1

Onderwerp: Taart zet uit, fondant scheurt

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste rubriek zet, maar ik dacht dat ie hier wel hoort.

Ik heb recent een stapeltaart gemaakt. Ik heb de taarten afzonderlijk vervoerd en op locatie op elkaar gestapeld. Het waren 4 lagen en ik heb voldoende dowels gebruikt (5 a 6 per laag).

Toch gingen de taarten uitzetten en de fondant dis scheuren.

Waren de taarten toch te zwaar en had ik meer moeten stutten of of kan het zijn dat de  werk omgeving waar ik stond te warm was?

Mocht deze vraag  al gesteld zijn, dan sorry. Ik heb  gezocht maar niet gevonden.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

2

Re: Taart zet uit, fondant scheurt

Hoi Bloempie,
Ik ben zelf ook nog niet zo ervaren, maar kan het zijn dat de dowels te kort waren? In dat geval rust de bovenst taart toch te veel op de onderste taart.

3

Wat had je tussen de taarten om te stutten?
En dan bedoel ik niet de douwels, maar wat je onder de taart had.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Ik denk ook dat je de dowels te kort waren of dat je ze er niet recht ingestoken hebt. Mijn dowels zijn altijd net lang genoeg of zelfs iets langer maar niet zo lang dat de bovenste taart zweeft, zeg maar.

5

Ik heb de dowels eerst in de taart gestoken en daarna afgeknipt. Dus ze kwamen gelijk met de fondant.

Tussen de lagen zaten van die dunne kartonne rondjes uit de webshop.

6

Is je vulling niet gaan lopen waardoor het fondant naar de zijkant uitliep? Als je dik vult, kan dat volgens mij wel.

7

Met 4 lagen denk ik dat de kartonnetjes te weinig draagkrachtig waren. Kunt dan beter iets dikkers/stevigers gebruiken zoals cakeboards of zelfs cakedrums.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/cake … 5_174.html

http://www.deleukstetaartenshop.nl/cake … 5_173.html

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

8

Tante Tien schreef:

Is je vulling niet gaan lopen waardoor het fondant naar de zijkant uitliep? Als je dik vult, kan dat volgens mij wel.

Zou heel goed kunnen..............en in combinatie met alleen dunne taartkartonnetjes..........zakt het behoorlijk uit.

Had je wel dijkjes gemaakt? En zo ja, waarvan?

Heb je misschien een foto?

9

Tante Tien schreef:

Zou kunnen, hij scheurde aan de zijkant. Ik heb de 1e en 2e laag heetzelfde gedaan en volgende vulling gebruikt: laagje aardbeien vlaaivulling en daarop een laagje Cava botercreme.

Die vulling heb ik voor alle taarten gebruikt. Zou dat te dik zijn geweest?

10

Karin09 schreef:
Tante Tien schreef:

Zou heel goed kunnen..............en in combinatie met alleen dunne taartkartonnetjes..........zakt het behoorlijk uit.

Ehh, diijkjes???  :o

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dat zijn?
Ik heb er geen foto van, das een beetje dom achteraf.

11

Mij is dat ook al eens gebeurd, maar toen ik goed keek zag ik dat er luchtbellen zaten die mogelijk door de druk zijn gaan "groeien" met als gevolg scheurtjes in de fondant.

12

bloempie schreef:
Karin09 schreef:
Tante Tien schreef:

Ehh, diijkjes???  :o

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat dat zijn?
Ik heb er geen foto van, das een beetje dom achteraf.

Door het gewicht van je taarten (4 op elkaar) zijn je vullingen in elkaar gestort, de taartkartonnetjes hebben dat niet op kunnen vangen. Omdat de vulling niet naar beneden kon is het naar buiten gegaan daarbij je fondant meenemend en gescheurd.

Dijkjes.............is een randje botercreme dat je gebruikt rondom je vullingen om contact met je fondant te voorkomen, zodat die niet kan gaan smelten........

13

Dus ik had om de aardbeien vlaaivulling een randje botercreme moeten spuiten? Dat wist ik niet. Ik wist eigenlijk ook niet dat sommige vullingen de fondant doen smelten.

Dus even alle tips op een rijtje:

Dunne laagjes vulling gebruiken

Dijkjes van botercreme maken

Bij zwaardere vullingen en 4 of meer lagen dikkere              kartonnetjes gebruiken 

de dowels iets verder boven de taart uit laten steken.

En heeft warmte nog invloed op het werken van de vulling of smelten van de fondant?

Ik moet alles even op een rijtje hebben, want ik ga volgende maand trouwen en ik zou zo graag mijn eigen bruidstaart willen maken.
          Ik hoop dat het gaat lukken. :)

14

bloempie schreef:

Ik heb de dowels eerst in de taart gestoken en daarna afgeknipt. Dus ze kwamen gelijk met de fondant.

Tussen de lagen zaten van die dunne kartonne rondjes uit de webshop.

Je dowels waren waarschijnlijk ook niet gelijk. Je steekt er één in het midden, haalt hem er uit en snijdt de rest van de dowels op dezelfde lengte af. Vervolgens doe je alle dowels in je taart. Zo komt de volgende taart er recht er op te staan. Eventuele kiertjes werk je weg met een rand.

Zoals jij het hebt gedaan zou het kunnen dat de taart is gaan verzakken.

Succes met het maken van je bruidstaart!

15

Dank je fruitcake. Dat succes heb ik nodig. Bedankt voor je tip. Begin hem wel te knijpen hoor. Vraag me af of het wel zo'n goed plan is, mij eigen bruidstaart maken.

16

Kun je hem niet samen met een ervaren bakster maken? Stapeltaarten zijn echt lastig hoor. Voor je grote dag wil je natuurlijk wel een mooie taart.

Tieneke

17

Hoi Tineke,

Je hebt helemaal gelijk. Voor de grote dag moet ie natuurlijk perfect zijn. En ik ben nog echt een beginner. Ik heb zelfs nog moeite met helemaal strak bekleden. Decoreren gaat me dan wat makkelijker af.

Ik ken eigenlijk niemand uit de buurt hier die ook bakt.
          Heb ook al gedacht aan een taart standaard, maar die zijn niet voor stapeltaarten toch?

Anders kan ik nog overwegen geen stapeltaart te maken, maar ja, ik vindt dat eigenlijk wel het mooist op een bruiloft.

18

Ik zou zeggen, open een nieuw item en vraag hulp via het forum! Zou ik zelf ook doen, vreselijk spannend zo'n dag.

Tieneke

19 Laatst bewerkt door Carien (25-01-2012 20:44)

lees deze 2 eens; heel veel handige en nuttige info :Y :
          http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276
          http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

d'r zijn allerlei taartstandaards te huur die laten lijken dat het een stapeltaart is hoor ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
          www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

bloempie schreef:

Hoi Tineke,

Je hebt helemaal gelijk. Voor de grote dag moet ie natuurlijk perfect zijn. En ik ben nog echt een beginner. Ik heb zelfs nog moeite met helemaal strak bekleden. Decoreren gaat me dan wat makkelijker af.

Heb ook al gedacht aan een taart standaard, maar die zijn niet voor stapeltaarten toch?

Anders kan ik nog overwegen geen stapeltaart te maken, maar ja, ik vindt dat eigenlijk wel het mooist op een bruiloft.

ik bak zelf ook niet zo heel lang maar is groessen niet in de buurt van zevenaar?

Neem ook een kijkje op mijn blog:
          meBakery.blogspot.nl

21

Carien schreef:

lees deze 2 eens; heel veel handige en nuttige info :Y :
          http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276
          http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

d'r zijn allerlei taartstandaards te huur die laten lijken dat het een stapeltaart is hoor ;)

Das handig om te weten.
          Handige links ook.

22

Hoi Cupcaken,

Groessen ligt idd naast zevenaar. Woon  je ook in de buurt van zevenaar?

23

bloempie schreef:

Hoi Tineke,

Hoi Bloem,

Ik zit in Zevenaar en wil je wel helpen hoor bij het maken van de taart. Stuur me anders maar even een e-mailtje via de link onder mijn avatar.

Groetjes

www.cakelady.nl
          regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

24

d'r is ook een topic over Zevenaar en dames die daar in de buurt taarten :Y 
          Effe zoeken op Zevenaar in 'het verre oosten' of in de 'babbel'

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
          www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

Das handig om te weten. Meteen ff kijken. :)