1

Onderwerp: Te zoete taarten.

Hallo allemaal.

ik heb afgelopen jaar 3 taarten gemaakt en deze bekleed met fondant.

De borstentaart was mijn 1e voor een vriend van mij, maar die was wel heel erg zoet ( door de fondant)

de 2e was een heinekendop en die was ook erg zoet, maar minder dan de borstentaart ( ook door de fondant)

de 3e was een carstaart voor een jochie die 4 werd. ook die was weer erg zoet door de fondant.

ik rol het echt zo dun mogelijk uit. maar de taarten die ik gemaakt heb, blijven gewoon erg zoet door de fondant.

is dat normaal?
ik ga volgende week een hello kitty taart maken voor mn dochtertje die 3 wordt.
echt alle tips zijn welkom om die minder zoet te krijgen..
alvast heel erg bedankt..

Re: Te zoete taarten.

Wat voor vulling gebruik je?? Fondant vinden ze hier minder zoet dan marsepein.
Misschien een frisse vulling gebruiken. Succes.

Bakken is mijn passie!!!

3

voor de borstentaart had ik chocolade vulling.

voor de heinikendoptaart en de carstaart die ik dus nie zo zoet wilde hebben, had ik gewoon roompudding met een laagje jam.

voor de hello kitty taart wil ik dus aardbeienmouse gebruiken als vullig..
maar ben bang dat de taart ook weer zo zoet wordt in combinatie met de fondant

4

Door vers fruit te gebruiken (aardbeien) wordt de taart minder zoet. Kost natuurlijk wel wat eurootjes meer. Of vullen met ongezoete slagroom, banketbakkersroom en vlaaivulling.

5

Ik vind fondant veel zoeter smaken dan marsepein, al is marsepein weer 'zwaarder'. Maar dit soort taarten zijn nou eenmaal zoet, daar kun je weinig aan doen, ben  ik bang. Of een zuurdere vulling gebruiken misschien.

6 Laatst bewerkt door djehr (08-01-2012 21:15)

Dat zoete van fondant of marsepein daar doe je niet zo veel aan ben ik bang. Ze bestaan nu eenmaal voor een groot deel uit suiker. Zorg dat je als je het te zoet vindt je cake en vulling lekker fris houdt. Bijv. citroenessence door je cake en een frisse fruitvulling...
Gebruik bijvoorbeeld als je jam gebruikt halvajam in plaats van de gewone. Dat is ook al minder zoet.

En je kunt in plaats van fondant ook eens ganache proberen

7

Ik zou dan een zuurtje in de taart gebruiken. Bijv citroenbc . Dit is lekker bij veel verschillende smaken.

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

oh ik ben blij dat ik dit onderwerp lees want hier het zelfde probleem!
Ik zelf ben echt dol op de taarten van marsepein maar voor de rest vind echt mijn hele familie het veel te zoet en te machtig daardoor.
Ik heb al verschillende vullingen geprobeerd maar ze vinden het steeds te zoet en machtig.
Ik maak ook slagroomtaart en die vinden ze toch het lekkerst want die vinden ze "luchtiger"zoals hun het noemen!
Denk dat het gewoon bij marsepein en fondant taarten hoort om zoet en machtig te zijn!

lekker al die taarten...

9

ligt misschien ook aan het merk fondant? Funcakes bijvoorbeeld is vrij zoet...

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

10

het is toch simpel : fondant/marsepein niet opeten. ;)
Voor mij dient marsepein/fondat als decoratie en ik vind dat je dat gerust op je bordje mag laten liggen als je je stuk taart opeet. Ik zeg het ook tegen mensen die van mij een taart krijgen : de Fondant/ marsepein draagt niets bij aan de smaak en dient alleen ter decoratie en hoeft niet opgegeten te worden om ten volle van de taart te kunnen genieten. ;)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

11

ikzelf eet ook de fondant niet op.

Maar lekkere vullingen die de taart niet zo zoet maken zijn|:
lemon curd met citroenbotercreme. Echt een lekkere frisse combo samen met het zoete van de fondant.

@Angelique, En natuurlijk kleine stukjes snijden, dus geen slagroomtaart formaat stukjes ;)

Liefs, Zanoni

12

Je moet idd met de vulling rekening houden bij een fondant taart.
Erg lekkers is bv. lemon curd of kwark als vulling.
Zelf jam maken met geleisuiker kan ook, je kan de jam dan veel minder zoet maken dan de jam uit de winkel.

Hier ook al hetzelfde probleem, mijn man vind het te zoet. Heb al gedacht aan verschillende vullingen. Maar lees meestal dat botercreme het beste is voor de taarten omdat je dat buiten de koelkast kan laten. Maar kan je niet  pudding of een slagroommengsel gebruiken als je de taart dezelfde dag nog opeet? Wil zelf heel graag een sinaasappelsmaak aan een slagroomvulling toevoegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

14

ik ben nog niet zolang met het taarten bezig...  mijn man (en ik ook) vinden fondant ook niet echt lekker omdat deze te zoet is.  Heb wel eens geprobeerd om citroenzuur (poeder) aan toe te voegen.  Wij vonden het daardoor veel frisser... maar misschien vloekt dit soms met een zoete vulling...

15

De voorkeur voor marsepein danwel fondant is verdeelt over het gezin. Ik zelf heb een voorkeur voor marsepein. Dus bekleed ik nu met marsepein en maak ik de decoraties met fondant. De decoratie(s) van mijn stuk taart deel ik dan gewoon uit, net zo makkelijk.

16

jo-oosie schreef:

Ligt misschien ook aan het merk fondant? Funcakes bijvoorbeeld is vrij zoet...

klopt! laatst had ik een cupcakeworkshop gevolgd waarbij ze PME / A  la table fondant gebruikte. Dat is een stuk minder zoet, en naar mijn mening lekkerder dan Funcakes.

♥♥♥

17

koekenbakkerBrinky schreef:

Hier ook al hetzelfde probleem, mijn man vind het te zoet. Heb al gedacht aan verschillende vullingen. Maar lees meestal dat botercreme het beste is voor de taarten omdat je dat buiten de koelkast kan laten. Maar kan je niet  pudding of een slagroommengsel gebruiken als je de taart dezelfde dag nog opeet? Wil zelf heel graag een sinaasappelsmaak aan een slagroomvulling toevoegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je de taart in de koelkast bewaard kun je er elke vulling instoppen die je wilt. Je moet alleen tijdens het decoreren rekening mee houden dat je de taart regrlmatig koelt!

Liefs, Zanoni

ik doe bij zoete vullingen met fondant op de taart ook vaak citroen door het kapsel beslag. of een heeeeeel klein beetje citroenzuur. dat scheelt ook al heel veel.

voor de glutenvrije taarten!

19

De zoete smaak heeft ook met de temperatuur te maken. Hoe kouder, hoe minder zoet hij smaakt. Ik zelf hou wel van heel koude taart (hooguit 5 graden), als de taart warm wordt vind het ik al snel te vet en te zoet gaan smaken.

Dat ligt natuurlijk niet aan de taart maar aan de smaakpapillen. Bij kou zijn ze minder gevoelig. Daarom zit er in ijs ook zo giga veel suiker en smaakspul, anders proef je bijna niks. Als je roomijs laat smelten proef je pas echt hoe enorm zoet en sterk van smaak dat spul is.

Bij fondant en marsepein doe ik wel mijn best om het heel dun uit te rollen. Dat is wel lastiger bekleden door het grotere risico op scheuren, maar dat neem ik op de koop toe. In sommige tutorials zie ik er lagen op gaan van 5mm dik.... dan krijg je de taart wel heel makkelijk glad, maar ik hoef daar geen stukje van.

20

ik had hetzelfde probleem, wat blijkt ik had vanille fondant gekocht en die is vele malen zoeter dan de gewone fondant. Hierdoor ben ik ook frisse vullingen gaan gebruiken. In combinatie met de nromale fondant vind ik dat heel lekker. Heb zelfde nog de klacht gehad dat het echt te zoet was.

21 Laatst bewerkt door coconuts (01-02-2012 11:35)

ik merk dat als ik er een paar druppels lorr ann smaakstof in de fondant waar ik mee bekleed doe, dat ze de taart dan minder zoet en lekkerder vinden
je hebt ze in veel smaken en die pas ik aan naar de vulling van de taart ze hebben het hier in de webshop en echt maar een druppel maakt een wereld van verschil
wel goed doorkneden!!

tja en mergpijpjes van de supermarkt zijn toch hetzelfde idee en net zo zoet zo niet zoeter

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

22

Tja, fondant is nu eenmaal suiker met een beetje water, drupje vet en een hoop spul om dat allemaal gemengd te houden. Niet zo gek dat het zoet is. Ik zal eens wat andere verpakkingen lezen, maar de fondant van de Sligro bevat 81% suikers volgens de voedingswaardetabel.

23

Persoonlijk vind ik marsepein lekkerder en minder zoet dan fondant.
En ook ik heb de ervaring dat het ene merk veel zoeter is dan het andere merk.
Zelf gebruik ik altijd marsepein van Zeelandia en die is echt lekker.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je niet heel veel lagen als decoratie op elkaar plakt. Dus meerdere randjes aan de onderkant van je taart bijvoorbeeld. Dan heb je ineens zo'n hele hap "suiker"in je giecheltje  :s en dat is niet alleen zoet, maar ook erg machtig.

Ook rekening houden met je vullingen scheelt enorm.

Succes!