1

Onderwerp: chocolade kleuren

Als ik een ganache maak met melkchocolade
kan ik deze dan ook kleuren? of moet ik daarvoor echt de witte chocolade gebruiken?

Re: chocolade kleuren

denk dat het als je de kleuren heb op oliebasis wel kan maar zal wel wat donkerder worden weet het eigelijk niet

heb alleen ervaring met witte chocolade

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

3

Alleen met wit en dan niet de callebaut die kleurt niet lekker.
Met melk en puur zit je met het feit dat de basis kleur bruin is dus dat vergrijst de kleuren van waar je mee wilt kleuren.
Misschien met heel donkerblauw of rood maar de kleur zal niet helder zijn.
Ik zou zeggen probeer het eerst met een beetje uit!
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

4

Heb net witte callebaut gekleurd met skye blue wilton. Dat ging prima.

5

Bedankt...
dan blijft het maar bij de witte chocolade :)

moet je voor de ganache speciaal smeltchoco hebben of kan ik ook gewoon een reep choco smelten?

6

Afhankelijk van het merk gaat een reep ook.
Met callebaut heb ik bv. geen problemen, heb ooit wel eens choc gehad die ging klonteren (weet niet meer welk merk).
Ik heb de choc nu gebruikt voor chocolade decoratie, als je het wil gebruiken om over een taart te gieten zal je waarschijnlijk meerdere lagen moeten gebruiken om een goede dekking te hebben (witte chocolade schijnt meer door, zelfs na kleuren);
ik geloof ook dat je meer chocolade versus room moet gebruiken bij wit in vgl met bruin. Maar ik doe het meestal op het gevoel/gezicht ipv te wegen.. Kan je dus geen exacte grammen geven.

7

tnx. Ben nog aan het uitzoeken wat allemaal kan. :o

Ik heb tot nu toe 1:1 bc gemaakt en onder de fondant gedaan.
Maar nu had ik gelezen dat ganache ook kan.
dus dacht... ganache maken gekleurd is mss ook een leuke afwisseling .... dat kan ik dan toch ook decoreren?

hoe bedoel je choco decoraties?

8 Laatst bewerkt door kristien (19-01-2012 15:15)

Ja ja, dat kan je ook decoreren. Ik heb lang geleden zo'n paar taarten gepost met ganache. Oa een fondant/marsepeinen Bart Simpson op melkchocolade ganache, en een roze (van witte chocolade) taart met een bloem en vlinders. Fondant of marsepeinen decoratie pas op de chocolade leggen als die droog en koud is, dus niet als je de ganache pas gegoten hebt!
Voor chocolade decoratie heb ik witte chocolade gekleurd, en die met een lepel over een stuk bakpapier gedruppeld in lijntjes (maar je kan ook ingewikkelder patroontjes maken). Even laten stollen, en dan met melkchocolade gesmolten erover gieten en door het papier te kantelen de bruine chocolade laten uitlopen, zo dun mogelijk. Dan even in de koelkast, kwartiertje tot half uurtje totdat het harder is maar niet keihard. Daar kan je dan met uitstekertjes vormpjes uit steken, of onregelmatige vormen uitsnijden. Ik zal een foto maken als ze af zijn. (beetje zoals je een chocolade transfer sheet gebruikt, alleen maak je nu zelf met een andere kleur chocolade je eigen patroontje - bruin patroon met daarna wit erover kan dus ook)
(dit gaat dus over onverdunde chocolade)

9

hmmm denk dat ik me nog niet aan de choco decoraties ga wagen  :D  maar intrigeert me wel.
Kan dus gewoon choco smelten...... uitgieten.... iets laten drogen.... uitstekers gebruiken.... drogen maar en hup op taart?

Dus ik kan ganache maken om af te smeren zeg maar met daaroverheen fondant?
beetje zoet lijkt me.
ik dacht... leuke knalroze ganache laag(jes)... laten drogen en dan leuke fondant decoratie erop.

10

Nee nee, geen ganache en dan nog eens fondant erover! (zal ook wel kunnen maar doe ik niet)
Wel zoals je zegt: ganache over taart en daarop een plaatje.
Afsmeren met ganache doe ik niet, wel overgieten. Dus echt als de ganache nog heel vloeibaar is, maar niet meer heet (je moet er je vinger kunnen in steken). Dan krijg je een mooi glad laagje zonder hobbels (als het lukt :) )

11

nou ga me er vrijdagavond maar eens aan wagen.
Maak wel een klein boltaartje van 12 cm hahaha
Bedankt iig.