Onderwerp: Glutenvrij
Hallo,
Ik heb even een vraag over glutenvrij bakken. Ik heb Mix C van Kuchen & Kekse. Normaal bak ik altijd met mix van fun mix, eieren en water erbij en mixen maar.
Hoe ga ik dat nu doen? op dezelfde manier?
Groeten Annelies.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Glutenvrij
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hallo,
Ik heb even een vraag over glutenvrij bakken. Ik heb Mix C van Kuchen & Kekse. Normaal bak ik altijd met mix van fun mix, eieren en water erbij en mixen maar.
Hoe ga ik dat nu doen? op dezelfde manier?
Groeten Annelies.
in principe wel, het staat toch op het pak hoe het moet?
maar je hebt glutenvrij en glutenvrij...
mensen met een glutenallergie en een glutenintolerantie, dus hou daar rekening mee. want in het ergste geval moet je alles nieuw gebruiken, bakpan, etc.
op de achterkant van het pak staat idd hoeveel er van wat nog bij moet. meestal in het duits.
en idd. als je echt glutenvrij wilt verkopen. dan alles nieuw en goed schoon. en denk om kruisbesmetting.
En het zijn juist die gekke dingen waar je niet snel aan denkt wat kruisbesmetting veroorzaakt.
Geen houten materiaal omdat de gluten erin kunnen, is natuurlijk materiaal wat open kan staan.
Dus synthetisch materiaal voor de spatels e.d, nieuw snijplanken gebruiken omdat in de krassen gluutjes zitten die je er niet uitgewassen krijgt.
Bakvormen met scherpe naden/hoeken kun je om diezelfde reden( het gaat in de hoekjes zitten waar je niet goed bij kunt) niet voor glutenvrij gebruiken.
Nu moeten we natuurlijk er geen fobie van maken, gluten springen niet
En als het met goed warm water en afwasmiddel word afgewassen is het glutenvrij.
Gluten zijn een slijmachtig goedje, wat veerkracht en elasticiteit geeft in bakproducten, dat slijmachtige werk je weg dmv afwasmiddel en heet water en een SCHONE THEEDOEK.
Blijf wel nadenken als je glutenvrij gaat bakken, je materiaal, je ingredienten. Hou alles gescheiden.
Helaas heb ik zelf al jaren een gluten en tarwevrij dieet en in slechte dagen zelfs een koemelk en lactosevrij dieet.
( ik ben nog steeds niet smal dus het is te doen )
Ik denk dat je die C-mix moet gebruiken ipv bloem en dan een gewoon biscuitrecept gebruiken, dus niet als de kant en klare biscuitmix, want daar zit de suiker al in.
Heb even mezelf gekopieerd uit een ouder topic over Schär C:
Ik heb hier paar weken geleden mee gebakken, er zat bij het pak een apart briefje met een recept, heb dat maar gevolgd en ging goed. (voor een springvorm van 24cm)
4 eieren, 100gr basterdsuiker, 100gr SchärC, 1 theelepel citroenrasp
Mix de eieeren, suiker en citroenrasp minimaal 15 minuten op de hoogste snelheid; het moet een dikke schuimige massa zijn, die als een heel dik lint van de garde loopt. Zeef de bloem er boven en schep het luchtig door het eiermengsel, NIET mixen.
Schep het beslag in de vorm en bak die in ong 35 minuten gaar en bruin. Zet de oven uit en laat de vorm er nog 10-15 minuten in staan, open de deur nog niet. Open de deur hierna geleidelijk, zet hem eerst 10 minuten op een kier en daarna helemaal open, en wacht weer een paar minuten. De cake moet echt heel langzaam afkoelen.
Laat hem in de vorm afkoelen tot lauw, maak dan met een mes de rand los en haal de rand van de springvorm.
Na het afkoelen was de taart wel wat ingezakt, maar luchtig genoeg en prima eetbaar.
Voor een ronde van 20 cm, 3 eieren en de rest aanpassen; voor rechthoek van 22x32 cm 5 eieren en de rest aanpassen.
Wat een verhaal, hoop dat je er iets aan hebt, succes!
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Glutenvrij