1

Onderwerp: Fondant scheurt!!!!

Kan iemand mij helpen.....

ik heb al een hoop filmpjes bekeken en volgens mij doe ik echt wat ze daar ook doen....maar....
Mijn fondant scheurt zodra ik het op de taart neerleg.
Ik wil een vierkante taart bekleden, rol de fondant uit, volgens mij ook dik genoeg, maar zodra ik het optil en op de taart neerleg komen er bij alle hoeken scheuren in. Ik heb er dan nog niet eens aangezeten om het mooi recht te krijgen.

Weet iemand goeie tis?? Moet het fondant dikker of juist dunner of wat????

2

Re: Fondant scheurt!!!!

Welk merk fondant gebruik je? Want er zit een verschil op de kwaliteit, sommige fondant is ook meer geschikt voor boetseren, andere dan weer voor bekleden.
Wat gebruik je om je fondant op uit te rollen? Poedersuiker maakt fondant droger en dus gaat het ook makkelijker scheuren.
Hoe lang kneed je het fondant door, want het moet soepel zijn, maar ook weer niet te veel gekneed want dan kan het weer gaan scheuren.

Wat voor mij het beste werkt:
fondant 10sec in de magnetron, dan goed doorkneden waarbij mijn handen en het IKEA matje met crisco zijn ingesmeerd. Dan uitrollen tot ong 2mm dikte - belangrijk dat je de lap niet veel groter maakt dan wat nodig is voor de taart want het zal anders door het gewicht zelf trekken en dan krijg je gemakkelijker scheuren, fondant met matje en al omdraaien boven de taart (door de crisco komt het vrij snel vanzelf los).
Bij een vierkante taart eerst de hoekjes veilig stellen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

Ik gebruik fondant hier uit de webshop. Is fondant met vanillesmaak van funcakes....

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden, het was aan de oude kant. Ik heb een tijd geen taarten gemaakt doordat ik zwanger was en me niet goed voelde.
Heb het net nog een keer geprobeerd met nieuwe fondant (had ik gelukkig al in huis) en toen ging het wel in 1x goed. Zou dat kunnen ??

4

zou misschien kunnen ja dat het daar aan ligt.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

5

roestlinda schreef:

Ik gebruik fondant hier uit de webshop. Is fondant met vanillesmaak van funcakes....

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden, het was aan de oude kant. Ik heb een tijd geen taarten gemaakt doordat ik zwanger was en me niet goed voelde.
Heb het net nog een keer geprobeerd met nieuwe fondant (had ik gelukkig al in huis) en toen ging het wel in 1x goed. Zou dat kunnen ??

zou zeker kunnen, als de fondant niet goed afgesloten bewaard gebleven is, dan wordt die zeker droger! Maar de truck met de magnetron en crisco zou dan ook moeten werken...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

dat had ik eerst ook bij mij kwam dat omdat het fondant of marsepein aan ons gladde aanrecht bleef kleven nu heb ik een plastic tafelkleedje gekocht en het probleem is op gelost!!!