1

Onderwerp: gistdeeg

Ik heb gister een rijstevlaai gemaakt van gistdeeg maar toen wij hem s,avonds gingen eten smaakte hij erg naar de gist.

Maar de volgende dag was dat niet meer zo.

Is dat normaal bij gistdeeg?

Misschie beter een kruimeldeeg maken voor dit soort vlaaien.

2

Re: gistdeeg

Op school bij ons gebruiken wij een gistdeeg en geen kruimeldeeg. maar dat is naar eigen keuze. Dat het naar gist smaakt kan verschillende dingen zijn.

Misschien een afweegfout gemaakt.

Er zit een verscheel tussen gedroogde gist en verse gist dus daar zit het misschien in.

Hoop dat je er wat aan hebt  ;)

Neem ook een kijkje op mijn blog:
meBakery.blogspot.nl

3

Gewicht gedroogde gist x 3 is gewicht verse gist.
Dus 10 gram gedroogde is gist is 30 gram verse gist.

Christine.

4

Een rijstevlaai hoort met gistdeeg en niet met kruimeldeeg.
Ik zou niet weten waarom het zo sterk smaakte, heb ik nooit last van als ik vlaai bak.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

5

mamski schreef:

Ik zou niet weten waarom het zo sterk smaakte, heb ik nooit last van als ik vlaai bak.

Zit er veel verschil dan in kruimel of gistdeeg?

6

mamski schreef:

Zit er veel verschil dan in kruimel of gistdeeg?

7

eh ja het gist bijvoorbeeld

8

Inderdaad in kruimeldeeg zit geen gist.
Vlaaideeg kun je zien als een luxe brooddeeg, dus een gistdeeg met toevoeging van boter en evt ei.

Was je gist wel vers? of had je gedroogde gist?
Hoeveel gist heb je gebruikt op hoeveel bloem ?
Welk recept heb je gebruikt.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

9

mamski schreef:

Inderdaad in kruimeldeeg zit geen gist.
Vlaaideeg kun je zien als een luxe brooddeeg, dus een gistdeeg met toevoeging van boter en evt ei.

Was je gist wel vers? of had je gedroogde gist?
Hoeveel gist heb je gebruikt op hoeveel bloem ?
Welk recept heb je gebruikt.

Dit is wat ik gemaakt had.
Rijstevlaai recept
Ingrediënten rijstevlaai
1 liter melk
200 gram dessertrijst
125 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker
20 gram gist
225 gram bloem
75 gram zachte boter
1 theelepel zout
Breng 2 eieren
Bereidingswijze rijstevlaai
Breng 9 deciliter melk aan de kook, voeg de rijst, 100 gram suiker en de vanillesuiker toe en laat de rijst, afgedekt, in circa 1 uur zachtjes tot een brij koken. Verwarm intussen 1 deciliter melk tot handwarm. Verkruimel de verse gist boven een kommetje; voeg 25 gram suiker en de handwarme melk toe en los de gist op. Doe de bloem in een kom, maak in het midden een kuiltje en schenk de gistoplossing erin. Meng de gistoplossing door de bloem en kneed het mengsel tot een soepel deeg. Voeg de boter en het zout toe en kneed alles door elkaar. Laat het deeg op een warme plaats circa 30 minuten rijzen. Verwarm intussen de oven voor op 200 graden Celsius en vet een bakvorm in met wat boter. Splits de eieren; klop de eiwitten stijf en de dooiers schuimig. Meng de dooiers door de lauwe rijstepap en schep vervolgens de helft van het eiwit erdoor. Rol het deeg uit tot een ronde lap van 30 centimeter en bekleed hiermee de vorm. Schep de rijstepap op het deeg en bestrijk de pap en de rand van het deeg met de rest van het eiwit. Bak de vlaai in het midden van de oven in ongeveer 30 minuten goudbruin en gaar.