Onderwerp: Vanilla Shortbread-cookies
Afgelopen week gemaakt met behulp van mijn nieuwe maatschapjes met cups-aanduiding. En ik deel het recept ook met jullie want de koekjes waar erg lekker.
Vanilla Shortbread-cookies:
340 gram roomboter op kamertemperatuur
1 cup (= 200 gram) cup suiker
1 theelepel vanille-extract
3 1/2 cup (= 470 gram) cups bloem
1/4 theelepel zout
gekleurde suiker of gewone kristalsuiker als versiering
Verwarm de oven voor op 175 graden celcius.
Mix in de boter en de suiker in een keukenmachine of een kom en een handmixer tot een romig geheel. Voeg het vanille-extract erbij en mix het er goed door. Zeef in een andere kom het bloem en het zout en voeg dit bij het boter & suiker mengsel. Mix het tot je een deeg-achtige substantie hebt en maak er 1 blok deeg van. Wikkel dit in keukenfolie en laat het 30 minuten rusten in de koelkast.
Rol het deeg na de 30 minuten uit met een deegroller tot ongeveer een halve centimeter dik en steek er met een uitsteker koekjes uit. Leg deze op een bakplaat voorzien van een vel bakpapier en wanneer de plaat vol is besprenkel je ieder koekje met de gekleurde suiker of de kristalsuiker.
Zet de bakplaat in de oven en bak de koekjes tot de randen goud gaan kleuren (in het originele recept staat dat dit 20 tot 25 minuten duurt, bij mij duurde het een ruime 10 minuten maar dit verschilt per oven).
Laat de koekjes afkoelen en bewaar ze daarna in een luchtdichte koektrommel.
Voor meer info hier het bericht op mijn blog.
Eet smakelijk.