roer de rest er van het vuur af doorheen. Dit zou, volgens mijn chcocoladeboek, precies de goede manier zijn. Maar mij lukt het nog steeds niet
Dan nog kan het te heet geweest zijn, zeker het gedeelte wat je au bain marie hebt gesmolten..
De chocolade mag niet warmer worden dan 40˚- 45˚C
Een thermometer gebruiken is dus het beste advies..
Esther68 schreef:Hier heb ik dus ook last van. Mijn chocolade bewaar ik nooit in de koelkast omdat chocolade niet in de koelkast hoort, vind ik. Verder smelt ik au bain marie 3/4 van de chocolade en roer de rest er van het vuur af doorheen. Dit zou, volgens mijn chcocoladeboek, precies de goede manier zijn. Maar mij lukt het nog steeds niet
Dan nog kan het te heet geweest zijn, zeker het gedeelte wat je au bain marie hebt gesmolten..
De chocolade mag niet warmer worden dan 40˚- 45˚C
Een thermometer gebruiken is dus het beste advies..
Ik heb alleen zo'n vleesthermometer. Kan ik deze hier ook voor gebruiken?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » Chocolade slaat wit uit?