Onderwerp: Taart met ganachevulling en marsepeinbekleding IN of UIT koelkast?

Ik wil volgende week een taart maken met witte ganache en als vulling. Ik wil de taart bekleden met marsepein.
Moet ik de taart nou IN of UIT de koelkast bewaren?
Omdat de ganache een melkproduct is, zou de taart in de koelkast bewaard moeten worden. Marsepein mag niet in de koelkast want dan smelt het... Oooo wat moet ik doen....
Oja, ik maak de taart op de dag dat hij ook gegeten wordt.

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

2

Re: Taart met ganachevulling en marsepeinbekleding IN of UIT koelkast?

In de koelkast bewaren, vanwege de room.
Taart in een kartonnen doos (niet onder plastic) en een half uurtje voor het aansnijden rustig op temperatuur laten komen. Taart kan wat gaan 'zweten'. Gewoon laten gebeuren, droogt ook weer op. Vooral niet aan gaan vegen.
Succes!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

cakebym schreef:

In de koelkast bewaren, vanwege de room.
Taart in een kartonnen doos (niet onder plastic) en een half uurtje voor het aansnijden rustig op temperatuur laten komen. Taart kan wat gaan 'zweten'. Gewoon laten gebeuren, droogt ook weer op. Vooral niet aan gaan vegen.
Succes!

Ik heb een kunststof taartdoos... zo'n ronde met een hensel er bovenaan zodat je hem makkelijk kunt vervoeren. Weet je wat ik bedoel? Zo'n soort tupperware... Kan ik de taart in deze doos bewaren?? En wanneer ik de taart op temperatuur laat komen, zit deze dan nog in de doos of staat deze dan op een taartplateau?

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

4

Dan zou ik het deksel in de koelkast een beetje open laten, zodat er zeker geen condens in de doos kan ontstaan. Karton neemt het vocht al op, vandaar.
En als je 'm uit de koelkast haalt op een plateau zetten. In een kartonnen doos kun je 'm wel laten zitten.

Ik moet zeggen dat ik mijn taarten in de koelkast niet altijd afdek. Ik zet ze op de bovenste plank, zodat er niets in kan vallen o.i.d.
Dan heb ik eigenlijk nooit problemen met condens.
Maar ik weet niet hoe anderen hierover denken  O-)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

NOOIT in kunststof dozen bewaren!!! Gaat enorm zweten en je bekleding wordt dan slap. Alleen in kartonnen taartdoos in koelkast zetten. Let wel op voor sterke geuren, dus geen salami in de zelfde koelkast als de taart.
Ook cupcakes niet in Tupperware. Papiertjes laten los en je bekleding gaat smelten.

6

marsepein smelt niet in de koelkast hoor :nooo  net zo min als fondant.
Ze smelten van vocht, maar door in de koelkast te staan, zonder ergens tegenaan te komen, komt er geen vocht op hoor.
Ik laat ze altijd in hun blootje in de koelkast staan, gaat prima. De marsepein sluit de biscuit af, dus biscuit droogt niet uit en marsepein ook niet.
Taart kan gaan zweten als ie uit de koelkast gehaald wordt, maar dat droogt weer op. Niet aan komen :nooo , niks vegen oid :nooo , komt vanzelf goed :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik heb ze ook gewoon in de koelkast staan, maar inderdaad ook zonder doos oid en niet afgedekt.
Gewoon bovenin zodat er niks op kan vallen en inderdaad, geen uien of salami oid in de koelkast.
Heb nog geen enkele keer last gehad van zweten.
(niet met fondant en niet met marsepein)

I may not be perfect, but i'm always me

8

Bewaarvragen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

9

Ganache die juist gemaakt is hoeft niet in de koelkast!

10

Joyce84 schreef:

Precies :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Ik zet mijn marsepeinen taarten altijd in de koelkast zonder doos eromheen omdat het anders niet in de koelkast past. Gaat echt niet smelten hoor als je de taart uit de koelkast haalt. Het wordt wat plakkerig, maar dat droogt vanzelf weer op.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

12

Adrienne schreef:
Joyce84 schreef:

:Y  :Y  :Y  :Y  is met gekookte slagroom dussssss veilig buiten de koelkast

Taart groetjes Ellen

13

Ellen Lagas schreef:
Adrienne schreef:
Joyce84 schreef:

:Y  :Y  :Y  :Y  is met gekookte slagroom dussssss veilig buiten de koelkast

Maar dan moet je idd de slagroom wel laten koken...........niet alleen warm laten worden  :Y

14

ik heb ooit gelezen dat slagroom al bij 80 graden kookt en dat die temp hoger moet? IK laat m om die reden altijd wat langer koken

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!