1 Laatst bewerkt door WishCake (12-01-2012 12:46)

Onderwerp: 2e taart gemaakt, doe ik het wel goed??

Hallo allemaal,

ik  maakte mijn 2e taart en kwam weer dingen tegen:
- ik heb geen piping gel, mag je ook plakken met je restjes 1:1 botercreme?? Of loop ik nu risico als ik hem uit de DV haal dat alles eraf druipt??
- mijn fondant scheurde con-ti-nu tijdens het uitrollen en dan bedoel ik dat ie aan mijn aanrecht bleef plakken... een nieuw pak ander merk deed dat niet, lag het dan alleen aan het merk??? Ik deed met poedersuiker op ondergrond maar ook oznder ging het niet
- ik heb een scheur in de rand nu bedekt met een decoratie, hoe kan ik in de toekomst die scheur voorkomen? Hij ontstond tijdens het overhevelen naar de taart toe, ik hing mijn fondant over de dikke roller

hoop op tips! dank alvast

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3155768252958&set=a.2111691831700.133717.1227752382&type=1&ref=nf

2

Re: 2e taart gemaakt, doe ik het wel goed??

Je kunt op internet (you tube) en hier op de site bij de FAQ en de how to`s veel filmpjes en foto`s vinden waar je wat van kunt leren.
Ik doe de fondant uitrollen op een stuk doorzichtig tafel plastic (koop bij bv, Blokker).die je even wat insmeert met crisco.
Deze leg ik op antislip mat en rollen maar.
Voordeel hiervan is dat je de plastic gewoon om kunt keren boven je taart en dan plastic eraf peutert vanaf de randen.Werkt prima en het scheuren is ook veel minder.
Vastplakken van decoraties doe je met een penseel gedoopt in beetje water(klein beetje vochtig maken) en dan op de taart.De liggende onderdelen kun je ook vaak zonder vocht vers erop leggen.
Misschien heb je er wat aan.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

3

http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS … re=related

Dit is zo een filmpje en van hieruit kun je verder zoeken.Ik maak altijd een koppeling naar mijn favorieten dan kan ik steeds iets terug vinden.

4

Dankjewel Annette,

ik gebruik inderdaad veel van dit forum, maar ik denk toch dat het vooral ook een kwestie is van oefening baart kunst??

dit is em:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/408273_3155768252958_1227752382_3517564_322365488_n.jpg

5

Ziet er wel goed uit voor begin taartje hoor.
Ja dat is zeker oefening baart kunst!
En ach alle begin is moeilijk.
Lopen doen we ook niet in 1 dag toch? :D
Succes in ieder geval.

Ik heb in het begin ook last gehad met scheuren e.d.
Het kan verschillende oorzaken hebben:

- te veel kleurstof zorgt voor scheuren van het fondant
- te veel poedersuiker ook
- fondant is van mindere kwaliteit of al licht uitgedroogd.

In het begin gebruikte ik maizena, omdat poedersuiker de boel nog zoeter maakt. Nu gebruik ik crisco en ik vind het veeel gemakkelijker in gebruik.

Misschien woon je nog in de buurt van Ikea, die hebben doorzichtige bureauonderleggers, maar die zijn ideaal om op te rollen!

Succes!

Groetjes,   Marleen

ja ik heb mij die bureauonderlegger aangeschaft van de ikea die is heel groot en zeer handig om mooi egaal uit te rollen,

Succes is een taart waarvan iedereen mee wil eten. Maar als ie op is, zie je niemand meer.