Onderwerp: Vul-randen op taart zichtbaar!! HELP!

Hallo allemaal,

Ik heb een zeer dringende vraag.
Als ik taarten heb gevuld, en ik wil ze gaan bekleden blijven de (als ie weer uit de koelkast komt) vulling randen altijd door de fondant heen een beetje zichtbaar. Zelfs als ik de bc rondom zo dun mogelijk heb afgewerkt. Werk wel altijd met dijkjes bc.
WAT kan ik nou doen om mijn taarten strak te krijgen?!  :grr:

Alvast bedankt aan allen die een antwoord weten!

Groetjes,
Miek

2

Re: Vul-randen op taart zichtbaar!! HELP!

Waarschijnlijk vul te te hoog. Of je dijkjes zijn hoger dan je vulling.
Als de boter zachter wordt (van de dijkjes) dan gaat je vulling in elkaar zakken en dat is de bolling die je dan ziet.

:think: Of bedoel je dat de kleur zichtbaar blijft?
Dan kan je proberen om af te smeren in dezelfde kleur als de taart (dus iets bruinig maken). Ook de dijkjes in die kleur spuiten.
Of je moet iets dikker bekleden. Ik heb het zelf alleen met wit fondant.

Ik hoop dat je antwoord erbij zit. Succes ermee.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ik heb dit ook met lichte kleuren bekleding (wit/geel/roze). En juist door te dun afsmeren zie je de lagen er nog meer doorheen doordat de biscuit donkerder is. Ik heb ook wel eens, net als Ottolien, met bc afgesmeerd in biscuitkleur, maar vind dit er een beetje raar uitzien wanneer je dit eet (zit tussen mijn oren  :/  :) ).

4

Als ik mijn taart heb afgesmeerd en in de koeling heb laten opstijven, smeer ik hem voordat ik hem bekleed ook altijd nog af met botercreme waar ik een beetje bruine kleurstof doorheen doe.

Groetjes San

Ottolien schreef:

Als de boter zachter wordt (van de dijkjes) dan gaat je vulling in elkaar zakken en dat is de bolling die je dan ziet.

Dan kan je proberen om af te smeren in dezelfde kleur als de taart (dus iets bruinig maken). Ook de dijkjes in die kleur spuiten.

Welk spuitmondje gebruik jij voor het spuiten van dijkjes? Ik heb de grote spuitzak van blokker, en daar zit een grote ongekartelde spuitmond en een heel lang dun spuitmondje bij.....

6

miek's cakes in a cup schreef:
Ottolien schreef:

Welk spuitmondje gebruik jij voor het spuiten van dijkjes? Ik heb de grote spuitzak van blokker, en daar zit een grote ongekartelde spuitmond en een heel lang dun spuitmondje bij.....

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt, die heb ik ook. De spuitmond van Blokker is 1 cm groot, wat ik te groot (hoog) vind voor een dijkje.
Ik gebruik de Wilton 12 (ong 7mm) om dijkjes mee te spuiten maar ook om de vulling op de lagen te spuiten. Als je deze niet hebt zou ik de kleine kartelspuitmond van de Blokker gebruiken. In de zomer had ik ook vaak last van uitpuilende randen. Nu spuit ik het dijkje iets van de kant en smeer dit (na het vullen) verder dicht.
Weet niet of Ottolien dit ook zo doet  :)

7 Laatst bewerkt door Ottolien (26-01-2012 19:06)

miek's cakes in a cup schreef:
Ottolien schreef:

Ik zag dat je al antwoord hebt ;) , maar ik spuit geen dijkjes. Ik heb het op een andere manier geleerd. Vullen tot een cm uit de rand.

Maar ik hou ook niet van dikke vullingen, ik denk dat ik tot max een halve cm vul. En dan liever 3 lagen dun vullen dan 2 dik.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

ik heb het nu ook voor het eerst geprobeerd zonder dijkje, maar vind de taart nu wat "zacht", en slapjes. Ga hem nu even extra koelen voordat ik er een laag bovenop stapel. Maar de zijkanten zijn nu wel strakker als met dijkjes! Ben benieuwd hoe hij gaat worden, en of het stapelen goed zal gaan.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

Groetjes!

9

Kijk aan deze tips heb ik ook wat, die vulranden zijn bij mij ook heel vaal zichtbaar !!

10

Afsmeren met witte chocolade ganache helpt ook!
´t is wel wat duurder, maar het is ook sneller uitgehard dan bc en zelfs dikke vullagen zie je niet meer.  ;) Ik wil niet meer anders hoor!  :lol:

Dat is toch een TAART waard!