1

Onderwerp: Nog een laatste zenuwslopende paar vragen

Tja.... Zondag is het zover. Dan word mijn jongste 1 en ik wil de taart zelf maken. Heb al een paar taartjes gemaakt maar als het voor jezelf is,.... maakt het niet zo uit dat ze niet zo mooi lukken. Maar deze MOET gewoon mooi zijn. Zucht. Feestje is voor 20 personen.
Nu heb ik nog een paar laatste vragen.... please?

* smeren jullie een botercreme OP de taart alvorens de fondant erop te doen?
* hoe dik rollen jullie de fondant uit?
*Kleven jullie de decoratie (ook in fandant) erop met water? Of met eetbare lijm
* hoe maken jullie een decoratie met behulp van Wilton fondant & gum paste mold?
* Spuiten jullie een boordje botercreme op de rand alvorens te vullen met een gelei (Jam, confituur) zodat het niet uitloopt?

En alle tips zijn WELKOM.

Het word een 2 laagse stapeltaart met grijze fondant, roze en groene decoratie's en echte bloemen.

2

Re: Nog een laatste zenuwslopende paar vragen

* smeren jullie een botercreme OP de taart alvorens de fondant erop te doen? JA anders plakt de fondant niet.
* hoe dik rollen jullie de fondant uit? tussen de 3-5 mm
*Kleven jullie de decoratie (ook in fondant) erop met water? Of met eetbare lijm. WATER
* hoe maken jullie een decoratie met behulp van Wilton fondant & gum paste mold? eerst insmeren met beetje vet of poedersuiker afhankelijk van de maat en dan fondant erin en even hard laten worden en dan voorzichtig eruiit duwen.
* Spuiten jullie een boordje botercreme op de rand alvorens te vullen met een gelei (Jam, confituur) zodat het niet uitloopt? JA want als de jam in aanraking komt met fondant kan het smelten door het water wat erin zit.

hoop dat je zo geholpen bent :)

Zoete groetjes, Inti

3

Hier een paar antwoordjes:

* Spuiten jullie een boordje botercreme op de rand alvorens te vullen met een gelei (Jam, confituur) zodat het niet uitloopt?
Meestal spuit ik wel een randje, voornl met een vulling ander dan botercreme. Maar je kan ook je botercreme op smaak maken. Dan is het niet nodig. Gaat erom dat je vulling niet in contact komt met het fondant, dan gaat die smelten.

* smeren jullie een botercreme OP de taart alvorens de fondant erop te doen?
Ja, gehele taat insmeren en glad strijken met botercreme, even laten opstijven in de koelkast een uurtje. Daarna nog een keertje glad strijken met een warm paletmes. Ziet de taart er nog strakker uit. Event oneffenheden kan je dan nog "bij"smeren met botercreme.

* hoe dik rollen jullie de fondant uit?
Ik rol 'm niet te dik uit, vind dat zelf niet lekker.
Maar gemiddeld is het volgens mij 500 gr voor een 24cm taart.. Hou je nog van over ook.
Fondant waar botercreme aan zit kan je niet bewaren, dat kan je beter weggooien of voor decoratie gebruiken meteen op je taart.

*Kleven jullie de decoratie (ook in fandant) erop met water? Of met eetbare lijm
Je kan de verse decoratie vastplakken met heel weinig water, doe je te veel dan glijd het er zo weer af. Heb je gedroogde decoraties dan is lijm beter.
Je kunt ook zelf lijm maken door tylose met water te mengen. Heb je maar een heel klein beetje voor nodig op klein beetje (bodempje) water.

* hoe maken jullie een decoratie met behulp van Wilton fondant & gum paste mold?
Ik deed voorheen alleen decoraties maken van fondant. Merk na een cursus te hebben gevolgd dat fondant/gumpaste ook een heerlijke combinatie is om mee te werken. Vooral voor bloemen, als je die heel dun moet uitrollen. En voor Frillen en dergelijke. (die roesrandjes)

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt?

Groetjes Tanja

4 Laatst bewerkt door xLienFantasy (10-02-2012 16:42)

Ja, botercreme smeer je erop, om af te smeren, hiervoor is het best botercreme 1:1 (evenveel poedersuiker als boter)

Ik heb meestal ong. 5 mm maar hangt ook een beetje af van wat je lekker vindt (heel zoet of juist iets minder)

Met eetbare lijm. Ik weet niet of het ook met water kan.

Hierop heb ik geen antwoord want ik heb echt oorlog met die mallen...

Ja, een dijkje spuiten is wel handig omdat het anders uitzet en dan het fondant kan smelten...

Oh, ik zie dat er al geantwoord is.

5 Laatst bewerkt door Wizerd (10-02-2012 16:58)

Dank u wel Inti, tanja en Lien
Ben ik ZEER zeker mee geholpen.
Ivm de wilton mold? Als je hem eruit duwd, snijden jullie het overtollige dan af met een mesje? Of hoe gebeurd dat?