Onderwerp: 6u30 werk aan een dessert en dan niet geslaagd .... balen!!
Gisteren bij vrienden uitgenodigd en naar goede (?) gewoonte stel ik onmiddellijk voor het dessert te zorgen.
Ik ben ondertussen al 2 jaren bezig met een opleiding patisserie en ik vind het heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen.
Maar .... tot nu toe nog nooit gebeurd ... het was echt niet lekker!
Ik had een recept gemaakt uit het boek van Roger van Damme (bekende kok in België met sterrenrestaurant) dat ik enkele maanden geleden op tv had gezien.
Hazelnootmousse gemaakt (noten malen, boter en chocolade en gecondenseerde melk erbij), banketbakkersroom gemaakt =hazelnootmousse.
Suikersiroop gemaakt, met hazelnootmousse en pectine = glacage
Kletskoppen gebakken, hazelnoten gekaramelliseerd = decoratie.
Chocolademousse gemaakt met bodem van biscuit yoconde en overgoten met ganache.
Dus ..... veeeeeeeeeeeel werk!
Chocomoussegebakje was gelukkig lekker, maar de hazelnootmousse was een echte tegenvaller. Die 'glacage' was heel zuur/zoet (door de pectine?) en de mousse zelf was verschrikkelijk machtig. (te grote portie??)
Onze vrienden waren in eerste instantie veel te beleefd om er iets van te zeggen. Maar nadat ik zelf aangaf dat ik het niet lekker vond moesten dat wel toegeven.
Ik NIET blij!
Bij deze een foto (thuis gemaakt voordat we vertrokken waren, toen ik nog in de veronderstelling was dat ik iets geweldigs had gemaakt):

Maar voor wat het waard is, het zag er wel prachtig uit!!