1

Onderwerp: botercreme

Hoi

ik ben helemaal nieuw in het bakwereldje en ik zit al avonden te lezen op de site. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.

Ik wil morgen cupcakes gaan bakken. Die wil ik vullen met botercreme (of met iets anders) en dan bovenop een swirl maken. Ik heb de mixen van funcakes gekocht. Kan ik door de mix van botercreme wat cacaopoeder doen om een chocoladeswirl te maken?

En als ik de creme in de koelkast bewaar moet ie daarna dan weer opgeklopt worden voor ik ga spuiten?

Het antwoord zal vast op de site staan maar ik kan het niet vinden en lees steeds nieuwe dingen.

Groetjes Yvonne

2

Re: botercreme

Hoi Menzo33,
Ik gebruik voor de cupcakes altijd de botercreme van Funcakes.
Deze kan je makkelijk vantevoren maken en invriezen en evt. door apart in een schaaltje wat creme te doen er een smaakje aan toevoegen. Zo kan je bv de olie van LoreAnn toevoegen of wat Patidess bosvuchten
Ik zou alleen geen cacaopoeder doen want dan wordt het een vaste eenheid. Ik zou dan eerder wat chocolade smelten en erdoor doen.
Je kan het beste de creme buiten de koelkast bewaren en ook een koelere plaats.
Als je het in de koelkast wil bewaren dan word het natuurlijk kei hard (net als een pakje boter) dus op tijd eruit halen en als het zacht is dan roer ik het altijd nog even door. Dus opklopp hoeft dan niet meer.

Veel succes!

Gr. Eveline

3

Bij mij werkt gesmolten boter door de bc niet echt. Heb het een paar keer geprobeerd en gaat altijd mis. De laatste keer heb ik er cacao doorheen gedaan en deze vond ik lekker!
Maar begrijp ik goed dat je wilt vullen en een toef spuiten? Alleen een toef zou ik voldoende vinden, anders wordt het wel erg veel vulling/botercreme. Ik vul (soms) alleen wanneer ik marsepein erop doe.

4

Dus je zou hem niet vullen?

Lees ook wel tegenstrijdige berichten over het van te voren opspuiten en bewaren van de cupcakes. De een zegt het is het beste de cc's buiten de koelkast te bewaren en de creme in de koelkast en de ander zegt dat je ze best kunt opspuiten en in de koelkast kunt zetten.

Denk dat ik gewoon maar iets ga proberen en dat mijn man proefkonijn is.  :Y

5

Ik zou cc's waarop een toef botercreme komt niet nog eens vullen.

De cc's hoeven niet in de koelkast, juist niet omdat ze dan uitdrogen. Botercreme hoeft ook niet in de koelkast, daar worden ze alleen maar hard van. Ik zou alleen niet te lang van tevoren de toef spuiten. Dan heb ik het wel over uren  ;).
Als ik bc maak bewaar ik deze, als het voor dezelfde dag is, gewoon buiten de koelkast.

6 Laatst bewerkt door Lienepien (24-01-2012 21:15)

Cakjes niet in de koelkast en helemaal niet met een toef erop.
Ten eerste droogt je cakeje uit en je toef wordt knoerhard  :D
Gewoon lekker cakjes bakken, in een doos doen (ik gebruik altijd de cakedoos van Tupperware, daar gaan er 12 in)
Of...... nog beter (en je kan ze meteen vervoeren) bij de Xenos verkopen ze voor 24 cakjes een bewaardoos met hendel. Geloof iets van 15 euro ofzo.
Zet je cakjes daarin en spuit een toef erop.
Ik zou ze ook niet vullen met botercreme. Maar eerder dan met beetje jam ofzo en dan de toef erop.
EN ook geen super volle toef, het blijft toch boter  :cool:

Gr. Eveline

7

Zo'n doos heb ik (kadootje van collega's).

Ik ga het gewoon allemaal proberen.