1

Onderwerp: drama met de blanda

Gisteren heb ik 4 biscuits in de blanda gebakken en het was drama!!
Eerst kreeg ik het bakpapier er niet aangeplakt om te verhogen...iemand idee hoe dat kan, eerst lukte het wel namelijk. ( misschien ander papier??)
en ze werden maar niet gaar. heb 3 biscuits weg kunnen gooien! de laatste heeft er 50minuten in gestaan en was nog niet goed, maar kan ermee door ( voor thuisgebruik)
Ik snap er helemaal niets van. anders lukte het wel namelijk...

2

Re: drama met de blanda

Hoe heb je het bakpapier eraan willen plakken dan? Ik doe het altijd met bakboter, die is wat steviger en plakt dus iets meer.  :Y
Misschien is de temp. van je oven niet meer helemaal correct en wordt hij niet warm genoeg.
Misschien even uittesten met een oventhermometer?
Hier zijn ze altijd met 40 min. gaar op 160 gr.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

gisteren voor de eerste maal een blanda schaal uitgeprobeerd (het kleintje) vorm ingespoten met bakspray maar kreeg de biscuit er niet uit !!!!.
Moet er wel bijzeggen dat het ook de eerste keer was dat ik de mix voor chocoladebiscuit van Funcakes gebruikte .
vond dat wel een totaal andere substantie dan de mix voor biscuit van Aveve  die ik normaal gebruik (precies chocomousse ?!?!)
Wel goed gerezen en lekker van smaak maar dus helemaal kapot moeten trekken. :nooo  :nooo
De blanda's misschien beter invetten met boter en dan met bloem bestuiven ??

4

Idd, met bakboter insmeren, dan het bakpapier in stroken erin plakken, ik strijk er nog altijd even terug met mijn beboterde kwast over, dan zit er ook aan de andere kant van het bakpapier boter.

Verder moet een blanda best wel langer in de oven dan een ronde of vierkante vorm.
Ik doe steeds oplopende temperaturen, 15min op 140°, 15min op 150° en dan een 20-25min op 160°, dus ook bijna een uur (hetelucht).
Sowiezo is chocoladebiscuit anders dan gewone biscuit, en mijn ervaring ook dat het langer moet garen.

Even laten afkoelen in de vorm en dan uitstorten. Ik probeer van niet te trekken, gewoon de vorm op z'n kop en aan alle kanten wat tegen de vorm tikken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

En de baktijd voor zo een 12 cm vorm ?????  Had nu 25 min gebakken op 175° (zoals op de verpakking) en de biscuit was wel gaar en lekker.

Moet er in een blanda altijd bakpapier?  En is dit dan een uitstekende rand of helemaal ???

6

Miss Baksel 54 schreef:

En de baktijd voor zo een 12 cm vorm ?????  Had nu 25 min gebakken op 175° (zoals op de verpakking) en de biscuit was wel gaar en lekker.

Moet er in een blanda altijd bakpapier?  En is dit dan een uitstekende rand of helemaal ???

Een blanda is in de eerste plaats een schaal, geen bakvorm. Het wordt gewoon handig gebruikt omdat het een goedkope manier is om een bolvormige cake of biscuit te bakken. Het heeft dus geen antiaanbak-achtige laag zoals een echte bakvorm van PME of Wilton ofzo. Vandaar dat je dus de blanda goed moet voorbewerken om je cake of biscuit eruit te krijgen. Sommigen lukt het met een bakspray van dr Oetker bv. Maar ik kies gewoon voor het bakpapier omdat het altijd lukt. Ik leg een aantal stroken bakpapier van de ene naar de andere kant. Voor mij is het niet de bedoeling om het op te hogen, dus ik ga maar tot aan de rand.

En voor een 12cm is de baktijd uiteraard minder lang, ik neem meestal 8min op 140°, 8min op 150° en dan een 10-15min op 160° (gewoon in het oog houden, tot die gaar is).
Maar alles hangt af van je oven, de werkelijke temperatuur enzo...

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Ik smeer de blanda altijd in met crisco en gaat altijd goed...

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

Dankjewel, ben weer een heel stuk "slimmer" !!!!
moest dit forum er niet zijn ik bakte er helemaal niets van  ;)

9

Is het niet makkelijker om een ronde cake te bakken en daarna de blanda te vullen met stroken cake en vulling? Of wordt dat niet zo mooi...

10

Andreabakt schreef:

Is het niet makkelijker om een ronde cake te bakken en daarna de blanda te vullen met stroken cake en vulling? Of wordt dat niet zo mooi...

Zo kan het ook gedaan worden, maar dat is puzzelen en smeren om alles netjes aan elkaar te krijgen. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, want het bakken in de blanda lukt bij mij wel.

11

Ik had gisteren precies hetzelfde.
Had chocobiscuitmix van Fun Cakes gebruikt maar had geen idee hoeveel beslag in de kleine kommetjes moest.
Dus was gaan overlopen.
Kreeg ze er met moeite uit.
Ik had de Wilton Cakerelease gebruikt.
En na het bakken kon ik gelukkig de vorm wat indrukken waardoor hij loskwam.
Maar ideaal was het niet.

Hoeveel beslag (in grammen) doen jullie in die kleine Blanda vormen?

Gr. Eveline

12

dat staat hiernaast in de tabellen :Y

ik doe altijd hetvolgende:
Blanda 12- inhoud: 0,5 liter, voor 3 stuks 3 eieren, 200gr mix, 20 water; 25 min 150 hetelucht
Blanda 20 cm- inhoud: 1,9 liter  270gr mix, 4 eieren M,  27 ml water;  45min, 150 hetelucht

Ik smeer de blanda's in met vloeibare bakboter, langs het randje heel goed kwasten (met zo'n siliconen kwastje) en plop, ze vallen eruit zodra ik de vorm op de kop houd :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Ik doe altijd afgewogen 100  gram in een blanda van 12 cm.
Precies de hoogte van de blanda.

Veel taart plezier

14

Bij de how to's staat een how to voor "6 blanda's met 5 eieren" Deze werkt voor mij perfect. Misschien heb je daar wat aan?

15

Even uit nieuwsgierigheid van een beginner: waarom gebruiken jullie cakerelease, of crisco, oid?

Hier 'van huis uit' geleerd om een bakvorm met boter in te smeren en te bestuiven met bloem. Lukt altijd. Wat is er beter aan de middelen die jullie gebruiken?