1

Onderwerp: Hoe vaak recept monchou-vulling?

Heeft iemand een idee voor welk formaat taart het recept van de monchou-vulling is?

Ik moet nl. een stapeltaartje, 10 - 15 - 20 cm, maken.
Elke taart krijgt 1 (goede) laag aardbeienkwark van Mona en 1 (goede) laag monchouvulling (ik doe daaronder een dun laagje aardbeienjam).
Daarbij komen nog 25 cupakes gevuld met aardbeienvulling (Hak), hoogstwaarschijnlijk worden er hiervan 7 á 8 nog gedecoreerd met een Monchoutoef.

Ik heb nog niet eerder zoveel gebak voor 1 verjaardag moeten maken (mijn nichtje wordt 4). Vindt het dus best spannend, maar heb al een planning in mijn koppie :D Maar ik twijfel dus over hoeveel vulling ik hiervoor het beste kan maken.

Re: Hoe vaak recept monchou-vulling?

Let op, hier volgt hogere wiskunde... :D
Een pakje monchou is 8x2,5x5 cm = 100 kubieke cm
Dit pakje monchou weegt 100 gram (heel handig  ;) ). Dus 1 gram per kubieke cm (1cmx1cmx1cm)
De oppervlakte van een circel is de straalxpi
Dus een taart van  bijv 20cm heeft een oppervlak van 10x10x3,14= 314 vierkante cm.
Als je 1cm hoge vulling wilt is 314 gr monchouvulling dus voldoende (omdat 1 kubieke cm monchou 1 gram weegt)
Zou je 1,5 cm willen dan zit je op 471 gr.
Let wel, dit geldt voor monchou. Als je dit voor andere vullingen wilt toepassen moet je eerst weten wat het gewicht is per kubieke cm.
Hoop dat het duidelijk is.

Life is what you bake it.

3 Laatst bewerkt door vanessa1982 (10-08-2011 21:25)

:think: jeee hoe kom je er op. Da's een hele studie joh :lol: (Met toevallig een pakje monchou in huis ofzo....?? Hoe weet je anders die maat :) ) Ik was vrij goed in Wiskunde A , maar niet in Wiskunde B  :nooo

Ik ga (welteverstaan morgen, na een goede nachtrust) nogmaals goed doorlezen hoe je dit hebt gedaan en wie weet lukt het mij wel :)

(Maar nu jij die inhoud van de Monchou zo hebt berekend, kan ik het recept dan niet gewoon aanpassen d.m.v. delen/vermenigvuldigen?)

4 Laatst bewerkt door Taartenmarie (10-08-2011 21:39)

Yep want ik moet dit weekend ook een vulling met monchou maken dus heb wat pakjes hier in de koeling liggen... En heb deze berekening ook ooit een keer op t forum gelezen. Heb wiskunde A en B gehad maar had het zelf ook niet zo snel verzonnen hoor maar er kwam wel weer eea omhoog bij het lezen van de berekening.
Voor andere afmetingen taart doe je dus als je 1 cm vulling wilt hebben de straal (niet de diameter!!) in het kwadraat X pi
Voor een minder dikke vulling doe je het berekende oppervlak X dikte van de laag in cm's
Aangezien er ook nog slagroom en suiker in doet blijft het natuurlijk een richtlijn maar ik denk dat je met deze berekening een aardig eind in de richting komt.

5 Laatst bewerkt door vanessa1982 (11-08-2011 09:54)

Even kijken of ik een goede nachtrust heb gehad en het begrijp :D
Oorspronkelijk recept:
200 gr Monchou
1 pakje/bekertje slagroom (200 ml.)
80 gr. poedersuiker
2 zakjes vanillesuiker (16 gr.)

20 cm  (1 laag van 1 cm)
314 gr. Monchou
314 ml. slagroom
125 gr. poedersuiker
25 gr. vanillesuiker (4 zakjes = 24 gr.)

15 cm (1 laag van 1 cm)
177 gr. Monchou
177 ml. Slagroom
71 gr. poedersuiker
14 gr. vanillesuiker (2 zakjes = 12 gr.)

10 cm (1 laag van 1 cm)
80 gr. Monchou
80 ml. slagroom
35 gr. poedersuiker
6 gr. vanillesuiker (1 zakje = 8 gr.)

Dus het oorspronkelijke recept is eigenlijk maar voor een klein taartje? Of bv. een 20 cm maar dan een dun laagje vulling?
Nadeel is nl. dat ik zaterdag tot +/- 19:00 uur moet werken (zondag moet taart af zijn), dus bij tekort heb ik probleem. Ik ga daarom zo maar gewoon eens ruim voldoende inslaan :D

6 Laatst bewerkt door Taartenmarie (11-08-2011 12:23)

Nee!! Het is in totaal 314/177/80
Dus bijvoorbeeld voor 1 laag van 1 cm voor een 20 cm taartje zou ik 2/3e recept maken.
Dan kom je op ogeveer 330 uit.

7

Kan iemand mij vertellen hoeveel monchou vulling ik nodig heb voor een taart van 25 cm ongeveer 1 cm dik. En hoeveel kersen vlaai vulling.

Heel erg bedankt alvast.
Groetjes Maria

8 Laatst bewerkt door Marie-Popo (12-01-2012 14:04)

Maria schreef:

Kan iemand mij vertellen hoeveel monchou vulling ik nodig heb voor een taart van 25 cm ongeveer 1 cm dik. En hoeveel kersen vlaai vulling.

Heel erg bedankt alvast.
Groetjes Maria

Als je de hoeveelheid hierboven neemt van bv. de 10cm taart en alles maal 2,5 doet, moet je er ongeveer komen voor een 25cm taart.

200 gr. Monchou
200 ml. slagroom
87.5 gr. poedersuiker
15 gr. vanillesuiker (1 zakje = 8 gr.)

Voor de kersenvlaaivulling... ik gebruik meestal 1 blik... en het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je blik is...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Monchou vulling ongeveer 490 (klaargemaakte vulling dus he, niet alleen de monchou) en aan 1 blik vlaai vulling heb je voldoende.
Die 490 is berekend volgens bovenstaande formule: straal x straal x PI(3,14)

10

Heel erg bedankt dames voor jullie snelle reactie.