1

Onderwerp: Ruzie met parelmold

Ik heb sinds kort de parelmold van wilton, met drie verschillende diktes, maar ik krijg het niet voor elkaar om er een mooi parelsnoer uit te krijgen. Ik gebruik crisco, dan duw ik het fondant erin, even met de roller erover en dan krijg, als ik geluk heb, een snoer met halve kralen.... :s  Hoe krijg ik hele ronde parels uit die mold?

2

Re: Ruzie met parelmold

Ik heb zelf de parelmold nog niet maar staat hoog op mijn verlanlijstje. Ik kan je vraag dus niet beantwoorden maar ik lees graag even mee :)

3 Laatst bewerkt door luce (15-01-2012 19:42)

Oepsie 1 keer is genoeg....

4

ik spuit de parelmold in met bakspray, vullen met fondant, overtollig fondant voorzichtig weghalen en dan stop ik hem even in de vriezer! daarna komt de parelrand er mooi uit.
succes!

5 Laatst bewerkt door xhafal (15-01-2012 19:49)

je moet echt goed je fondant in de parelmold duwen dat het overal in de gaatjes zit.  ik doe wat maizena in mijn parelmold voor ik mijn fondant erin doe en dan voorzichtig eruit duwen. Ik geloof dat er op youtube wel filmpjes van zijn

http://www.youtube.com/watch?v=BV3B96T2UGo

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Ik doe crisco in de mold daarna de fondant en duw deze met mijn duim aan, dan is het wel ns nodig om wat bij te vullen als je dan weer met je duim of roller aan duwt dan moet het zo lukken, ik vouw de mold dan half om en wip de parels er zo uit!
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

7

Bedankt voor de reacties, ik zal het binnenkort nog eens gaan proberen!

8

Ik rol eerst een lange sliert uit die ik in de, met crisco ingesmeerde mold, duw. Prop de sliert er voorzichtig tussen en duw deze goed aan. Dan nog met mijn vinger erlangs. De resterende marsepein snij ik weg met het kleinste paletmesje uit de set. Omkeren en voorzichtig op de mold duwen terwijl je mold optilt, zodat de parels blijven liggen. Ben niet goed in uitleggen maar ik hoop dat je, zeker het laatste stukje, snapt

9

Bedenk nu dat de fondant misschien ook wat te warm en plakkereig was....het wilde ook niet uit en brak af

10

hmmm ik gebruik nooit crisco.... wat ik wel doe is een dun sliertje rollen, in de mail drukken en een kwartiertje in de vriezer. dan krijg ik hem er altijd heel, en mooi gevormd uit.

gr lon

11

ik gebruik gumpaste/fondant of fondant met tylose. Alleen de mal een beetje met maizena poederen en goed de fondant erin duwen.. daarna de mal omdraaien en de mal van het fondant afhalen als je snapt wat ik bedoel ;) dus niet de sliert eruit trekken..

12

Ik gebruik marsepein en dat gaat prima, op die hele kleintjes na.

Iemand gaf tip ff in de vriezer dat het het wat harder wordt. Heb het zelf nog niet geprobeerd.

Succes

13

Het is overigens geen model voor hele ronde 'parels' maar voor halve...... ;)

14

Veel tips zijn al gegeven, maar het is ook even wennen en je eigen handigheid hierin krijgen. Het duurde bij mij ook even. ;)

15

Maar ik zie op de taarten hele ronde parels......geen halve..... :rolleyes:  :think:

16

Dat kunnen dan bijvoorbeeld per rondje uitgestoken en (hand)gerolde rondjes zijn. Heb ik laatst ook gedaan, 250 rondjes zitten draaien omdat ik hele balletjes/parels wilde in plaats van (altijd) de halve uit de mold....... :Y

17

Overigens: de mold heeft ook 'maar' halve parels zichtbaar, die kán dus niet eens héle parels maken.......... ;)

Dus óf parels handmatig uitsteken en draaien of halve parels ...... Na die 250 parels die ik heb gedraaid, weet ik het antwoord voor mijzelf wel....  :D

18

:think:  ik ga het gewoon nog weer ee :) n keer proberen met dat ding