1

Onderwerp: Cupcakes stempelen. Moeten de stempels ongebruikt zijn, zonder inkt?

Ik heb wel leuke kinderstempels zoals Bob de Bouwer maar daar zit inkt op. Kan je dit eraf wassen met een sopje en ze dan gebruiken om de fondant op CC te bestempelen?

2

Re: Cupcakes stempelen. Moeten de stempels ongebruikt zijn, zonder inkt?

Heel simpel antwoord.... NEE  :nooo

3

:nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo

4

Oke, dank je! Maar waarom is dat, gewoon uit nieuwsgierigheid?

Geeft de oorspronkelijke inkt dan toch nog af?

5

Het gaat hier om voedselveiligheid en daar wil je nooit maar dan ook nooit te gemakkelijk mee omspringen. Inkt is niet om te eten, dus mag een stempel die gebruikt is voor inkt gewoon nooit op voedsel gebruikt worden. Lijkt me eigenlijk wel logisch overigens...  :think:

6

Op zich logisch maar ik dacht als je hem goed schoon schrobt dan is het wel goed  :lol:

7

Als je wel schone stempels hebt, waar stempel je dan mee?
Voedselkleurgel ofzo?

groetjes Kim

8

Om het "rubber" van de stempel zacht te houden zitten kunnen er ook stoffen in het materiaal van de stempel zelf zitten die niet geschikt zijn om te eten; hier is het immers nooit voor gemaakt. Als het niet bedoeld is om in contact te brengen met eten, dan ook niet doen wat mij betreft.

9

maar je ziet heel veel mensen die kinderstempels uit de speelgoedwinkel gebruiken op fondant. Is dit dan niet goed?

10

Mensen gebruiken ook klei mallen.. die zijn ook niet altijd voedselveilig

11 Laatst bewerkt door SugaHolic (29-01-2012 21:26)

vanesje schreef:

maar je ziet heel veel mensen die kinderstempels uit de speelgoedwinkel gebruiken op fondant. Is dit dan niet goed?

Het is een risico, niet perse slecht. Je weet niet wat de fabrikant heeft gebruikt. Maar voor plastic (en vooral zacht plastic) wordt vaak een hoop giftige rommel gebruikt. Er zijn wel minder schadelijke alternatieven, maar ingredienten staan niet op de verpakking.

Als het bedoeld is als speelgoed voor kinderen (kleivormpjes) dan gelden er in elk geval al strengere regels voor de veiligheid. Rubber stempels die niet perse voor kinderen worden verkocht (hoe kinderlijk de afbeelding op de stempel ook) vallen daar denk ik niet onder.

Overigens is voedselveilig ook een beperkt begrip. Dat hangt ook af van het gebruik. Zo moet je een melamine schooldrinkbeker niet in de magnetron gebruiken want dan maak je er een gifbeker van, bijvoorbeeld.

Het is dus een risico. Nu ben ik zelf altijd vrij creatief in het gereedschap dat ik gebruik in de keuken, maar ik denk altijd wel twee keer na.

12

ik gebruik wel gewoon m'n rubber stempels, gewoon goed schoonmaken. tenslotte gebruik je ze gewoon voor de overdracht
van inkt, je eet ze zelf niet op. Maar goed, het is ieders eigen keuze, hoe hier mee om te gaan. de inktsporen van de enige inkt die niet in een sopje eraf gaan kun je er wel afkrijgen met alcohol.
ik gebruik idd kleurgel om te stempelen, gaat prima.