1

Onderwerp: [help!] Icing mislukt

Goedemorgen

Gisteren voor het eerst bezig geweest met het maken van icing.
Heb het zakje eiwit poeder van funcakes.
Gedaan zoals op het zakje stond. 10 gr eiwit poeder in 60 ml afgekoeld gekookt water. Daarna de poedersuiker erdoor en mixen tot er pieken ontstaan.
Nu kon ik gisteren wel pieken maken waarbij de bovenkant omkrulde, maar zodra ik er een roos mee wilde spuiten ging het mis.
De roos zakte uit en werd tijdens het spuiten meer vloeibaar leek wel.
Meerdere keren opnieuw gemixed met meer poedersuiker maar het probleem blijft bestaan
Hoelang mixen jullie de icing?

wie weet wat er mis gaat?

Heb rond de 100 rozen nodig en icing leek mij de snelste manier om ze te maken. Iemand nog een alternatief voor als de icing blijft mislukken?

Bedankt voor jullie hulp!

2

Re: [help!] Icing mislukt

Icing mix nemen, die mislukt nooit. Ik gebruik ook wel de manier zoals jij het hebt gedaan, ik zou niet weten wat er mis is gegaan...

Hoeveel poedersuiker heb je genomen?

3

Zelf heb ik me ook nog niet aan royal icing gewaagd (hoop van er eerst eens een workshop over te kunnen doen).

Maar er zijn wel andere snelle manieren om roosjes te maken.
Je kan rolroosjes maken:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=66778
(zo heb ik er 100 kleine gemaakt op ong. 2 uur tijd)

Of wat ook nog makkelijk is, met een uitsteker:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=149754

En in de sticky bij de how-to's staan er nog een 10tal manieren, denk ik.

Veel succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Met een siliconenmold maak je ook snel roosjes.

5

Biggeltaart schreef:

Icing mix nemen, die mislukt nooit. Ik gebruik ook wel de manier zoals jij het hebt gedaan, ik zou niet weten wat er mis is gegaan...

Hoeveel poedersuiker heb je genomen?

Ik ben begonnen met 300 gram, toen verhoogd naar 500 gram en nu zit er rond de 750 in gok ik.
Kan het te maken hebben met de temp. in huis?
Dat door de warmte de icing "smelt" ?

6

Temp zou niet zo'n invloed moeten hebben... ik ga nog even verder denken...

7

Waren je kom en garde goed ontvet?
Met 500 gram suikerbakkerspoeder, 10 gram eiwit en 60 ml water zou het gewoon goed moeten gaan. Dat is ook het recept wat er in de mix zit.
Bij rozen moet de icing wel heel stijf zijn maar dan denk ik eerder aan 600 gram suiker, niet 750 (300 is te weinig)

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

8

Ontvetten is niet noodzakelijk voor RI.

9

Biggeltaart schreef:

Ontvetten is niet noodzakelijk voor RI.

Ik ga het vanavond gewoon nog een keer proberen!
Heeft de tijd van het mixen er misschien invloed op?
Heb het namelijk kort gemixed gisteren omdat ik al snel pieken kon trekken, maar zie bij meerdere icing onderwerpen op het forum staan dat er 7 min gemixed word.. Sommige mixen zelfs 12 min!
Misschien was dat het probleem?

Nog een blonde vraag :o
Als ik de rozen van botercreme wil spuiten, hoe maak je de botercreme dan aan?
Voor het afsmeren van de taart gebruik ik altijd 100 gram roomboter, 100 gram boter en 200 gram poedersuiker.
Kan het daarmee ook?

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe!

10

RI moet echt wel even mixen voor de stevigheid. Dus ca. 10 minuten laten draaien.
Rozen van botercreme heb ik nog nooit gemaakt, wel van american butter cream. Recept staat hier op de website.
Succes!

11

Ontvetten is zeker nodig bij royal icing omdat het anders niet stijf zal worden maar modderig blijft. Gewoon afwassen is niet voldoende, echt met citroensap of azijn. Vaatwasser is wel genoeg.

Een minuut of 10 laten draaien op de laagste stand zodat het mooi wit is en een zijdeglans heeft.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

12

Ontvetten kan zeker geen kwaad, maar is niet noodzakelijk...

13

Toch wel, door het vet gaat het eiwit geen sterke binding aan met de lucht en zal het in blijven zakken. Sla er maar eens wat kookboeken op na.

Is het nu goed gegaan?

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

heb je foto's van wat er precies mis ging?

zonder dat is het een beetje gissen, maar ik denk toch dat je icing te dun is, dus meer suikerbakkerspoeder erdoor doen. hij moet echt stijf zijn.

I never met a calorie I didn't like....

15

Word het door meer suikerbakkerspoeder niet breekbaarder? Ik ben ook bezig om uit te vinden wat de beste dikte is om een tiara te maken en bloemetjes.

16 Laatst bewerkt door MireilleF (25-02-2012 13:18)

Nee, daar wordt het alleen dikker van en moeilijker uit je spuitzak te krijgen. Het moet zo dik zijn dat je het zonder bibberen kunt spuiten. Ik spuit de tiara (in de PME lessen) dan het liefst met spuitmondje 3, dan een laagje met 2 en eventueel nog een laagje anderhalf.
Hoe kleiner het spuitmondje vind ik wel hoe mooier maar ook lastiger netjes te spuiten en ook breekbaarder

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

17

Oke gewoon door oefenen dus  :D