1

Onderwerp: marsepein zo stug om te eten.

Ik heb een vraagje aan jullie:

Ik rol mijn marsepein altijd zo dun mogelijk uit.  Toch vind ik dat de marsepein als de taart wordt gegeten vrij stug is.  Ook al haal ik hem op tijd uit de koelkast.
Ik heb het idee dat het misschien komt omdat ik de marsepein kleur.
Had met kerst een wit taartje gemaakt en toen vond ik dat niet.
Heeft iemand hier misschien tips over.

En hebben jullie ervaring met marsefond.  (half marsepein half fondant).  Blijft dit zacht of niet???

groetjes Marina

2

Re: marsepein zo stug om te eten.

Ik vind marsepein inderdaad ook wat stug, het gaat wel beter naarmate je het dunner uitrolt maar te dun kan natuurlijk ook niet, dan scheurt het. Het scheelt wel als de taart niet in de koeling staat (zoals bij bc vullingen).
Marsefond heb ik nog nooit geprobeerd.

Groetjes, Monica

3

Marsefond blijft ook niet zacht, wordt misschien zelfs harder als je uithardende fondant gebruikt.
Welk merk marsepein gebruik je?
Mijn ervaring is dat de Zeelandia marsepein iets zachter is/blijft.

4

Ja heb ook gemerkt dat in de koelkast de marsepein helemaal erg hard wordt.
Maar ik vindt alleen vullen met botercreme erg machtig.
Wil er altijd graag een luchtige vulling bij (vaak met slagroom)
En ik gebruik marsepein van funcakes

groetjes Marina

5

Probeer eens Zeelandia marsepein. Die is minder stug, fijner om mee te werken en nog veel lekker ook  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Dank je wel...  Zag wel dat deze ook gelijk een stuk duurder is.  Maar het proberen waard.

groetjes Marina

7 Laatst bewerkt door rorico (13-01-2012 23:05)

het ligt idd vooral aan de verhouding van de marsepein.

jij gebruikt denk ik de 1:4 verhouding?

zeelandia is 1:3.

en je hebt ze ook van 1:2. (die gebruik ik, maar volgens mij is die redelijk gelijk aan de zeelandia!)

het merk doet ook erg veel. je kan 5 merken met dezelfde verhouding hebben, en ze werken(en smaken!) allemaal anders.

in koeling wordt het sowieso wat stugger. maar minder stug dan de 1:4.
maar wat ik merk als ik bijv een stuk taart of een hele taart voortijd heb ingevroren, dat het dan wel zachter is en makkelijker te snijden bijv.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

8

Ik gebruik ook Zeelandia en mijn marsepein is nooit stug, wat ik van FunCake wel een beetje vind. Ik moet wel zeggen dat ik mijn taarten ruim van tevoren uit de koeling haal en dat kan makkelijk omdat ik bijna altijd een veilige vulling heb..

9

romadejong schreef:

Dank je wel...  Zag wel dat deze ook gelijk een stuk duurder is.  Maar het proberen waard.

Blanke Zeelandia is maar 1 euro per kilo duurder dan Funcakes, maar is die euro meer dan waard  :)

Verdwalen in zoetigheid

10

Dank je wel allemaal.  Ga toch maar een keer een kilootje zeelandia kopen.   Ben pas op dit forum maar vindt het erg leuk.

groetjes Marina

11

Ik lees hier even mee en heb ook een vraag over marsepein:
ik heb marsepein 1:2 gekocht bij de Sligro maar nu twijfel ik of dit de goede verhouding is om mee te bekleden?

12

Ik merk dat het ook afhangt van waar je mee afsmeert. Als ik bc van funcakes gebruik, waar dus water in zit, dan wordt de marsepein met de dag zachter. Als ik afsmeer met 1:1 bc dan heb ik daar geen last van. Dus voor een taart die niet binnen 1 of 2 dagen wordt opgegeten, smeer ik af met 1:1 want zacht is dan dus echt heel erg zacht. En dan heb ik liever dat de marsepein wat stugger is!

Groetjes, Monica

13

mookje schreef:

Ik merk dat het ook afhangt van waar je mee afsmeert. Als ik bc van funcakes gebruik, waar dus water in zit, dan wordt de marsepein met de dag zachter. Als ik afsmeer met 1:1 bc dan heb ik daar geen last van. Dus voor een taart die niet binnen 1 of 2 dagen wordt opgegeten, smeer ik af met 1:1 want zacht is dan dus echt heel erg zacht. En dan heb ik liever dat de marsepein wat stugger is!

De meningen over afsmeren zijn verdeeld, maar ik raad iedereen aan om af te smeren met bc 1:1. Doordat het ietsje korrelig is omdat de suiker niet geheel oplost blijft de marsepein er prima aan plakken en je loopt geen risico op smelten of afzakken van de marsepein wat bij de bc mix wel zo is.
Ik zeg altijd de mIx is voor er In. De I is het ezelsbruggetje  ;)

Verdwalen in zoetigheid