1

Onderwerp: eiwitpoeder zonder klontjes?

als ik eiwitpoeder met water ga vermengen (ja gekookt en afgekoeld) dan heb ik altijd klontjes die ik maar niet weg krijg.

Iemand een tip?

Alles goed???? nee 3 fout

Re: eiwitpoeder zonder klontjes?

Zit na te denken en weet het niet. Daar heb je natuurlijk niks aan, komt ook omdat ik daar nooit last van heb die klontjes.

3

Ook nog als het een kwartier heeft gestaan en je het af en toe doorroert? Dat was hier de truc.

4

De laatste keren had ik daar ook last van. De eerste keer had ik het niet direct door en toen proefde ik dus in de MBC een paar harde stukjes zitten. Niet lekker meer dus.  :x

Ik vis ze er wel eens uit door het door een klein zeefje te gieten. Maar dat is meer damage control dan een oplossing, dus ik lees graag even mee.  :lol:

5

Als je het lang genoeg laat staan verdwijnen alle klontjes .
Ik laat het een paar uur staan

Groetjes joke

6

als ik het een paar uur laat staan zijn de klontjes weg... meestal een uur of 6

7

Zelfs na het een paar uur te laten staan heb ik nog steeds klontjes in de mbc  :s . Nu zeef ik het eiwitpoeder en het lijkt minder te zijn.

8

oke, ik ga het met een paar uur proberen (en zeven doe ik altijd al)

Hallo,

ik las dot topic en was helemaal happy! Helaas had ik na een paar uur mijn eiwitpoeder in water heb laten rusten en af en toe roeren nog steeds klonten! Dus heb ik hem 's nachts laten staan. En vanochtend nog eens goed door geroert en nog een uurtje laten staan. Nu heb ik nog steeds klontjes. Iemand een idee?

10

Ik heb van die kleine gardes en daar roer ik mee door. Werk net iets beter dan een vork/lepel. Als ik dan nog klontjes heb giet ik het mengsel door een zeef met een spatel. Maar eigenlijk smeer ik nu (weer) af met de 1:1. Dan heb ik zeker geen klontjes.....

11

ja ik ken het probleem. Ik zeef het poeder en dan water erbij. Even doorroeren, dan 15 minuten laten staan en dan met een gebaksvorkje net zo lang klutsen tot de klontjes weg zijn.
Heb alles al geprobeerd want had hetzelfde probleem met de harde stukjes in de mbc, maar dit werkt voor mij.  Van lang laten staan (hele dag) waren vaak nog de klontjes er niet allemaal uit. Maar gewoon goed stevig klutsen werkt goed hier. En je hoeft het niet zo ver in voren te maken ;-)

12

Ik doe als ik mbc maak de suiker in de kom, dan het eiwitpoeder erboven zeven en dan mengen (nog zonder water).
Dan pas het water erbij en direct boven de pan met water verder kloppen tot de suiker gesmolten is.

Ik heb zo eigenlijk nooit klontjes.
Heb ook wel eens geprobeerd om het eiwitpoeder in water een tijd te laten staan, maar dat was geen succes...

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

13

Elja schreef:

Ik doe als ik mbc maak de suiker in de kom, dan het eiwitpoeder erboven zeven en dan mengen (nog zonder water).
Dan pas het water erbij

Heb het de allereerste keer zo gedaan want ik had niet goed gelezen dat je het eiwitpoeder op moest lossen en eigenlijk is me dat goed bevallen, geen klontjes oid dus nu doe ik het altijd zo.

14

Elja schreef:

Dan pas het water erbij en direct boven de pan met water verder kloppen tot de suiker gesmolten is.

Heb ook wel eens geprobeerd om het eiwitpoeder in water een tijd te laten staan, maar dat was geen succes...

helaas gaat het bij mij niet om mbc maar om icing

15

Nu jullie het over eiwitpoeder hebben komt de volgende vraag bij mij naar boven.
In de boeken van Debbie Brown staat dat je  1 eiwit van gedroogde albumine (eiwitpoeder) nodig hebt samen met 250 gr. 280 gr poedersuiker.

Hoe weet je nu wat 1 eiwit is van dat eiwitpoeder??
Staat dit soms vermeld op het potje/zakje van eiwitpoeder??

En eh..wat betreft de klontjes....geen idee. Sorry.

heleena schreef:

Nu jullie het over eiwitpoeder hebben komt de volgende vraag bij mij naar boven.
In de boeken van Debbie Brown staat dat je  1 eiwit van gedroogde albumine (eiwitpoeder) nodig hebt samen met 250 gr. 280 gr poedersuiker.

Hoe weet je nu wat 1 eiwit is van dat eiwitpoeder??
Staat dit soms vermeld op het potje/zakje van eiwitpoeder??

En eh..wat betreft de klontjes....geen idee. Sorry.

1 eiwit = 35 gr

5gr eiwitpoeder + 30 gr/ml water =35 gr = 1eiwit

ik heb overigens ook altijd klontjes, die gaan bij verhitten voor mbc wel weg.

tip voor royal icing: gewoon suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder droog mengen, (wel even zeven alles), dan water erdoor mengen, en he presto, geen klontjes ;)

I never met a calorie I didn't like....

17

Bij de sligro verkopen ze toch gepasteuriseerd eiwit (en eigeel) in pakken (vloeibaar) of vergis ik me daarin?

18

Bedankt, Taartenprinsesje.
Ik ga dit gewoon in het boek erbij schrijven en ook maar eens eiwitpoeder aanschaffen en uit proberen.

19

Elja schreef:

Kun je dan nog wel gewoon pieken trekken van je eiwit/suikermengsel? Ik heb namelijk met vers eiwit altijd het probleem dat als ik de suiker er niet heel geleidelijk bij doe dat ik alle lucht eruit haal en dus geen pieken meer krijg als ik het later aan het mixen ben! Of is dat met eiwitpoeder anders dan met vers eiwit?

20

en dan had ik nog een vraagje. Kun je eiwitpoeder wat aangemaakt is met water ook invriezen? Of in de koelkast bewaren? Lijkt me veel handiger om dan een keer een grote hoeveelheid te maken en dan in porties van 35 ml in te vriezen.

21

lune schreef:
Elja schreef:

helaas gaat het bij mij niet om mbc maar om icing

Als je de suikerbakkerspoeder mixt tegelijk met het eiwitpoeder gaat het prima! Althans, hier ;)

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis

@ Karin09: klopt. ik heb ze toevallig vorige week voor het eerst geprobeerd voor hemelse modder en als basis voor biscuit. werkte perfect!!! ik ga het vaker halen. is ook lang houdbaar.

voor de glutenvrije taarten!

23

glutenvrijtaart schreef:

@ Karin09: klopt. ik heb ze toevallig vorige week voor het eerst geprobeerd voor hemelse modder en als basis voor biscuit. werkte perfect!!! ik ga het vaker halen. is ook lang houdbaar.

Ik heb het toevallig gebruikt op een personeelsuitie van mijn werk, een kookworkshop en de chocolademousse was super!