1

Onderwerp: botercreme vraagje

hoi meiden ,
ik ben net begonnen met taarten
maar op een workshop die ik heb gehad hadden ze botercreme maar dan dacht ik zo met poedersuiker en roomboter gemaakt
dus als je de taart aan het afsmeren was dan moest die even de koelkast in en wat die wat hard geworden ?

nu heb ik thuis taarten gemaakt met een vriendinnetje , en dat was van de site die  botercreme , en die bleef dus zacht
moest dat ook nog de koelkast in ?

hele domme vraag mischien maar ik kan alleen die botercreme waarmee ik op de workshop werkte niet goed plaatsen  :rolleyes:

er is hier vast wel iemand die het me in jip en janneke taal kan uitleggen hoe het nou precies zit en gemaakt kan worden

thanks!

2

Re: botercreme vraagje

Je hebt idd botercreme 1:1 dat is bijvoorbeeld 250 gram (room)boter vermengd met 250 gram poedersuiker

Dan heb je ook botercreme die je kunt maken van een mix, zoals bijvoorbeeld funcakes, deze blijft zachter dan de botercreme 1:1

Zelf vind ik de mix voor botercreme niet fijn om mee af te smeren omdat hij idd wat zachter blijft. Ik vul de taart met de mix, die vind ik lekkerder en smeer af met de andere botercreme

groetjes, Diana

3

Ik gebruik het recept van deze site  100 gram margarine, 100 gram roomboter en dan 200 gram poedersuiker.
Smeer ik af op de cake , zet het in de koelkast en dan een paar uur, met een mes ( in warm water gedompeld) maak ik het mooi strak.

Ben ook nog maar net begonnen hoor, maar dit werkt voor mij het best.

Neem ook eens een kijkje op:https://www.facebook.com/Manoa-taarten

4

De botercreme van poedersuiker/boter is om af te smeren, de botercreme van  bijvb  fun cakes kan je mee vullen. Lekker met vanille er door.
Niet mee afsmeren dan gaat je taart smelten.

Veel taart plezier

5

anaid_026 schreef:

Je hebt idd botercreme 1:1 dat is bijvoorbeeld 250 gram (room)boter vermengd met 250 gram poedersuiker

Dan heb je ook botercreme die je kunt maken van een mix, zoals bijvoorbeeld funcakes, deze blijft zachter dan de botercreme 1:1

Zelf vind ik de mix voor botercreme niet fijn om mee af te smeren omdat hij idd wat zachter blijft. Ik vul de taart met de mix, die vind ik lekkerder en smeer af met de andere botercreme

thanks! het is zo simpel dus , maar bij me vriendin hebben we dus De mix gedaan en niet in de koelkast gezet , maar nu lees ik dus dat dat eigelijk wel moet ...

ik vond het zelf wel fijn die roomboter met poedersuiker
ik heb bakkerspoedersuiker van de site dat is toch hetzelfde?
en dan hoelang in de koelkast? half uurtje ?

de binnenkant doe ik het liefste met banketbakkersroom
dus ik zal die mix daarvoor niet zo snel gebruiken
maar thanks!
zal binnenkort als ik al me bestelde spulletjes in huis heb me taart showen ,

btw rolde sommige van jullie met een pvc buis las ik? ipv een roller van de site?

6

bettie schreef:

De botercreme van poedersuiker/boter is om af te smeren, de botercreme van  bijvb  fun cakes kan je mee vullen. Lekker met vanille er door.
Niet mee afsmeren dan gaat je taart smelten.

gaat die smelten doordat er vanille in zit dan?

7

Nee,doordat er water in gaat.
In boter zit geen water.
Je kunt ook afsmeren met Ganache botercreme.
Dat is een mengsel van Chocolade, slagroom en boter.
Zowel wit, melk als puur te maken.
Heerlijk om mee af te smeren.
Het recept staat hier ook op de site bij recepten en dan vullingen.
De taart steeds tussen door in de koelkast of 10 minuten in de vriezer zetten dan wordt de botercreme hard en kun je het mooi afsmeren.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

8

Door de kou wordt het vet harder. Dat geldt voor botercreme maar ook voor slagroom.

Andersom werkt het ook, botercreme die te hard is om te verwerken kun je even licht verwarmen. Botercreme maken en verwerken werkt het beste op kamertemperatuur, daarna moet het in de koelkast om op te stijven.

Slagroom moet niet te warm worden want dan wordt het te zacht. Boven kamertemperatuur kan het ook schiften en zuur worden, dus dat altijd koud houden. Voor ik slagroom klop zet ik het met kom en gardes 10 tot 15 minuten zelfs in de vriezer tot het ongeveer 0 graden is. Door het kloppen stijgt het bijna 10 graden in temperatuur. Na het kloppen dus snel in de koelkast.

Als je taart/botercreme/slagroom steeds te zacht worden, check dan ook even de temperatuur van je koelkast. Graadje of 4 a 5 C is lekker.