1

Onderwerp: Taartbodem komt niet omhoog HELP

Ik heb nu een aantal verschillende recepten geproberd en mijn taartbodems komen gewoon niet omhoog
Wat doe ik fout?

Heb de basisbecuit van deze site geprobeerd en die leek goed te gaan. vork kwam er schoon uit en na 10 min uit de oven bleek hij toch een stuk ingezakt te zijn.
HEb nog een recept geprobeerd van de site van taarten van abel en die kwam niet eens omhoog.

Ik heb het meel niet gezeefd odat ik geen zeef heb zou het daar aan kunnen liggen?

Wie heeft er een goed recept voor een taartbodem die wel goed omhoog komt?

2

Re: Taartbodem komt niet omhoog HELP

10 minuten is wel erg kort om te bakken.

Gemiddelde baktijd is toch wel 40 minuten op 160-175 graden.

En de oven dicht houden tijdens het bakken, niet stiekem willen kijken.

Hoelang mix je het beslag? 10 minuten , minimaal en de bloem er door spatelen. ;)

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

3

Nee hij had al langer gebakken en heb er toen in geprikt en vork was schoon.  had de baktijd van t recept basisbeschuit aangehouden

Maar toen hij 10 min uit de oven was was de bovenkant alsnog ingezakt

4

Ik heb het inderdaad 10 minuten gemixt en t bloem er doorheen gespateld. Had tarwebloem gebruikt want kon in de supermarkt niets anders vinden.

5

hoe zag je deeg eruit na 10 minuten mixen en voor je de bloem erdoor deed? heb je de bloem er voorzichtig doorgespateld? Hoeveel deeg heb je gerbuikt om je vorm te vullen? hoe groot was je vorm?Met wat heb je gemixt (ballongarde?)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Na 10 minuten was het deeg 3 keer zo veel als toen ik begon met kloppen. Hij was dus goed luchtig en opgestijfd. Ik heb met een gewone handmixer gemixt. Het was geen ballongarde maar een gewone. Ik heb de meel er heel voorzichtig door gedaan.
Toen ik de eieren had geklopt was het wel gelig en op de foto die bij het recept van becuit staat is wit.
Ik heb nog een keer goed gekeken of ik niet alleen t eiwit moest gebruiken maar er stond alleen bij 5 eieren.
Ik dacht dat ik een vorm had van 24 cm maar dat bleek er een te zijn van 26 cm.

Ik ga hetzelfde recept straks nog een keer proberen met een vorm van 24 cm of misschien zelfs 20cm en hoop dat t wel lukt.

7

Met de handmixer moet je nog langer dan 10 minuten kloppen. Wel een minuut of 15. Als je er in prikt gebruik dan een saté prikker. Daarmee kom je wat beter in het midden van de cake. En als je merkt dat je cake na het bakken uit de oven inzakt dan is hij toch nog niet helemaal gaar. Ook al komt de satéprikker er droog uit. Dus volgende keer zelfde recept maar dan wat langer mixer en wat langer bakken (vaak is 5 minuutjes al voldoende)

8

als je eieren en suiker lang genoeg klopt verandert de kleur van geel naar bijna wit. als het niet echt wit is, zou dat een teken kunnen zijn dat het nog niet genoeg is geklopt.
Als je het met een handmixer doet, moet je je mixer genoeg door het beslag bewegen : op en neer en overal door de kom. Je moet vooral zien dat de garde die mixt niet volledig onder het deeg staat constant. begrijp je het? Als ik het gewone biscuitrecept gebruik en met de handmixer klop doe ik dit wel volgens de warm-koud methode : 10 minuten au bain marie kloppen tot het beslag ongeveer 38 graden is en dan nog eens bijna 10 minuten gewoon verder kloppen (niet meer boven het kokende water) tot het beslag terug is afgekoeld.
een tip als je je bloem niet kan zeven : ga met een klopper door je hoop bloem (niet te hevig want dan vliegt het overal naar toe)

9

Mijn beslag was echt nog wel geel. Waarschijnlijk niet lang genoeg gedaan dus.  Ik had een bak gevuld met heet water en daar mn beslagkom in gedaan. Ik heb het daarna eigenlijk niet af laten koelen maar gelijk de meel er doorheen gespateld en daarna gelijk de vorm in.

Bedankt voor de tips! ik ga het zeker allemaal proberen en zal nog wel even laten weten of het gelukt is.

10

het beslag moet dus ook koud gemixt worden en zie zeker dta je het niet te warm laat worden, dus eigenlijk niet je pot met beslag in het hete/kokende water maar erboven!
Ik hoop dat het lukt en ben benieuwd naar het resultaat.

11

Hij is gelukt! hij is echt heel mooi hoog geworden!
Bedankt

12

leuk op te horen!!

13

:thumb:  :thumb:  :thumb:

14

:thumb: Heb er nu ook 1 in de oven staan.
Vind het altijd nog spannend om te zien of hij er goed uitkomt!

15

en nu snel naar de winkel voor een zeef :) , want soms adviseren ze zelfs 3 x te zeven ipv 1x,  kun je nagaan hoe belangrijk het is :Y

succes met bakken.