1

Onderwerp: DE tip voor netjes afsmeren met bc aub???

Hoi allemaal,

hoop dat ik in de goeie rubriek sta...

Ik heb al veel tips gelezen en uitgeprobeerd, maar ik blijf moeite houden om mijn botercreme bij het afsmeren strak te krijgen, zodat mijn fondant er netjes strak overheen kan...  :s

Ik smeer af met 1:1 roomboter:poedersuiker, boter goed romig (bijna wit) kloppen en dan suiker erdoor, na de 1e keer smeren taart goed koelen (1 uur)  en dan nog weer beetje erover smeren, laten koelen en dan met warm mes proberen vlak te krijgen....  en dat lukt me dus voor geen meter...  :grr: 
En boltaartjes is nog lastiger....

Heeft iemand DE tip misschien voor mij?

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: DE tip voor netjes afsmeren met bc aub???

Ja.... oefening........ ;)

(Serieus!  :D )

3

waarom was ik hier al bang voor... ???? :lol:  :lol:

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

4 Laatst bewerkt door djehr (13-02-2012 11:42)

Op zich is het niet moeilijk hoor. Ik gebruik een schraper om het af te smeren in combinatie met een draaiplateau. Er staat op youtube een filmpje van maar weet niet of ik het kan vinden. Ga even voor je zoeken...

[edit]...kan het dus niet vinden  :s

Dus ga het even proberen uit te leggen.
Je zet je taart op een draaiplateau en smeert hem helemaal in met botercréme (hoeft niet netjes). Vervolgens pak je een schraper (zoiets als deze):

http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/ps40.jpg

Je zet de schraper met de rechte hoeken rechtop tegen je taart (hij steunt dus op de korte kant en de lange kant hou je tegen je taart). Vervolgens hou je de schraper zo vast en laat je plateau draaien. Je taart draait nu langs je schraper. Doordat je de schraper stil houdt krijg je een mooie strakke taart. Overtollige botercrème blijft aan je schraper plakken en veeg je regelmatig af .

Ik hoop dat je een beetje snap t wat ik bedoel  :s

Het mooie van deze techniek is dat je heel erg dun kunt afsmeren  :Y

Lori heeft in haar Howto hetzelfde gedaan met foto erbij (stap 6):
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

5

Héél dun smeren. Zoals op een boterham of zelfs dunner. Er hoeft geen dikke laag op, je mag het biscuit er best gewoon doorheen kunnen zien.  Alleen op plekken waar je deuken/gaten in je biscuit weg moet werken hoeft meer botercrème.

Taart op een draaiplateau zetten, goed in het midden, en tijdens het afsmeren je (palet)mes gewoon rechtop en stil houden, de taart erlangs draaien door het plateau een zwieper te geven, dan is het gegarandeerd strak.

6

Even de how-to van Lori erbij zoeken: staan echt goede tips in............

(die van het vele oefenen heb je al gehad  :lol: )

ow...en een [MOVE] -> bekleden  ;)