1

Onderwerp: taarten worden niet hoog.

Hallo,
vandaag twee taarten gebakken, maar ze komen lang niet tot aan de rand. heb precies gedaan wat op de verpakking staat geschreven.
ik heb een combi magn. van 15 jaar oud, misschien dat het daar aan ligt.
Wie kan me a.u.b. helpen. op deze manier gaat het minder leuk worden.

2

Re: taarten worden niet hoog.

Waren je eieren wel op (kamer) temperatuur? Wellicht een keer een oventermometer in je oven zetten dan weet je of hij de temperatuur haalt

3

Ik heb de eieren in warm water gelegd, die waren op kamer temp.
De taart draait wel in de combi, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

4

Hoe lang heb je gemixed?? Je moet minstens 8 minuten op de hoogste stand mixen...Iig tot je beslag in mooie pieken omhoog komen....En heb je hete lucht of electrisch?? Ik neem altijd mix voor 2 maten groter. Dus in een 20 cm blik doe ik mix voor 22 cm. En ik bak mijn biscuits op 150 graden hete lucht in ongeveer 45 minuten...De laatste minuten zet ik de oven op 175...

5

Belangrijk is om te weten welke maat bakvorm je hebt gebruikt, welke hoeveelheden (mix of ander recept) je hebt gebruikt, welke temperaturen, welke oven.............en dan nog kan het zijn dat je niet het antwoord krijgt wat je hoopt  :cool:

Wordt je oven wel de temperatuur die je wilt? Heb je een oven-thermometer?

6

de eieren heb ik 10 min op hoogste stand. heb helaas geen oven meter, was anders wel makkelijk geweest. heb nu van twee taarten een gemaakt, dan lijkt het nog wat.
zal kijken hoe ik wat foto's kan plaatsen.

7

Bedoel je dat je alleen de eieren 10 minuten gemixt hebt? Bij de mix mix je alles tegelijk en dit dan minstens 8 min hoge snelheid en 2 minuten lage snelheid.
Ik gebruik ook meer mix dan in DLT tabellen staat.

8

ik heb de twee taarten alle twee verschillend klaar gemaakt. de een heb ik eerst de eieren alleen geklopt toen de mix er door heen gedaan om snelste stand ongeveer 10min. en de ander heb ik direct alles in een keer gemixt op volle snelheid. Mijn mixer is maar 190 watt. Ik weet niet of dat iets uitmaakt. ik hoor het graag.

9

Waarmee mix je dan? En jammer dat je niet verder aangeeft welke bakvorm en welke hoeveelheden je gebruikt...........nu blijft het gissen waar de oplossing ligt.

10

ik gebruik een springvorm 22cm de mix  is van cake'n party soezie. de mix is 200 g, 3 eieren 20 ml water en dan alles 10 min hoogste stand mixen. sorry kon niet eerder reageren (nachtdienst).

11

Dat lijkt mij wat weinig: ik gebruik van de FunCakes mix voor een bakvorm van 20cm rond (10cm hoog, dat dan weer wel) al 330 gram mix, 5 eieren en 33ml/gram water...... dan is hij wel mooi hoog dus ik kan me voorstellen dat 4 eieren, 264 gram mix en 26 gram/ml water ook voldoende is als je taarten íetsjes lager dan 10cm wil..... ;)

12

die van 10 cm hoog is dat zo'n bakpan? werken die beter dan spring vormen?
Ga vandaag de hoeveelheden gebruiken uit de tabellen, kijken of dat werkt. zal voor de zekerheid bakpapier aan de zijkanten doen,( je weet maar nooit, misschien gaat het lukken). :P  en zou wat jij voorstelt ook proberen.(eerst even slapen)

13

sorry Karin, ik gebruik een hand mixer van 190 watt met veeeeel lawaai. :o

14

dorine16 schreef:

ik gebruik een springvorm 22cm de mix  is van cake'n party soezie. de mix is 200 g, 3 eieren 20 ml water en dan alles 10 min hoogste stand mixen. sorry kon niet eerder reageren (nachtdienst).

Heb je dan de mix voor spongecake? Ik zie op de site van soezie nl geen biscuitmix.

Voor 20 cm rond geeft soezie al andere hoeveelheden aan: 275 gram mix...... bij de zwartepietentaart bijv.
Bij de soezie-mix gaat volgens mij ook minder water......

15

Hallo,

Elke oven is weer anders. Op de verpakking kan misschien wel staan dat de oven op 175 graden moet en dat de taart 40 min in de oven moet maar voor jou oven zou dit weer net iets anders kunnen zijn. Misschien 180 graden en 45 min in de oven...

16

ik denk dat ik maar eens een ga maken van bloem en toebehoren, alleen waarom wordt er maizena gebruikt? ik dacht dat mijn collega voormalig banketbakker een hart verzakking kreeg toen ik dit zei. maar een andere collega gebruikt het ook. :Y

17

maizena maakt het luchtiger. ik vervang 1/5 van het gewicht aan bloem door maizena. (bv als je 150 gr bloem nodig hebt wordt dat 120 gram bloem en 30 gram maizena)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

18

nou vanmiddag weer lekker aan het koken rellen geweest :D
het basisrecept1 gebruikt, alles gedaan zoals het er stond. de heteluchtoven begonnen bij 150 10min toen 175 25min en 180 10 min.
ik had het niet op het draaiplateau gezet en je kan natuurlijk wel raden. MISLUKT NATUURLIJK. ik kon er goed mee frisbieën. had zeker beter op het draaiplateau kunnen laten staan en direct 40min 180graden?

19

180 graden is vrij hoog hoor! ik bak alles op 150 graden (wat anderen weer weinig vinden ;) )
en dan zo'n 35 minuten in de oven.

20

krijg af en toe de neiging om mijn heteluchtoven uit het raam te gooien :lol:
hoe hoog had de taart moeten worden? 20 cm doorsnee.

21

ligt eraan hoeveel mix je er in hebt gedaan ;)

22

180 bij een heteluchtoven lijkt mij veel. Ik bak zelf conventioneel op 180 en laat de temperatuur juist afzakken als ik denk dat hij te bruin wordt. Met hetelucht moet je er 15% aftrekken, dus ongeveer (rekent heel hard, maar niet haar sterkste kant) 155 graden (kostte maar 3 minuten... om te rekenen, sorry).
Vervelend als het niet wil zeg. Heb je nu meer eieren gebruikt? Gebruik je wel zelfrijzend bakmeel?

23

ik heb 251gr eieren 151gr suiker 124 gr bloem 24 gr maizena 8 gr vanilesuiker. maat 24 doorsnee gebruikt voor 22 cm doorsnee.

24

Ja, dat is goed volgens mij. Eieren 10 minuten in heet kraanwater leggen en dan 10 minuten mixen. Ik zou het nogeens met zelfrijzend bakmeel proberen. Je moet dat wel zeven trouwens, in gedeelten erbij doen en erdoor spatelen in plaats van mixen.

Succes!

25 Laatst bewerkt door dorine16 (19-01-2012 21:29)

ik heb zelfrijzend bakmeel gebruikt. en ik heb 5 eieren er in moeten doen om de 251 te halen.