1

Onderwerp: Taarten worden niet hoog

Hallo,

Ik heb me net voorgesteld en heb meteen ook maar even een vraagje.
Ik ben nog niet zo lang met het taarten bakken bezig.
Mijn probleem is dat mijn taarten niet hoog genoeg worden.
Ik gebruik de biscuitmix van funcake,doe precies wat er op de verpakking staat,mix zelfs nog wat langer dan dat erop staat.
Nu was het mij wel opgevallen dat mijn beslag warm wordt tijdens het mixen.
Ik heb een al wat oudere keukenmachine,een goedkoop ding ooit eens bij de Lidl gekocht dat van alles kan.
Zou het kunnen dat mijn taarten niet hoog genoeg worden omdat het beslag warm wordt tijdens het mixen?
Ik bak in een combimagnetron en daar lees ik hier al verschillende verhalen over.
Aangezien ik geen oventhermometer heb weet ik niet exact hoe heet mijn oven wordt.
Ik heb ook al een andere mix geprobeerd van de boerenbond,kan even niet op de naam komen,maar die was nog rampzaliger.
Dat werd maar 2 cm hoog terwijl ik echt deed wat er op de verpakking stond.
Iemand hier enig idee wat ik nu verkeerd doe?
Ik heb het er al met verschillende mede-baksters over gehad en die wisten het verder ook niet,dus HELP!

Omnia vincit amor

2

Re: Taarten worden niet hoog

je hoort veel vaker dat een combi niet altijd even mooi bakt. dat ze leuk zijn voor een pizza en cupcakes maar dat het daar ook bij ophoudt.
zou toch even een oventhermometer kopen! (5of6 euro)
idd die soezie is helemaal ramp met biscuit terwijl de broodmixen daarvan super zijn.

heb je de eieren op kamertemperatuur? dat kan ook erg veel schelen!!
wordt hij wel mooi egaal gaar ondanks dat hij niet hoog wordt? zoja, dan gewoon meer beslag gaan maken!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

3

Welke hoeveelheden mix etc gebruik je voor welke afmeting vorm? Als het maar 2cm wordt, hoever had je de vorm gevuld met beslag?

Verder denk ik te begrijpen dat je een keukenmachine gebruikt en geen mixer? Dan komt er weinig lucht in je beslag, en gaat je biscuit nooit hoog worden.......

@rorico: er zijn hier ook meerdere verhalen over wel succesvol bakken in de combimagnetron en het is vaak uitproberen (net als met een hetelucht-oven) wat het beste werkt (wel/niet voorverwarmen, ronddraaien/stilstaand, etc.......)

4

Mixen op de hoogste stand en een oventhermometer kopen.

5

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal inderdaad toch eens een oventhermometer gaan halen,dan weet ik tenminste precies hoe heet de oven wordt.

De eieren zijn op kamertemperatuur,laatst heb ik ze zelfs ook nog even in warm water gelegd maar  ook dat heeft niet geholpen.
De taarten worden wel mooi gaar,daar ligt het dus ook niet aan.
Heb vorige week een taart voor mijn zoontje gemaakt,(die wordt bijna 4)  en heb toen die 2 lage taarten op elkaar gelegd,dat was een tip van iemand.
Zo lijkt het van de buitenkant in elk geval nog iets.
Jouw tip van meer beslag maken ga ik zeker onthouden,scheelt weer een keer extra bakken.
Dank je!

Omnia vincit amor

6

Controleer eens of je kan schrijven in je beslag voor je het overhevelt in de bakvorm. Ik maakte in het begin de fout van toch niet lang genoeg te mixen nu controleer ik altijd dat ik pieken kan maken met mijn beslag of er in kan schrijven voor ik het ga bakken.

En hier geen ervaring met de combi.

7

@Karin en sugarholic;sorry,denk dat we tegelijk gepost hadden,had jullie berichtjes niet gezien.
Ik heb inderdaad een keukenmachine en geen mixer.
Dus volgens jou ligt het daar dan aan?
Ik mix al extra lang,maar als het aan het apparaat ligt zal dat weinig helpen ben ik bang.
Nu heb ik wel een mixer op m'n verlanglijstje gezet,maar ik wil eigenlijk zo'n Kenwood en die zijn zoooo duur!
Is een simpele handmixer dan al beter dan een keukenmachine?

Omnia vincit amor

8

De kenwood staat ook op mijn lijstje. Ik doe het momenteel met de handmixer van de Hema. Hij kost 10 euro en doet het geweldig!! Mijn vorige overhitte steeds na 1 beslag. Deze gaat lekker hard en heeft het niet voor. En voor 10 euro kan je echt niet sukkelen, en ik zie die Kenwood steeds dichterbij komen.  :Y

9

Snelheid en lang mixen maakt bij mij wonderen! :Y Succes!

Miruna's Cakes te Helmond

10 Laatst bewerkt door SugaHolic (07-02-2012 23:54)

Mamalena schreef:

Ik heb inderdaad een keukenmachine en geen mixer. Dus volgens jou ligt het daar dan aan? (....) Is een simpele handmixer dan al beter dan een keukenmachine?

Ik ken jouw keukenmachine natuurlijk niet, maar ik denk inderdaad dat een goedkoop handmixertje al beter is. Je moet vooral een hele snelle stand hebben wil je het goed luchtig krijgen.

Een luxe standmixer is dus niet perse nodig om dit probleem op te lossen.

(maar wel leuk, dus gewoon doorsparen  :P )

11

Zat er bij je keukenmachine niet toevallig een garde om beslag te kloppen? Want dan zou je het daarmee kunnen mixen...

Maar anders inderdaad even een goedkope mixer aanschaffen. Ik ben na wat sparen ook helemaal blij met mijn Kitchenaid...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

ik mix ook in mijn keukenmachine maar dan idd met de garde zodat er lucht in mijn beslag komt en dan het inzetstukje van de deksel eruit

mijn biscuits bak ik ook met funcakes maar worden mooi hoog
anders kun je misschien beter de tabel voor funcakes van hiernaast gebruiken doe ik ook ipv de verpakking

gr

13

Er zit geen garde in mijn keukenmachine,dat zou natuurlijk al wel wat verklaren.
Zal eens zo'n handmixer halen bij de Hema en kijken of dat het probleem oplost.
Als dat de oplossing is kan ik altijd nog doorsparen voor zo'n mooie Kenwood.
Eileen,jij ook bedankt voor je tip,ga ik ook eens proberen.

Groetjes!

Omnia vincit amor

14

Ik mix ook met een handmixer en bij mij worden ze gewoon mooi hoog.
Verder was ik vooral in het begin te ongeduldig hahaha, de eieren gewoon uit de koelkast en niet te lang mixen enz.
Nu leg ik de eieren eerst in warm water en mix heel lang door, tot het zo goed als wit is en nu worden ze mooi hoog.
succes met proberen....

I may not be perfect, but i'm always me