Onderwerp: Roombotercupcake dulce de leche, lammetjescreme, macadamianootjes

Roombotercupcake gevuld met dulce de leche, gegarneerd met lammetjescreme en gehakte in honing geroosterde macadamianootjes.
Gewoon, voor eigen gebruik 
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Klein & fijn: Cupcakes, koekjes & los suikerwerk » Roombotercupcake dulce de leche, lammetjescreme, macadamianootjes
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

Roombotercupcake gevuld met dulce de leche, gegarneerd met lammetjescreme en gehakte in honing geroosterde macadamianootjes.
Gewoon, voor eigen gebruik 
oeh!! dat ziet er heerlijk uit!!!
Dat lijkt mij nou helemaal niet lekker
Wat is lammetjescrème?
De term lammetjescreme heb ik zelf bedacht, het is een mengsel van lammetjespap en botercreme. Geen idee of daar al een officiele Nederlandse naam voor is, kom het tegen als "cream vanilla" en zo. Het is wat minder vet dan alleen 1:1 botercreme. De creme is verder op smaak gebracht met bourbon vanille en een lepel dulce de leche, maar daar kun je van alles mee doen natuurlijk.
Even uitgewerkt, voor 12 cupcakes:
Meng 250ml melk met 50g witte tarwebloem. Breng het aan de kook en blijf goed roeren. Als de melk aan de kook komt dikt het plotseling heel snel in, dus let op. Als het kookt enorm roeren en op een zacht vuurtje in een paar minuten de bloem gaar koken. Dan van het vuur halen en af laten koelen. Dit is lammetjespap en vrijwel smaakloos.
Maak dan een 1:1 botercreme van 200g roomboter op kamertemperatuur en 200g poedersuiker. Mix goed door tot een glad mengsel. Meng vervolgens de afgekoelde lammetjespap er door en eventueel een smaakje (ik gebruikte een eetlepel dulce de leche en 10g bourbonvanille extract). Mix het op de hoogste stand flink door tot een egaal mengsel. Nu heb je lammetjescreme.
Doe de creme in een spuitzak en leg het in de koelkast tot het dik genoeg is om mooi op te spuiten. Als je het te lang koelt wordt het te dik, maar het wordt gelukkig ook weer zachter als je het even uit de koelkast legt.
Hier nog een plaatje van de dulce de leche vulling trouwens:

om je tanden er direct in te zetten 
Het ziet er mooi en smakelijk uit.
Welke cc papiertjes gebruik jij?
Ik ben nog steeds zoekende naar de "perfecte" papiertjes.
Heeeerlijk!! Heb je de dulche de leche meegebakken?
Wat een goed idee om botercreme met lammetjes pap aan te 'lengen'! Ga ik zeker proberen...inderdaad wat minder botersmaak, lijkt me.
Heb je de dulche de leche meegebakken?
Nee, ik heb achteraf gevuld. De dulce de leche heb ik eerst even iets warm gemaakt in de magnetron om hem dunner te maken en toen in een spuitzak gedaan.
Ik heb de cc's wel gevuld toen ze nog handwarm waren; De cake is dan nog zacht, zodat je er nog aardig wat in kunt spuiten zonder uit te hoeven hollen.
welke cc papiertjes gebruik jij?
Ze kwamen onder uit de voorraad bakspullen. Ik heb net even gekeken maar er is geen verpakking meer van. Waarschijnlijk iets heel goedkoops! Wel prima papiertjes, worden niet vet en gaan er makkelijk af.
Wat een goed idee om botercreme met lammetjes pap aan te 'lengen'! Ga ik zeker proberen...inderdaad wat minder botersmaak, lijkt me.
Heb het ook niet zelf bedacht, je komt het veel tegen, als vaniila cream of flour frosting. Op dit forum heb ik het ook al meermalen gezien. Ik heb er alleen een Nederlandse naam voor verzonnen...
SweetForYourSweet schreef:Wat een goed idee om botercreme met lammetjes pap aan te 'lengen'! Ga ik zeker proberen...inderdaad wat minder botersmaak, lijkt me.
Heb het ook niet zelf bedacht, je komt het veel tegen, als vaniila cream of flour frosting. Op dit forum heb ik het ook al meermalen gezien. Ik heb er alleen een Nederlandse naam voor verzonnen...
Slimmmmm....#somsmisikeenVINDIKLEUKknopje
Jouw idee van de 'lammetjes' crème heb ik vandaag gebruikt. En met veel succes!
Had een recept bedacht maar vond de crème voor de toef uiteindelijk niet lekker
(hoewel Rudolph het recept lekker genoeg vond om het te laten 'winnen' bij de CC wedstrijd, hahaha)
Met dit recept als leidraad heb ik een nieuwe versie van de toef gemaakt. Heb geen dulche de leche toegevoegd, maar de gewenste anijssmaak (blokjes).
Geen overheersende "boterhap" maar een lekkere zachte crème.
Ik denk dat ik dit nog wel vaker ga gebruiken...ideaal als basis!! Dank je voor het delen
hoi dames,
zou je deze creme ok kunnen gebruiken voor de cakepops??
Oh zeg maar de bisquit aan elkaar te plakken?
gr bianca
SugaHolic schreef:SweetForYourSweet schreef:Wat een goed idee om botercreme met lammetjes pap aan te 'lengen'! Ga ik zeker proberen...inderdaad wat minder botersmaak, lijkt me.
Slimmmmm....#somsmisikeenVINDIKLEUKknopje
Hij ziet er heerlijk uit!
Maar ik vraag me af wat jullie bedoelen met een toef van 1:1 botercreme.
Ik weet wel wat 1:1 bc is en ik maak veel bc voor vullingen en toeven.
Maar 1:1 toef? Blegh! Dat doet toch niemand, haha!
Groetjes!
Zou je hier ook een taart mee kunnen afsmeren, als alternatief voor amerikaanse buttercream dus? Als niemand het weet, ga ik zelf eens proberen en dan horen jullie van mij. Maar... als iemand dit al eens heeft geprobeerd, hoor ik het graag!
Tieneke
Is die vulling ook geschikt voor bruidstaarten? Lijkt me heerlijk!
Wij maakten vroeger lammetjespap van melk,suiker en maizena.
Willy
Is die vulling ook geschikt voor bruidstaarten? Lijkt me heerlijk!
Deze basis samen met - verse- frambozen (wordt het mooi roze/rood
) is hier inmiddels de favoriete vulling...inderdaad ook voor bruidstaarten (lekker gecombineerd met witte chocoladevulling
)
Het ziet er mooi en smakelijk uit.
Welke cc papiertjes gebruik jij?
Heb je de papiertjes van House of Marie al eens geprobeerd? Voor mij zijn dat tot nu toe de beste 
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Klein & fijn: Cupcakes, koekjes & los suikerwerk » Roombotercupcake dulce de leche, lammetjescreme, macadamianootjes