1

Onderwerp: Cholesterol

Help! Ik ben op zoek naar goede tips om een lekkere taart te kunnen maken voor iemand die erg om zijn cholesterol moet denken.

Welke boter/margarine kan ik dan het beste gebruiken? Ik las ergens die van Bertolli voor de zoete keuken? Daarnaast wil ik graag wel een heel beetje botercreme maken. Zou vloeibare eventueel geschikt kunnen zijn?

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

2

Re: Cholesterol

De rubriek ingezonden recepten is voor het plaatsen ervan, niet voor het vragen ernaar (zie sticky bovenaan deze rubriek. [MOVE] -> bakken&vullen.

Welkom op het forum trouwens! Bij de FAQ's links in de balk en via de zoekfunctie kun je veel antwoorden vinden. Veel plezier!

3

vloeibaar bak en braad product is niet geschikt om botercreme te maken, want dan wordt je botercreme vloeibaar. Verder is taart gewoon niet geschikt voor mensen met te hoog cholesterol. + beter roomboter gebruiken dan bewerkte plantaardige vetten. Als je nl geen cholesterol in je voeding hebt gaat je lichaam er des te meer van aanmaken. Als je toch liever plantaardig wilt gebruiken neem dan kokosolie. Is wel duurder, maar supergezond om mee te bakken. En dan gewoon een heeeel klein stukje taart eten voor de gezelligheid.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Botercreme wordt lastig, want dat dankt zijn stevigheid aan het vet.

Biscuit kun je bakken met eiwitten en het eigeel eruit laten. Eventueel iets extra plantaardige margarine om te compenseren.

Slagroom kun je eventueel vervangen door een plantaardige variant, maar ik heb daar geen ervaring mee. In veel supermarkten is plantaardige slagroom in pakjes en zelfs spuitbussen verkrijgbaar, je hoeft er niet voor naar de reformwinkel.

Maar je kunt de taart natuurlijk ook met andere dingen dan slagroom aankleden: jam, banketbakkersroom (plantaardig), fruit, cocos, enzovoorts. Chocola weer niet natuurlijk.

En gewoon kleine stukjes natuurlijk. Tip: hoe gedetailleerder je de taart versiert, hoe kleiner je de taart kunt snijden! Van een saaie taart snij je al snel een enorme homp af, van een mooie taart vaak maar een klein stukje.

5

Misschien dat je voor de botercrème cocoscreme kunt gebruiken, dit zit in potten en is net gewone boter. je kunt het bij de toko halen.

6

Kokos verlaagt het cholesterol ook nog eens, goed idee!