1 Laatst bewerkt door Sandra-lala (02-01-2012 13:53)

Onderwerp: Belgische maatinhoud vraag.....

In het Belgische boekje Juliette's Whoopies wordt gesproken over een koffielepel als inhoudsmaat. Ik neem aan dat dit gelijk staat aan een theelepel..... :s  maar voordat m'n whoopies straks de oven uit rijzen, dacht ik laat ik het voor de zekerheid even vragen.

Hopelijk krijg ik snel antwoord want mijn vriend en ik willen beginnen   :D

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

2

Re: Belgische maatinhoud vraag.....

voor zover ik begrepen heb is een koffielepel een maatje groter dan een theelepel. (maar wel kleiner dan een eetlepel)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Mirjam5 schreef:

voor zover ik begrepen heb is een koffielepel een maatje groter dan een theelepel. (maar wel kleiner dan een eetlepel)

Hmm...thanks. Eens kijken hoe ik dat ga omrekenen  dan.
Het gaat om bakpoeder en natriumbicarbonaat dus dat luistert wel nauw denk ik

4

Vond dit op google dus ga maar van 4,5 gram uit
1 koffielepel = 4,5 gram
1 eetlepel = 12 gram
1 dessertlepel = 8 gram

5

het hangt wel af van wat je erin doet.  een koffielepel suiker heeft een ander gewicht dan een koffielepel bloem bv.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Ow, ben Belg, maar moet eerlijk zeggen, koffielepel of theelepel, daar kijk ik niet direct naar. Is alletwee een klein lepeltje. En ik ben er eigenlijk nog nooit iets mee tegengekomen.

7

Ow, ben Belg, maar moet eerlijk zeggen, koffielepel of theelepel, daar kijk ik niet direct naar. Is alletwee een klein lepeltje. En ik ben er eigenlijk nog nooit iets mee tegengekomen.

8

theelepeltje is iets kleiner dan een koffielepel volgens mij , maar het verschil zal inderdaad niet groot zijn.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

9

Ik ga uit van theelepel = 3 ml en koffielepel = 5 ml. Maar ik vind het al een even slechte aanduiding als de Amerikaanse cups. Ik weeg liever.

10

kristien schreef:

Ik ga uit van theelepel = 3 ml en koffielepel = 5 ml. Maar ik vind het al een even slechte aanduiding als de Amerikaanse cups. Ik weeg liever.

Ja ik weeg zelf ook liever maar in het kookboekje stond dus 1/4 koffielepel, daarom wilde ik graag weten hoeveel dat zou zijn.
Ik heb dus de 4,5 gram die ik op internet vond maar aangehouden en de whoopies zijn goed gelukt.
Maar bedankt voor je en jullie reacties!

11

De 'vroegere' theelepels zijn idd iets kleiner dan de koffielepels. Tegenwoordig zijn de theelepels bijna even groot als de koffielepels. Om het maar verwarrend te houden...

12

Nou ja, als er bij mij in een recept een kwart koffielepel staat dan lees ik dat als "ongeveer een beetje" :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Mirjam5 schreef:

Nou ja, als er bij mij in een recept een kwart koffielepel staat dan lees ik dat als "ongeveer een beetje" :+

Hahahah dat is ook een goeie maar omdat ik nog nooit whoopies had gemaakt wilde ik me de eerste keer aan het recept houden.

14

Even mezelf citeren uit een ander draadje:

SugaHolic schreef:

Hier nog een Nederlandstalige omrekentool voor ingrediënten in recepten. Cups staan er ook bij, net als bloem, suiker enzovoorts.  :thumb:

Belgische lepeltjes staan er helaas niet bij  :+