Onderwerp: chocolade mousse als vulling?

Ik ga vandaag na 11 taarten met jam en botercreme te hebben gemaakt, een nieuwe smaak proberen, vind het een soort van dood eng!  ;) Nou heb ik al banketbakkersroom van fc gekocht, en d8 de 2de laag te vullen met chocolade mousse (almhof) maar vroeg me af of dit wel kan?  :o En kan je, je taart "gewoon" afsmeren met banketbakkersroom of moet dit echt met botercreme? Alvast bedankt weer voor jullie hulp.

2

Re: chocolade mousse als vulling?

De chocolademousse van Almhof kun je gebruiken. Wel dijkje maken (of voldoende uit de rand blijven). Dit geldt ook voor de bbr, trouwens. En daarmee kun je beter niet afsmeren. Zit water in, kan je fondant/marsepein van smelten.

Bij de recepten staan overigens ook hele makkelijke recepten om zelf chocomousse te maken.

Hou er wel rekening mee dat zowel de chocomousse als de bbr in de koelkast moeten worden bewaard (ook als ze in de taart zitten).

Afsmeren kun je doen met botercreme 1:1, maar als je toch ook chocomousse in je taart wilt doen, kun je ook los gaan en ganache gebruiken.
Zie hier voor toelichting hoe je dat doet http://www.youtube.com/watch?v=qFtm8q4m4Bk

Succes!

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

SweetTooth schreef:

De chocolademousse van Almhof kun je gebruiken. Wel dijkje maken (of voldoende uit de rand blijven). Dit geldt ook voor de bbr, trouwens. En daarmee kun je beter niet afsmeren. Zit water in, kan je fondant/marsepein van smelten.

Bij de recepten staan overigens ook hele makkelijke recepten om zelf chocomousse te maken.

Hou er wel rekening mee dat zowel de chocomousse als de bbr in de koelkast moeten worden bewaard (ook als ze in de taart zitten).

Afsmeren kun je doen met botercreme 1:1, maar als je toch ook chocomousse in je taart wilt doen, kun je ook los gaan en ganache gebruiken.
Zie hier voor toelichting hoe je dat doet http://www.youtube.com/watch?v=qFtm8q4m4Bk

Succes!

Dank je wel, ga er morgen mee aan de slag! Wat bedoel je trouwens precies met een dijkje???  :o

4

Als je natte vullingen gebruikt, zoals mousse of bbr, dan moet je zorgen dat die niet in contact komt met je marsepein of fondant.

Dit kun je grofweg op 2 manieren doen:

- je blijft bij het vullen minimaal 1 cm uit de rand van je biscuit en smeert dit bij het afsmeren vol

- je maakt eerst een rand op je biscuit met hetgeen je gaat gebruiken om af te smeren - botercreme of ganache - en binnen die rand (= dijk) doe je dan je natte vulling. Dit gaat het makkelijkst door je afsmeerproduct in een spuitzak/snoepzak te doen en het dijkje te spuiten. Ook de mousse/bbr kun je goed spuiten

Zie ook deze how-to http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809 waarin alles heel duidelijk wordt uitgelegd.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Ik vind die chocolademousse van almhof de allerlekkerste! Ik had hem laatst in een chocoladebiscuit...met bokkepootjescreme en inderdaad ganache. Heerlijk was hij!