1

Onderwerp: (FEEDBACK) Eerste keer macarons

Hallo lieve medebaksters,

Gisteren heb ik voor het eerst macarons geprobeerd..Het was even zoeken naar de amandelmeel, maar heb het gevonden...
Dus toen ging ik de uitdaging aan om ze te maken, had zoveel op het forum gelezen wat er mis kon gaan. Zag het somber in dat het ging lukken.

Maar persoonlijk vond ik ze voor de eerste keer  niet slecht. Heb ze door de diverse tips op het forum meer dan 1 uur laten drogen. En ze gingen heel makkelijk van het bakpapier af dankzij de tip om ze gelijk op een koude ondergrond te leggen. ZO TEN EERSTE DANKJEWEL VOOR ALLE NUTTIGE INFORMATIE OP HET FORUM..

Sorry voor de vele fotos!

Nu de fotos

Toen ze net gespoten waren
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RLT883BB.jpg

Na het bakken gingen ze wel heel makkelijk los!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WDPKBH86.jpg

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de ene er wel redelijk uit ziet er de andere als een mislukte ufo uit ziet?? Is er een manier dat ze wel beetje meer het zelfde eruit zien??
http://www.mijnalbum.nl/Foto-87RZ36QI.jpg

Heel bord vol!!  Heb ze tegen elkaar aangeplakt met chocopasta, omdat ik nog niet echt wist hoe zoet het zou zijn als je ze echt met vulling zou eten. Dus maar even een makkelijke manier gekozen!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FM3EU3P3.jpg

Eventjes netjes gepresenteerd ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCNCQJMR.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ISWAC78A.jpg

Graag feedback/tips hoe ik de volgende lading nog mooier krijg!!
Ze vielen wel bij iedereen in de smaak om te proeven, bijna ook allemaal op!

Dankjewel voor het kijken

Re: (FEEDBACK) Eerste keer macarons

Hoi,

Mooi gelukt. Ik vond het ook best moeilijk om ze te maken!
Ze zien er lekker uit.

3

Ze zijn zeker mooi! Ik wil ze ooit nog een keer proberen te maken dus tips heb ik helaas niet!

4

Dankjullie wel!!!

Gewoon proberen hoor Samsoem.. Het is echt wel leuk om te doen!
En ze zijn echt lekker ;)

Ik ga het ook weer proberen en hopelijk worden ze elke keer mooier!

5

Wat grappig, zit net het forum te lezen onderwijl ik ook bezig ben met het bakken van mijn eerste macarons en nu lees ik jouw topic. Ben benieuwd of die van mij ook zo goed gaan lukken. Spannend! Wat heb jij er tussen gedaan?

6

Alexandra   ze gaan vast en zeker lukken!!!
de mijne waren ook niet gelijk super mooi maar  ze waren we gelukt.. en LEKKER ;)

omdat ik nog niet echt wist hoe zoet ze zouden zijn als je echt met een vulling zou eten heb ik heel simpel hazelnootpasta er tussen gedaan.  Op zich heel lekker en niet heel erg zoet!

ben benieuwd naar jou resultaat:)

Deze zijn veel beter dan mijn eerste poging hoor! Die waren amper gerezen, hadden barsten in het kapje, bleven vastzitten aan het bakpapier, hadden te lang in de oven gestaan maar waren tóch nog niet gaar.

Maar goed, misschien dat ik je toch iets verder kan helpen:

Ik denk dat je ze iets minder lang in de oven had moeten zetten. Je ziet dat ze aan de onderkant iets gaan verkleuren en volgens mij moet dat nét niet gebeuren.

Ook denk ik dat het beslag iets te dik was. In principe zouden die pieken die je op veel hoopjes ziet, vanzelf weg moeten zakken en dat is nu niet gebeurd.

Oefening baart kunst! Succes..

8

LeonoorSophie, 
bedankt voor je reactie..
Had zelf ook het idee dat mijn beslag misschien iets dunner had moeten maken. 
En misschien mijn oven wat lager, soms het idee dat de temperatuur door schiet en veel heter wordt!

Thnx voor de tips

ga het zeker nog vaker proberen dus hopelijk baart het inderdaad kunst!

9

angelmeisje schreef:

Alexandra   ze gaan vast en zeker lukken!!!
de mijne waren ook niet gelijk super mooi maar  ze waren we gelukt.. en LEKKER ;)

omdat ik nog niet echt wist hoe zoet ze zouden zijn als je echt met een vulling zou eten heb ik heel simpel hazelnootpasta er tussen gedaan.  Op zich heel lekker en niet heel erg zoet!

ben benieuwd naar jou resultaat:)

Ze zijn erg lekker. Weet wel niet of ze smaken zoals ze horen te maken  ;)  maar goed. Ik had ze gevuld met vanille frosting. Ik heb nog even verder gegoogled wat betreft de exacte baktijd en temperatuur en daar kwam ik nog een recept tegen waar ook water bij gebruikt werd. Bij recept was dat niet het geval.

10

Ziet er lekker uit! Zelf test ik altijd even een hoopje en als hij dan binnen 10 seconden weg is gezakt is hij goed. En anders nog een paar keer 'vouwen'. Helpt ook om even met het bakblik op het aanrecht te tikken, dan worden ze ook wat gladder. Doordat het beslag nu iets dikker was kan dat ook de oorzaak zijn dat ze niet helemaal gelijkmatig omhoog zijn gekomen.

Zelf bak ik ze altijd op 150 graden. Maar dat is heel verschillend per oven.

Succes met verder bakken!

www.keukenprinses.com voor mijn bruidstaarten en Dessert Tables!
www.shopkeukenprinses.nl voor Dessert Table spullen!

11

sab1 schreef:

Ziet er lekker uit! Zelf test ik altijd even een hoopje en als hij dan binnen 10 seconden weg is gezakt is hij goed. En anders nog een paar keer 'vouwen'. Helpt ook om even met het bakblik op het aanrecht te tikken, dan worden ze ook wat gladder. Doordat het beslag nu iets dikker was kan dat ook de oorzaak zijn dat ze niet helemaal gelijkmatig omhoog zijn gekomen.

Hoeveel minuten doe jij ze in de oven?

12

sab1 schreef:

Dat is wel een slimme tip,  gewoon even eentje proberen en anders nog even verder ´vouwen´...   Ik ga het snel nog een x proberen want  misschien komen ze inderdaad dan ook wat gelijkmatiger omhoog, want dat vond ik wel zonde ;)

13

Zelf doe ik ze rond de 14 minuten in de oven.

Op de opleiding moest er zelfs een thermometer mee in de oven om te zorgen dat hij precies op 145 graden bleef.

Wat ook kan helpen is om na 6 minuten heel even de oven open te doen om wat lucht er uit te laten. Dan voorkom je dat je veel lucht tussen het voetje en de schelp krijgt.

www.keukenprinses.com voor mijn bruidstaarten en Dessert Tables!
www.shopkeukenprinses.nl voor Dessert Table spullen!

14

Ik gebruik het recept van het forum (staat in de how-to´s)
niet te veel door mengen (alleen eiwit en suiker met mixer, zeker 10 min) derest met de hand erdoor roeren tot het goed glad is maar zeker niet te lang

op de bakplaat spuiten en als je klaar bent de bakplaat een paar goede klappen geven bv op de tafel (zo worden ze wat platter en gaat de lucht eruit)

zeker 20-30 min laten liggen.
als je een puntje erop heb, je vinger in wat water doen en erop drukken.

oven op 150 graden en 20 min in de over.

Zo komen ze er bij mij altijd perfect uit. hoop dat je er wat aan hebt

15

zien er mooi uit!

ik heb zo vorige week ook zelf geprobeerd, maar die van jou zijn veel mooier gerezen. ik ga die tip van op een koude ondergrond zetten ook eens proberen!

waar heb je de amandelmeel gekocht? ik kan er maar moeilijk aankomen...

lekker zijn ze he!? hier waren ze zo op, ondanks dat ze niet de schoonheidprijs verdiende ;)

Life is what happens to you, will you'r busy making other plans...

16

Knap gedaan!
Die van mij zagen er de eerste keer er niet zo mooi uit.

'Het geheim van geluk is vrijheid, het geheim van vrijheid is lef!'

17

Zien er mooi uit zeker voor de eerste keer. Ik heb alleen een tip. Als je de volgende keer met iets anders wil vullen. De vulling moet niet te nat zijn zoals slagroom ofzo want dan smelten ze of te mitsen dat deden ze bij mij