1

Onderwerp: Ganache knoerhard!

Ik heb gisteravond ganache getracht te maken. Ik heb 125ml slagroom en 300 gram witte chocola gebruikt, zoals in het recept staat.
Ik heb het na het verwarmen in de koeling gezet, maar na een uur was het al heel stug. Dus ik heb het vannacht afgedekt op het aanrecht laten staan. De structuur is alleen nog niet anders geworden. Ik snap wel hoe het kan dat de structuur anders is, er zit veel meer chocola in verhouding met slagroom.
Ik heb de pan nog een keer op het vuur gezet en de ganache is nou wel weer vloeibaar, maar dit moet weer afkoelen eer ik het kan opkloppen.. Zal het dan niet weer knoerhard gaan worden?
Denken jullie dat het nog goed gaat komen? Anders moet ik even snel mbc gaan maken..
Oh, en mocht het nog goed komen, is het nodig om klop fix in de ganache te doen? En wanneer zou dit er dan bij moeten?

2

Re: Ganache knoerhard!

Ik heb een paar dagen terug ook voor het eerst die ganache gemaakt. toevallig ook van witte chocolade.

voor het afkoelen had ik hem gewoon op de keukentafel laten staan, omdat ik zag in oude posts dat anderen hem ook niet in de koeling deden. Als het nog net vloeibaar is kan je hem over de taart gieten. daarna had ik het in de koeling gezet, toen werd ie een klein beetje harder, maar sindsdien gewoon buiten koeling bewaard en hij blijft mooi zacht.

Opkloppen heb ik overigens niet geprobeerd, maar mij lijkt als je de ganache dus weer verwarmt (zoals je gedaan hebt) en het bij kamertemperatuur laat afkoelen, je hem prima kan opkloppen. Ik zou tussendoor wel steeds even doorroeren, elk kwartier of half uur. En als ie bijna is afgekoeld (nog wel vloeibaar dus) opkloppen.

Veel succes! Ben benieuwd of het nog is goedgekomen :)

Hoi,

ik heb laatst ook genache gemaakt en het wilde maar niet lukken.
Ik heb toen heel veel tips gekregen.
Als je even op de link klikt kun je lezen wat ze allemaal voor tips gaven. Hij is uiteindelijk super gelukt.

De ganache moet namelijk echt heel hard zijn voor je het kunt opkloppen.

succes

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=180072

4

Ik heb de ganache op het aanrecht laten afkoelen en daarna opgeklopt. Hij heeft alleen niet meer de tijd gehad om helemaal af te koelen, omdat ik dan in tijdnood zou komen met bekleden en decoreren. Dus hij is niet super stevig geworden, maar wel erg lekker :9!
Wel bedankt voor de tips en ervaringen! Ik had al wel gezocht voor andere topics, maar ik kon er geen vinden. Maar er staan zeker nuttige tips in, dankje!

zolang hij lekker is en hij loopt niet uit je taart dan is het toch goed!
Nu weet je dat je er de volgende keer iets meer tijd voor uit moet trekken.
Hoop dat het een leuke/lekkere taart is geworden!