1

Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn allereerste... met twee kleuren lussenstrik!

Vandaag mijn allereerste taart afgerond. Niet ontevreden, al zijn er best veel verbeteringen mogelijk :P

Striktaart

Ik heb een aantal technieken gebruikt om ze te kunnen proberen: fondant marmeren (voor onderrand), een tweekleuren strik maken, roosjes rollen en een ruit-/kussentjespatroon zetten op de zijkant.

Het ruitpatroon is nogal "uit de losse pols", dus dat moet een volgende keer duidelijk beter.

Waar ik vooral feedback op wil, is de strik. Ik heb tylose door de fondant gekneed en het laten rusten (ca. 10 uur). Toen ik de strik wilde vormen, ging het niet omdat de fondant te droog was en daardoor steeds scheurde bij het uitrollen. Heb daarom wat nieuwe fondant toegevoegd. Toen ging het uitrollen en vormen van lussen wel. Maar na een dag begonnen de lussen alsnog te scheuren en breken. Wat heb ik niet goed gedaan?

O ja, de vulling is vanille botercrème en verse blauwe bessen met zwarte bessenjam. :9

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat iemand een goede tip voor me heeft wat betreft de strik. Bedankt!
Groetjes, Marlies

2

Re: [FEEDBACK] Mijn allereerste... met twee kleuren lussenstrik!

Ik laat fondant met Toulouse niet rusten, want dan kun je er niets meer mee beginnen.
Meteen lussen van maken en dan pas laten drogen.

Verder ziet je taartje er mooi uit, ook je strik.
Als je de lussen op demzijkant laat drogen, worden e wat boller en daardoor je strik hoger, misschien een tipje?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Inderdaad, tylose toevoegen en meteen de strik vormen en dan laten drogen.
Maar mag ik zeggen dat ik je rand erg mooi vind zo met dat gemarmerde effect! Erg leuk met die roosjes erbij  :thumb:

4

cakebym schreef:

Ik laat fondant met Toulouse niet rusten, want dan kun je er niets meer mee beginnen.
Meteen lussen van maken en dan pas laten drogen.

Verder ziet je taartje er mooi uit, ook je strik.
Als je de lussen op demzijkant laat drogen, worden e wat boller en daardoor je strik hoger, misschien een tipje?

Dank voor je reactie! Ik heb ze idd op de zijkanten laten drogen, dus toen waren ze mooi rond. Toen de strik eenmaal in elkaar zat gingen de lussen inzakken en barsten. Misschien de lussen langer laten uitharden voor ik de strik in elkaar zet ???
Ik zal volgende keer de fondant kort van te voren met tylose bewerken, kijken of het dan beter gaat. Dank voor je tip!

5

Ik llaat de tylose-fondant wel altijd 24 uur. Voor dat je het dan kunt gebruiken, moet je het heel goed met trekkende bewegingen kneden. Totdat het een soort kauwgomachtig is..... Als je dan lussen maakt, moeten die ook minstens weer 24 uur drogen. Dus het maken van een strik kost mij altijd 3 dagen....
Misschien heb je er iets aan....

voor het ruitpatroon is een speciaal malletje te koop.

Je taart ziet er verder harstikke leuk uit! :Y

6

Vind je taart prachtig gemaakt! Leuk is dat he? Al die nieuwe technieken.

Heb  nu een keer of 3 een strik geprobeerd te maken, maar ik heb het geduld er niet voor. :o   :o Hij beland altijd in de prullebak.

Die van jou echter, ziet er goed uit hoor!!

De rand en ruiteffect is ook mooi gelukt!!

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

7

Ik laat fondant met Toulouse niet rusten

Stomme spellingcontrole op de ipad :mad:

Tylose dus...

Ik laat de lussen wel minimaal 12 uur drogen.
Volgens mij moet je tragacanth wel laten rusten. Tylose niet...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

8

Voor een eerste taart ziet het er heel goed uit hoor  :thumb: ! Welke fondant gebruik je? Ik maak lussenstrikken met pettinice, en daar doe ik helemaal geen tylose door, dat hardt van zichzelf al goed uit. Ik heb er nu één klaarliggen, gemaakt van satinice en dat gaat ook goed zonder tylose.

9

Puppy78 schreef:

Voor een eerste taart ziet het er heel goed uit hoor  :thumb: ! Welke fondant gebruik je? Ik maak lussenstrikken met pettinice, en daar doe ik helemaal geen tylose door, dat hardt van zichzelf al goed uit. Ik heb er nu één klaarliggen, gemaakt van satinice en dat gaat ook goed zonder tylose.

Hi! Dank je voor je feedback. Ik heb nu FunCakes fondant gebruikt en daar tylose aan toegevoegd. Ik ga zeker een van de merken die je noemt eens proberen. Ik vind het maken van zo'n grote lussenstrik heel leuk om te doen. Maar dan zou het wel fijn zijn als ik hem ook heelhuids bij de ontvanger kan krijgen! Nogmaals dank voor de tips!

10

Ik lees vaak dat de Funcakes niet zo goed uithardt, ook niet met tylose. Maar ik heb er geen ervaring mee. Met pettinice moet het zeker lukken, ik maak een strik wel een week van te voren en ik maak extra lussen, voor het geval er ééntje breekt. Ben ook gek op de strik, altijd leuk  :D !

11

cakebym schreef:

Ik laat fondant met Toulouse niet rusten

Stomme spellingcontrole op de ipad :mad:

Tylose dus...

Ik laat de lussen wel minimaal 12 uur drogen.
Volgens mij moet je tragacanth wel laten rusten. Tylose niet...

Haha, ik begreep je toch wel hoor :Y
Ik heb de petal powder van jem gebruikt. Volgens mij is dat wel tylose. Zal het nog eens nagaan. Ik zal de lussen de volgende keer in ieder geval langer laten drogen. Benieuwd of het dan wel helemaal goed gaat! Dank voor je tips!

12

mooie taart hoor met super strik,goed gelukt :thumb:
en meteen even de tips meegelezen waar ik zelf ook wat mee kan,dankjullie wel