1

Onderwerp: Rijzen van de taart

Ik weet niet wat ik fout doe, maar de taart rijst niet gelijkmatig in de oven. Heb al verschillende merken mix gebruikt. Eerst kwam de taart bijna niet omhoog, daarom doe ik meer mix in de vorm dan staat aangegeven inde tabel.
Vaak rijst de mix in het midden heel goed maar aan de buitenkanten niet.
Ik heb ook al geprobeerd om geleidelijk de temperatuur van de oven te verhogen.

Re: Rijzen van de taart

Verdeel je het beslag wel goed?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Ja, is overal even hoog

4

wat voor bakvorm gebruik je? welke oven?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

5

Peggy Porschen geef als tip in haar boek dat je beter het deeg langs de randjes wat hoger kunt opscheppen omdat het midden toch meer rijst dan langs de randen.

6

Ik gebuik een springvorm van Kaiser. (Cook &co)
Ik heb de heteluchtstand gebruikt en de gewone ovenstand, maar maakt geen verschil

7

Ik gebuik een springvorm van Kaiser. (Cook &co)
Ik heb de heteluchtstand gebruikt en de gewone ovenstand, maar maakt geen verschil

8

Een tip die ik geleerd heb vanuit mijn opleiding 15 jaar geleden.
Draai je pan even flink hard, zo wordt het beslag naar de zijkant gedrukt en de binnenkant ontstaat er een kuil.

Zo rijst hij wat gelijkmatiger.

Ik klop ook altijd nog op het aanrecht om de grote bubbles te laten klappen.
Nog nooit problemen gehad dat het er niet goed uitzag.
En ik gebruik altijd biscuitmix van FunCakes

Gr. Eveline

9

Lienepien schreef:

Een tip die ik geleerd heb vanuit mijn opleiding 15 jaar geleden.
Draai je pan even flink hard, zo wordt het beslag naar de zijkant gedrukt en de binnenkant ontstaat er een kuil.

Zo rijst hij wat gelijkmatiger.

Ik klop ook altijd nog op het aanrecht om de grote bubbles te laten klappen.
Nog nooit problemen gehad dat het er niet goed uitzag.
En ik gebruik altijd biscuitmix van FunCakes

Wat een goede tip :thumb: . Ik strijk het altijd naar de buitenkant toe maar dit is veel gemakkelijker.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

Bedankt voor de tip. ga ik zeker uitprober
en .

11

Vliegt ie dan niet van het aanrecht?
Ik ben denk ik bang zo'n lompie bij wie dat gebeurt..  :think:

••   Leef je leven zoals je hem in je dromen droomt   ••
    hayallerini rüyalarında yapmak gibi bir hayat yaşamak

12

Ik gebruik een Bake even strip (Wilton). Eers in het water leggen, daarna om de vorm en hup... de oven in.
Mijn eerste poging was een prachtige gelijkmatige ronde cake. Ik neem aan dat dit hetzelfde is voor biscuit

Ik heb m hier vandaan:
spullenvoorjetaart.nl/assortiment/bakvormen/bakvorm-speciaal/wilton-bake-even-strip-set-van-2-small
[edit Tirza, geen hyperlinks aub, zo laten staan]

NL-letje schreef:

Peggy Porschen geef als tip in haar boek dat je beter het deeg langs de randjes wat hoger kunt opscheppen omdat het midden toch meer rijst dan langs de randen.

Hele goeie tip!
Het is alleen geen deeg maar beslag :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

Blijf het verbazend vinden dat zo'n strip ervoor zorgt dat het beslag gelijk omhoog rijst  :s

Gewoon ff met 2 handen een draai aan je bapkpan geven, moet natuurlijk niet als een wilde rondjes laten draaien  :cool:

Gr. Eveline

15 Laatst bewerkt door babycake (21-01-2012 14:24)

Lienepien schreef:

Blijf het verbazend vinden dat zo'n strip ervoor zorgt dat het beslag gelijk omhoog rijst  :s

Gewoon ff met 2 handen een draai aan je bapkpan geven, moet natuurlijk niet als een wilde rondjes laten draaien  :cool:

Verbaasde mij ook.
Totdat ik las dat het vocht in de strip ervoor zorgt dat de rand minder snel opwarmt. De buitenkanten van een blik, dus ook de buitenkant van je biscuit>gevolg rijzen, worden toch sneller warm/heet dan de binnenkant.
De strip zorgt ervoor dat dit gelijkmatiger gebeurt. Buitenkant wordt minder snel warm dus kan het biscuit gelijktijdig de lucht in.
Toen vond ik het logisch.... :+

Je kunt je bakblik ook in een groter blik water zetten... maar dat werkt wat minder ideaal.

17

Dit probleem heb ik dus ook, en aan de tip ga ik denk ik (hoop ik maar) wel wat hebben! :thumb:

18

Hoi dames,
ik ben nieuw hier maar lees toch een tijdje mee voor tips en trucs.
ik gebruik een biscuit met boter omdat ik de andere biscuit op basis van eieren niet lekker vind. is dit verkeerd.

ik vind deze ruiken en smaken naar ei.

nu heb ik als proef een kleine bol gemaakt de vorm afgemeten met water. was 0,5 liter dus een ei gebruikt met de nodige ingredienten.
toch was mijn vorm niet helemaal gevuld na het bakken.
hij was wel heel luchtig net spons.

klopt dit

19

klaproos schreef:

Hoi dames,
ik ben nieuw hier maar lees toch een tijdje mee voor tips en trucs.
ik gebruik een biscuit met boter omdat ik de andere biscuit op basis van eieren niet lekker vind. is dit verkeerd.

ik vind deze ruiken en smaken naar ei.

nu heb ik als proef een kleine bol gemaakt de vorm afgemeten met water. was 0,5 liter dus een ei gebruikt met de nodige ingredienten.
toch was mijn vorm niet helemaal gevuld na het bakken.
hij was wel heel luchtig net spons.

klopt dit

Dat vind ik dus ook , dat  inzelfgemaakte biscuit de smaak van de eieren overheerst. Ik gebruik nu de biscuitmix van funcakes, en deze is wel heel lekker. En nog gemakkelijk ook.