1

Onderwerp: Help: waarmee versieren en boetseren ...

... fondant, marsepein, tylose of iets anders?

Heb afgelopen dagen twee stapeltaarten gemaakt maar het werd niet zo mooi als gehoopt  :o Op de foto's op dit forum zie ik echt prachtige strakke boetseersels maar de van mij zakte steeds in elkaar waardoor oa Bumba een erg dikke kont kreeg :). Ik ben dus erg benieuwd waar jullie mee boetseren.

Dezelfde vraag geldt eingelijk voor de sierrandjes ed op de taart, hoe houdt je die mooi in vorm, op mijn werkblad zien ze er prachtig uit maar tijdens het verplaatsen naar de taart rekken ze uit, scheuren, vervormen ed.

Graag tips en trucs ?

Wees Jezelf dan ben je al gek genoeg!

2

Re: Help: waarmee versieren en boetseren ...

Bij de faq's links in de balk is een apart onderdeel over boetseren: http://www.deleukstetaarten.nl/faq

Randen iets langer laten liggen..........dan een rolletje ervan maken en langs je taart weer afrollen (hoop dat het duidelijk is)

3

thanx voor je reactie, randen oprollen daar had ik nog niet aan gedacht, klinkt logisch, gelijk proberen  :)

Wat betreft  boetseren, de faq had ik gezien en heb nav de faq geboetseerd met fondant met tylose maar toch zakte het in ... welicht verkeerd fondant of de tylose niet lang genoeg laten intrekken ?!?

4

Misschien niet genoeg tylose? Je voelt het stugger worden zodra je de tylose erdoorheen kneedt. Hoe lang heb je het in laten trekken en welke fondant heb je gebruikt? Sommige fondant, zoals marshmallow werkt niet goed met tylose.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

ik had fondant van de xenos (ondertussen op het forum gelezen dat de ervaringen daarmee niet zo super zijn) en ik had de tylose een paar uur laten intrekken...

6

Als je boetseerwerkje te hoog en dus te zwaar wordt zakt het in ondanks de tylose. Wat je kan doen is het in losse onderdelen maken en die na het uitharden op elkaar plakken met wat tylose.

hoe kan ik de decoraties het beste bewaren
tot zaterdag?
zijn gemaakt van fondant

8

marionbruijnes schreef:

hoe kan ik de decoraties het beste bewaren
tot zaterdag?
zijn gemaakt van fondant

Ik bewaar ze meestal in een tupperware bakje met een stukje bakpapier er in (zodat ze niet vastplakken aan de bodem), en dan gewoon op een koele plek zoals in de bijkeuken. Je kan ze beter niet in de koelkast zetten, want als er vocht bijkomt kunnen ze inzakken.