1

Onderwerp: hoe bonbons vullen

Hoi,

Ik heb al een hele tijd zitten zoeken op `t forum maar kan t niet vinden, maar er zijn vast en zeker mensen die me kunnen helpen...
Ik wil graag bonbons maken en zelf vullen, heb al een paar lekkere receptjes gevonden...maar helaas kan ik niet vinden hoe ik de bonbons moet vullen  :/  misschien is t ook wel heel simpel en denk ik te moeilijk  :o  maar ik snap niet hoe ik dit moet doen...ik ken wel de methode van de oreobonbons bijv. maar niet de andersom methode zeg maar...Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen! Zodat ik weet wat ik hiervoor nodig heb en hoe ik dit moet doen  :)

Tnx alvast!

I love pie!!

2

Re: hoe bonbons vullen

heb je bonbonvormen?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

laagje cocolade in bonbon vormen dus maar een laagje en niet volgieten. Dan vullen als de chocolade hard is (zie dat je vulling niet warm is anders smelt de chocolade terug) en dan een laagje chocolade erover. dit is wel simpel uitgelegd, maar daar komt het op neer.
Hopelijk lukt het.

4

Xhafal, bedankt!! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik neem dat ik hiervoo ganache moet gebruiken of gewoon gesmolten chocolade?  :o

I love pie!!

5

Ik zou nog even googlen als ik jou was want dit gaat m zo niet worden... Je kan niet zomaar gewoon gesmolten chocola gebruiken, bonbons maken is niet makkelijk..

6

inderdaad zoals etmc het al zegt, zo simpel is het niet. Je moet je chocolade smelten en tempereren (schrijf ik dat nu juist? :think: ).
ganache gaat niet. (heb ik toch nog niet zien voorbijkomen) . Goede chocolade is echt wel nodig. Er is echt veel te vinden over bonbons maken en het is zoals met alles : proberen.

7

Tempereren is het goede woord. Chocolade stolt niet, maar kristalliseert. Als je chocolade smelt tot chocolademelk, wordt het daarom nooit meer goed hard. Tenzij je het kunt tempereren op een koud marmeren werkblad enzo.

Ik maak wel eens bonbons maar gebruik chocoladepallets van Callebaut. Smelten tot het dikvloeibaar is en nog wat klontjes bevat. Die klontjes worden de kristalbasis voor de rest, dan kun je de tempereerstap overslaan. Dan een scheutje rondwalsen in de vorm en die wordt dan bijna direct hard, zodat je een holle vorm hebt. Nog even laten schrikken in een koude temperatuur en je kunt ze vullen. Dan met wat chocolade dichtsmeren, weer in de koude zetten en je kunt ze uit de vorm schudden.

Voor chocola en de temperatuur moet je een beetje gevoel krijgen. Probeer eerst eens chocolade te smelden en weer hard te laten worden. Dus een chocoladereepje maken zeg maar. Als je dat in de vingers hebt kun je van alles maken, chocoladerepen met nootjes of kandij erdoor...

En dan door met de bonbons.

Simpele vulling: een klodder nutella en een hele hazelnoot. Lekker!

Slagroom en een klodder zelfgemaakte cranberryjam: verslavend!

8

SugaHolic schreef:

!

Slagroom en een klodder zelfgemaakte cranberryjam: verslavend!

:lol:  :lol:

9

Hartstikke bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik maar eens wat ga proberen...baat het niet schaadt het niet  :P
En dan ook nog heerlijke receptentips erbij :9  Tnx!

I love pie!!

10 Laatst bewerkt door lang delftje (01-02-2012 23:22)

http://www.callebaut.com/nlnl/63

Hier staat hoe je moet tempereren en recepten voor vullingen

Als je zondigt zondig dan lekker