1

Onderwerp: Wie kan mij helpen met ganache en fondant

Hoi allemaal,

Wie kan mij helpen. Ik ga voor het eerste een Valentijnstaart maken voor mijn lieve vriend. Nou wil ik een luchtige biscuit taart overgieten met ganache en daarna bekleden met rode fondant. Kan dit eigenlijk wel? Moet er tussen het laagje ganache en fondant nog iets wat de fondant laat plakken op de ganache? Kan ik na het overgieten direct de fondant plaatsen of moet ik wachten totdat de ganache is afgekoeld? Sorry voor alle vragen maar ik wil zo graag ook een keer een mooie taart maken. Alle tips,Ideeën zijn welkom! Alvast bedankt :)

2

Re: Wie kan mij helpen met ganache en fondant

Volgens mij haal je twee bekledingen door elkaar. Als je wilt gieten met ganache hoeft daar geen fondant meer over. Als je dat toch wilt, moet je afsmeren met afgekoelde en opgeklopte ganache. Daar kun je dan fondant overheen plakken.

Tieneke

3

Tante Tien schreef:

Volgens mij haal je twee bekledingen door elkaar. Als je wilt gieten met ganache hoeft daar geen fondant meer over. Als je dat toch wilt, moet je afsmeren met afgekoelde en opgeklopte ganache. Daar kun je dan fondant overheen plakken.

Tieneke

Tineke,

Bedankt voor je reactie!
Zal de taart dan niet overgieten met ganache, maar ga het dan proberen af te smeren. Hoe kan ik de opgeklopte ganache het beste maken? Kan het wel wat ik wil? Of wordt de taart dan te zoet. Wou de taart namelijk ook vullen met een laagje aardbeienjam. Is het dan beter om met botercreme af te smeren? Wat een vragen stel ik, je kan wel zien dat ik een leek ben in taarten maken

4

Natascha85 schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

Tineke,

Bedankt voor je reactie!
Zal de taart dan niet overgieten met ganache, maar ga het dan proberen af te smeren. Hoe kan ik de opgeklopte ganache het beste maken? Kan het wel wat ik wil? Of wordt de taart dan te zoet. Wou de taart namelijk ook vullen met een laagje aardbeienjam. Is het dan beter om met botercreme af te smeren? Wat een vragen stel ik, je kan wel zien dat ik een leek ben in taarten maken

vind zelf ganache lekkerder dan botercreme,  voor het afsmeren hoef je niet op te kloppen dit doe je alleen als je het als vulling gebruikt .

Als vulling kun je dan nog prima jam of iets anders fris gebruiken
succes

Taart groetjes Ellen

5

Het kan ook nog anders,
De taart dun bekleden met fondant en daarna de ganache erover gieten. Wel zorgen dat de ganache niet warmer is dan 30 graden anders smelt de fondant. Is ook erg lekker zo.

Thanks! Dit is ook voor mij heel waardevol geweest!\

Ik wil een taart maken met als vulling wittechocoladeganache en aardbeienjam.
Zou het dan teveel zijn om de taart ook nog met dezelfde ganache af te smeren? Ik wil deze daarna nog wel gewoon met marsepein bekleden dus het gaat me puur om de plaklaag tussen de biscuit en marsepein. Ik ben niet zo'n fan van botercrème en vind het zo'n gedoe om biscuit, botercrème én ganache te maken....
Graag jullie tips...

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

7

Kscn schreef:

Thanks! Dit is ook voor mij heel waardevol geweest!\

Ik wil een taart maken met als vulling wittechocoladeganache en aardbeienjam.
Zou het dan teveel zijn om de taart ook nog met dezelfde ganache af te smeren? Ik wil deze daarna nog wel gewoon met marsepein bekleden dus het gaat me puur om de plaklaag tussen de biscuit en marsepein. Ik ben niet zo'n fan van botercrème en vind het zo'n gedoe om biscuit, botercrème én ganache te maken....
Graag jullie tips...

Zou ik ook doen , wel Ganache in portie verdelen , die om te vullen opkloppen en die om af te smeren niet ;)

Taart groetjes Ellen

8

Je kunt prima Ganache onder fondant gebruiken...

Ik gebruik zelf dan alleen geen giet ganache, maar degene die stevig genoeg is om te smeren, afsmeren net als met botercreme, opstijven in de koelkast. Dan even met een heet nat mes er over zodat hij licht vochtig is.. en dan bekleden

Ik heb laatst een chocobiscuit eerst gevuld met witte choco ganache en kersen, en daarna ook met witte ganache afgesmeerd. Was heerlijk. Ik heb beide versies (vullen en afsmeren) niet opgeklopt

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Teveel chocola kan toch niet?  O-)