1

Onderwerp: Wat heb ik verkeerd gedaan

Vanmiddag geprobeerd ganache te maken, helaas niet gelukt.
Het bleef dun, beetje stroperig, maar leek absoluut niet op opgeklopte slagroom.
Ik had gebruikt,
300 Gr. Melkchocolade
200 ml slagroom.
De slagroom warm laten worden, tegen de kook aan,gas uit en de stukjes kleingesneden chocolade toegevoegd, door geroerd.
Aflaten koelen en toen ben ik gaan opkloppen. Na 10 min kloppen was het wel iets dikker maar niet veel, ik heb er nog een zakje klop-klop ingedaan, maar dik werd het niet ( haha in tegenstelling tot mezelf met deze nieuwe verslaving ).
Mijn vraag aan jullie, wat doe ik verkeerd?

2

Re: Wat heb ik verkeerd gedaan

De verhouding klopt niet.. voor melk of witte chocola kun je beter 1 op 3 gebruiken..

En mischien langer laten afkoelen? T moet echt wel een tijdje staan namelijk...

3 Laatst bewerkt door SweetTooth (14-02-2012 15:49)

Waar wil je het voor gebruiken? Als ik ganache maak om af te smeren, dan doe ik het altijd volgens de filmpjes van Inspired by Michelle (Youtube). Zij gebruikt de volgende verhoudingen:

100 ml room (35%vet) + 3x100 gram witte chocolade
100 ml room (35%vet) + 2x100 gram pure chocolade

edit
Voor melkchocolade zou je daartussen kunnen gaan zitten, 2,5x100gram (had te snel gelezen) per 100ml. Ik heb dat nog nooit geprobeerd, overigens. Wel puur en wit.

Maar dan het smelten. Michelle werkt met de magnetron en legt dat heel duidelijk uit in de filmpjes. Als alle chocolade goed gesmolten is, dan komt een zeer belangrijk onderdeel: een nachtje in de koelkast.
Volgende dag op kamertemperatuur laten komen (eventueel heel kort in de ping) en dan pas opkloppen.

Ik heb wel gemerkt, dat het niet lukt als je het mengsel niet door en door koud laat worden (nachtje in de koelkast).

En ik vind persoonlijk de witte ganache lekkerder werken dan de pure.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

wanneer je bijv bonbonblovmousse maakt, los je de choc op dezelfde manier op (alleen ik doe de choc er gelijk bij in, en ga roeren; als opgelost is, dan gas uit).
Dit moet echt een nacht in de koeling, anders kun je niet opkloppen

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

aha dank jullie wel...
tekort laten afkoelen, volgende keer doe ik heb een nachtje in de koelkast en ga ik de witte chocolade proberen

aldoende leert men!