1

Onderwerp: Aaaaarrrggghh, boetseren blijft een ramp. Tips?

Hoi!

Ik heb al vaak geoefend met boetseersels en op boerderijdieren na lukt het me maar niet. Vooral mensfiguren mislukken. Het hoofd blijft niet zitten, evenals de armen en benen. En met stokjes gaat het niet veel beter. Ik merk ook dat fondant lastiger gaat dan marsepein. Maar marsepein zakt weer sneller in.

Kan iemand me een beetje opweg helpen?

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (31-12-2011 14:24)

Re: Aaaaarrrggghh, boetseren blijft een ramp. Tips?

Hoi

Bakels fondant vermengen met tylose, wel stokjes gebruiken voor het vastmaken van de ledematen en de romp. Stokje insmeren met wat tyloselijm. En alles goed laten drogen, bij voorkeur al helemaal in elkaar gezet van je figuurtjes. Marsepein is zachter om te modelleren, dat lukt alleen als je er tylose door doet, maar toch lukt het met bakels fondant het beste.

3 Laatst bewerkt door Annelies (31-12-2011 14:43)

Hoi Vippie!

Er zijn vele soorten fondant waarmee je kunt boetseren. Het enige dat je erdoor moet mengen (voor een snellere uitharding) is Tylose.
Het makkelijkst gaat het wanneer je het hoofdje en het onderlijfje eerst een dag laat drogen voordat je verder gaat met boetseren. Dit omdat het onderlijfje anders "ingedrukt" wordt door het bovenlijfje en het hoofdje ingedeukt wordt door het boetseren van het pruikje.

Het onderlijfje laat je eerder drogen als het een staand figuurtje moet worden, zittende figuurtjes hoef je niet eerst te laten drogen; zij hebben niet zoveel te dragen....

Prikkers (of spahettistokjes) gebruik je in het lijfje om het recht te houden en bij het hoofdje om het goed op het lijfje te laten passen, maar ook om het recht te houden (houvast te geven).
Een prikkertje op schouderhoogte gebruik je om steun te geven aan de armpjes.

Ook is het misschien aan te raken om, als je de delen hebt geplakt (met eetbare lijm of water) deze te ondersteunen met b.v. schuimrubber totdat het goed is gedroogd.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

Oooh, ik was mijn bericht kwijt en kon het niet meer vinden. Totdat ik het magische knopje van "mijn berichten" bovenaan de pagina zag staan. Duurde alleen erg lang.  :)  :grr:

In elk geval heel hartelijk dank voor jullie uitleg! Ik ga me er nog maar eens aan wagen. Maar ik vraag me toch af als men een workshop volgt dan zijn de poppetjes ook in 1 dag gemaakt of vergis ik me? Misschien ben ik te ongeduldig...

Ik heb vaak dat het hoofd dan hard is en gewoon niet blijft zitten op de romp. Zou het ook nog aan het merk fondant kunnen liggen? Ik heb eigenlijk altijd die van Funcakes....