1

Onderwerp: Mallen, hoe doen jullie dat?

Hooi,

Het lukt mij gewoon echt niet om fondant uit een mal te krijgen. Het gaat me voornamelijk om die parelmold. Maar ik heb zelf ook een mal gemaakt van een roosje en daar krijg ik hem al helemaal niet uit.
Ik heb hem ingesmeerd met crisco (nouja ook shortening maar van een ander merk) en dan zeiden mensen dat je hem op z'n kop moet leggen en dan eraf halen (de mal) maar het lukt gewoon echt niet?!
Dus wie heeft tips...?

Alvast bedankt!

2

Re: Mallen, hoe doen jullie dat?

Ik heb t ook weer van iemand anders gehoord, maar leg m eventjes in de vriezer, minuutje... Misschien 2... Werkt super bij mij.
Ik heb ook veel problemen gehad met de baby, tot iemand me deze tip gaf.

Succes

What goes around, comes around.
Sinds 1 januari 2012 bestaat n'Cakes: www.n-cakes.nl

Het werkt nog steeds niet  :s

hai, ik heb er zelf in het begin ook problemen mee gehad. maar nu doe ik hem niet eens meer in de vriezer. beetje crisco , goed aandrukken en de rest snijd ik weg dan laat ik hem effe liggen minuut ofzo, draai hem op en dan haal ik vanaf boven tot beneden alsofje een eitje breekt zeg maar en danlnagzaam naar achteren trekken je mal, hoop dat je er iets aan hebt.

5

Bij mij ging het vanaf de eerste keer helemaal goed, had ik zelf ook niet verwacht, ik dacht dat hier een how to van was, ga zo even kijken maar anders hier mijn uitleg !!!

Mal met crisco invetten ...
Platsic mesje plat op de mold leggen en erlangs snijden ...
Mal op z'n kop leggen en dan met één hand mal vasthouden en met de anere hand van links naar recht het fondant eruit duwen ...

Ohhhh hoop dat je het beetje begrijpt ...

6

ik gooi mijn dingen altijd 10 minuten in de diepvries.
Parelmold heel licht insmeren met crisco.
Dan fondant in de mold duwen.
10 minuten in de vriezer,
mold op z'n kop houden, je duim aan de achterkant van de mold zetten op de parels, met je wijs en middelvinger aan de voorkant van de mold naast de parel zetten.
Zo valt je duim dus tussen je wijs en middelvinger en kun je de parels eruit duwen.
met je andere hand help je de parels los te komen uit de mold.

Het is heel makkelijk, maar lastig uit te leggen.
Hoop dat je het een beetje begrijpt!
Als je in de buurt woont, mag je ook altijd langs komen dan kan ik het je in real life laten zien.

Liefs, Zanoni

7 Laatst bewerkt door Ivy84 (28-01-2012 21:10)

Dit is niet het filmpje die ik beodel maar hier zie je ook hoe het moet !!

http://www.youtube.com/watch?v=6i97OEr1mtk&NR=1

8

ik heb gelezen ergens dat je de mallen met maizena kan bestuiven,
lijkt mij ergens ook logischer dan crisco, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee,,,

Ik gebruik zelf nooit crisco, soms bestuif ik hem idd met een klein beetje maizena.
Bij gebruik van molds moet je wel uitkijken met een mesje, je kan zo je mold kapot snijden.
Bij de parelmold maak ik altijd een slag, kijk even of hij past (niet te dik is) en duw hem er dan in. Eventueel overtollige fondant veeg je weg.
Ik laat de mold eventjes rusten en duw hem er dan zo uit, maar de vriezer werkt ook. Pas dan wel op met vingers in je fondant, omdat hij licht vochtig wordt door het ondooien.