1

Onderwerp: cake pops zonder melk en chocolade??

Voor de verjaardag van mijn zoontje wil ik op school cake pops trakteren. In de klas zit een meisje dat geen melk en chocolade mag.
Weet er iemand iets als vervanger voor de cake ( of een cakerecept) ?
Ik wilde de cake pops in chocolade ( mag ze dus niet) of candy melts (daar zit melk in dus mag ook niet) dopen.
Is er nog iets anders dat melkvrij en chocolade vrij is?
Ik weet niet of er in fondantglazuur melk zit of zelfs in gewone fondant.
Wie heeft hier ervaring mee en wil die met mij delen?
Mijn zoontje zit in groep 3 en dit ga ik dus 6 jaar meemaken ( of een van de twee moet blijven zitten...) Tips dus welkom!

2 Laatst bewerkt door Jet1975 (13-02-2012 23:47)

Re: cake pops zonder melk en chocolade??

Misschien is fondantglazuur een vervanger voor de chocolade aan de buitenkant... of zit hier ook iets in wat ze niet mag? Heb hier geen ervaringen mee, ik gebruik ook altijd candy melts of chocolade. Volgens mij wel een topic hierover gezien op het forum...

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=180952

3

In natuurvoedingswinkels is witte chocola te koop zonder melk. Maar dat kan natuurlijk alleen als ze wel tegen witte chocola kan. (Ken een aantal mensen die niet tegen chocola kunnen maar wel tegen witte, vandaar) Fondantglazuur moet idd ook kunnen. Geen flauw idee of in sommige merken melk zit, maar ik heb 'm iig zonder melk al gehad. Even lezen wat er in zit dus.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door Marie-Popo (14-02-2012 10:00)

Voor de cake kan je gewoon zelf een cake bakken met plantaardige boter (bv soyaboter). In gewone cake (bv 4/4de) zit normaal geen melk.

De cake kan je dan vermengen met bv marshmellow fluff (die kan je in de webshop hier kopen).

Je kan de cakepops ook in marsepein rollen of met fondant bekleden.
Dat doe je door een rondje uit te steken dat net iets groter is dan het balletje om te bekleden en dan toeplooien en de vouwen wegstrijken aan de onderkant. Vergt wat oefening maar is best te doen. Je kan het stokje dan daar steken waar je eventueel nog een vouw zou zien.

Peggie Porshen gebruikt voor haar petit fours ook een fondant glazuur, dus dat is ook een mogelijkheid.
En bij ons in de les gebruiken we vloeibare fondant, die koop je ook kant-en-klaar in een emmertje, moet je aanlengen met wat water en in een pannetje de koude breken. Je kan er smaakjes en/of kleurtjes aan toevoegen en dat werkt dan prima om je cakepops in te dopen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Je kunt wellicht ook een marsmellow versieren en die in een papieren rietje doen

Taart groetjes Ellen

ik heb even bovenstaande gelezen.
mijn zoon heeft koemelk en kippenei ,noten pinda anafilaxia( zeer ernstige allergie vorm, altijd injectie bij zich)
omdat ik voor hem met kippenei "zit" zijn de meeste recepten voor ons niet goed.
maar wanneer ik voor mijn zoon iets moet maken neem ik kruidkoek.(cupcakjes met fondant en jam als  "lijm" en verjaardags taart van kruidkoek met jam er tussen en bekleed met fondant)
hier zit nl geen ei in en melk vervang ik idd voor soja of rijst "melk" en in ons geval een beetje spa dat zorgt voor iets wat luchtigs.
je kan idd pure chocolade pakken wel eerst lezen wat er is pure chocola met en zonder koemelk
gewoon bij de ah of een andere super.
je zou voor de buitenkant gewoon een laagje fondant kunnen gebruiken of hagelslag, muisjes, vlokken of kokos, musketzaad of gekleurde suiker
ook de strooibussen die in de super staan bevatten meestal geen koemelk ( de hartjes,suiker ,sterre, gekl hagelslag ect)
gebruik plantaardige boter ( bv. wajang).

wil je het voor je zelf gemakkelijker  houden kan je ook kaakjes zonder koemelk kruimelen met een staafmixer en hier door plantaardige boter en wat poedersuiker doen.
de boter zorgt er voor dat je ballen kan draaien.........
hoop dat je er iets aan hebt.
oja......ik weet niet hoe ernstig de allergie is maar hou alles gescheiden en maak desnoods eerst de allergie baksels en dan pas de andere......zo voorkom je foutjes.....
groeten van een "ervaren" iemand :-)

7

@deal or no deal, al eens ei vervanger geprobeerd. Ik heb vorige week cake gemaakt met ei vervanger, verder bloem en bakpoeder, wajang, suiker en water, leek heel erg op 'echte' cake.

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

Hoi,

Mijn nichtje heeft ook een koemelkallergie en daar bak ik ook regelmatig voor. Je kunt in een 4/4de cakerecept de boter vervangen voor crisco, dat vinden we hier lekkerder dan met wajang of andere plantaardige boter. Komt het dichtste bij de 'normale' variant.

Dan heb je cake, maar moet er nog iets doorheen dat het plakkerig maakt, zodat je bolletjes kunt maken. Wat dacht je van jam? Heb ergens ook al pure chocolade pasta gelezen, maar dat gaat in jouw geval dus niet lukken.

Daarnaast het dip-gebeuren: royal icing werkt ook!!! Heb ik in december al sneeuwpop hoofdjes van gemaakt (als cake pop dus). Moet je alleen even kijken hoe het met de dikte zit (veel/weinig water toevoegen), dat weet ik niet meer.

Succes!!!

Cookielicious, cookies, brownies, cupcakes & more!

9

Mijn kinderen hebben ook een koemelkallergie. Cake bak ik met Wajang margarine i.p.v. boter. De cakepops bak ik in de cakepop maker of vorm ik met cake en botercreme van wajang poedersuiker en water. De melts van babycakes in de kleur wit en roze bevatten geen melk (LET OP de rode wel!) daar versieren we ze mee.

10

jomykje schreef:

De melts van babycakes in de kleur wit en roze bevatten geen melk (LET OP de rode wel!) daar versieren we ze mee.

hee super!! bedankt voor de tip!

If life gives you lemons, make lemoncurd.