1

Onderwerp: Cupcakes niet gaar of te hard

Ik heb de laatste paar keren als ik cupcakes bak het probleem dat het heel lang duurt voordat ze gaar zijn (±40 min. op 150 graden). Als ze dan gaar zijn, zijn ze ook meteen best hard, net als een koekje.
Kan het zijn dat ik ze toch te lang in de oven laat? Als ik er met een prikker in prik en er komt nog wat mee (niet nat, maar toch wat korrelig) betekent dat toch dat ze nog niet gaar zijn, of niet?

2

Re: Cupcakes niet gaar of te hard

Als ze te hard worden staan ze echt te lang in de oven.
Je kan de oventemperatuur eens controleren met een oventhermometer.
De interne thermometer kan na verloop van tijd nl ook af gaan wijken.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Welk recept gebruik je? Ben je recent andere boter gaan gebruiken? Want ik begrijp dat je dit eerder niet had?

En het zou idd ook aan je oven kunnen liggen, bak je ook biscuits en gaan die wel goed?

4

Sorry voor de late reactie, drukke kerstdagen  :)

Ik heb een oventhermometer gebruikt; mijn oven komt blijkbaar wat langzaam op gang en de werkelijke temperatuur is LAGER dan de oven aangeeft.

Ik gebruik altijd hetzelfde recept: 250 Funcakes mix voor Cupcakes, 125g AH roomboter en 125g eieren (2 large).

Biscuits gaan altijd prima; al doe ik daarbij wel wat hier op de website gesuggereerd wordt (10 min. 140, 10 min. 160 en 10 min. 180 graden) en niet wat op de verpakking staat.

Heb nu net weer cupcakes gemaakt.  Heb de temperatuur zo bijgesteld dat de oventhermometers tegen de 180 graden aanliepen. Ze zijn erg bruin aan de buitenkant en ik vind ze vanbinnen erg zacht. Kan het zijn dat ik gewoon DENK dat ze niet gaar zijn? Als ik er een prikker in steek, komt er altijd nog wel iets korreligs mee. Ik dacht dat dat betekende dat ze niet gaar zijn...  :s

cupcakes zijn natuurlijk kruimelig van binnen.
is het ook nat wat er aan zit?
als je ze doorsnijdt dan moet je kunnen zien of ze gaar zijn.

6 Laatst bewerkt door Magdala (31-12-2011 19:19)

Had er 3 extra gemaakt, heb er eentje doorgesneden na 20 min., een na 25 min. en een na 30 min. Blijf ze nogal plakkerig van binnen vinden uitzien, terwijl ze dan wel al donker zijn aan de buitenkant. Echt nat is het dan niet meer.
Misschien zijn ze wel gaar en denk ik dat ze niet gaar zijn? Waarschijnlijk weet ik gewoon niet hoe gare cupcakes uitzien aan de binnenkant...  :|

Als ze nog plakkerig zijn, zijn ze nog niet gaar.

Ik zet mijn oven (hetelucht oven) altijd op 175 graden en na 20 minuten controleer ik ze. Meestal zijn ze bij mij dan al wel goed.

Misschien dat je er wat aan hebt...

Succes  :thumb:

8 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (01-01-2012 13:47)

Ik doe ze op 165 graden (hetelucht), 20 minuten en dan zijn ze goed. En op de laagste richel.

40 minuten is wel heel erg lang, het lijkt wel of de warmte dan niet goed geleid wordt  :think:

Wat voor muffinvormen gebruik je? Hoe zet je ze in je oven?
Ik heb er een van Wilton en die bakt veel beter dan de siliconen of de andere bakpannen die ik heb.

9

Check ook even of je hete lucht oven wel op de hete lucht stand staat en of de ventilator ook blaast..

Bij 175 graden zouden ze toch echt in 20 minuten gaar moeten zijn met funcakes, en mooi goudgeel aan de bovenzijde

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Bedankt voor de tips!
Ik gebruik inderdaad ook een Wilton bakblik (12 st.), met daarin papieren bakvormpjes.
Ik heb geen heteluchtoven, maar een oven met boven- en onderhitte.
En na 20 min. beginnen de cupcakes dus wel al bruin te worden aan de buitenkant, maar ze blijven wat plakkerig aan de binnenkant. Daarom had ik de temperatuur wat lager gezet en ze wat langer laten bakken, maar dan houd ik hetzelfde probleem.
Misschien ben ik toe aan een nieuwe oven...  :(

11

snij je ze door als ze goed afgekoeld zijn? want als ze nog warm zijn is het idd plakkerig.
zelf heb ik boven en onderwarmte.
op 150 graden doe ik ze 15 minuten erin, dan heel snel het bakblik draaien zodat de voorste nu achteraan staan.
dan nog eens 15 minuten en ze zijn perfekt :)

mijn oven is achterin heter als voorin.

12

Heb net weer een nieuwe lading gemaakt. Deze zijn wel gelukt! Ik weet alleen niet precies waarom.  :s
Ongeveer 22 min. gebakken op 180 graden. Ik zag inderdaad wel ook dat de cupcakes die aan de zijkant staan, minder snel garen dan die in het midden. Ik heb na iets minder dan 20 minuten dus ook het bakblik gedraaid. Bedankt voor de tip!